Zijn broertjes S5 en R5 krijgen meer aandacht dan hij, maar is dat wel terecht? Wij testten de nieuwe Cervélo Soloist, een allrounder die snelheid, comfort en klimcapaciteiten moet combineren.
Cervélo is niet meer weg te denken uit het profpeloton. In de afgelopen jaren wonnen de coureurs van het huidige Team Visma | Lease a Bike alle grote ronden en een gros andere koersen op de S5 en de R5. Dat zijn respectievelijk de aero- en de klimfiets van het Canadees-Nederlandse merk. Doordat deze twee succesnummers zoveel aandacht krijgen dankzij die profoverwinningen, lijkt de Cervélo Soloist een beetje in de schaduw te staan. Is dat terecht, of verdient deze fiets meer aandacht van wielerminnend Nederland?
Fietsen met een brein
Cervélo werd in 1995 opgericht door landgenoot Gérard Vroomen en de Canadees Phil White. Ze oogstten in de beginjaren lof en succes met hun lichtgewicht carbon frames en aerodynamische benadering. Wist je trouwens dat de naam Cervélo een samenstelling is van het Italiaanse cervello, wat brein betekent, en het Franse vélocipède (fiets). Het merk vond hierna al snel de weg naar het profpeloton.
In het begin van de jaren 2000 was Cervélo de fietsenleverancier van Team CSC, later omgedoopt tot Cervélo Test Team. Op de Soloist werden memorabele overwinningen gevierd door grote kleppers als Fabian Cancellara, Carlos Sastre en de broertjes Schleck. De fiets baarde opzien door de vlakke aerodynamische framebuizen, terwijl ronde buizen gangbaar waren. In de jaren die volgden, verschoof de aandacht naar de S5 en R5 en verdween de Soloist wat naar de achtergrond.
In 2022 besloot het merk, inmiddels in handen van familiebedrijf Pon, de Soloist nieuw leven in te blazen. Volgens Cervélo is hun nieuwe Soloist ontworpen als een pure racer voor alle omstandigheden. Ze positioneren de fiets tussen de S5 en R5. Hij is lichter en een fractie minder aerodynamisch dan eerstgenoemde, maar juist aerodynamischer en zwaarder dan de laatste. Volg je het nog? Om het simpeler te zeggen: de Soloist moet er zijn voor fanatieke fietsers die één fiets willen. Een racer waarmee je kunt knallen op het vlakke én in de bergen, maar die ook ideaal is voor een comfortabele koffierit op de zondagochtend.
Strakke uitstraling
Het frame van mijn testfiets is uitgevoerd in metallic donkergrijs. Strak, maar zeker niet uitbundig. Kom je iets dichterbij, dan zie je dat er subtiele ‘spikkels’ in de lak verwerkt zijn. Mooi spuitwerk, het maakt de fiets net dat kleine beetje spannender. Ik begrijp nu ook iets beter de Engelse naam van deze kleur, embers. Dat slaat namelijk op nagloeiende kooltjes.
Als ik het frame observeer, zie ik de invloed van de R5, maar ook de aerodynamische eigenschappen van de S5. Volgens Cervélo vormde de eerste de basis voor het herontwerp van de Soloist, vanwege de geometrie. De fiets moet stabiel zijn en kunnen presteren als een echte racer. Met strak rijggedrag en wendbaarheid, mede dankzij de relatief korte wielbasis. Dat dit model een allrounder is, zie je duidelijk. De aerodynamische eigenschappen komen terug in de onderbuis, carbon zadelpen en de lage staande achtervork. Die laatste zorgt ook voor het nodige comfort. De zitbuis en de voorvork zijn goede voorbeelden van balans tussen gewichtsbesparing en aerodynamica.
De kabels zijn grotendeels geïntegreerd in het frame. Ze worden, net zichtbaar, onder de stuurpen langs richting balhoofd geleid. De kabels worden door een simpel clipje bij elkaar gehouden. Optisch iets minder strak en aero dan bij een volledige geïntegreerde cockpit, maar wel gebruiksvriendelijker als je het stuur of de stuurpen wilt aanpassen. De fiets is afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2, 12-speed. Hij staat op matzwarte carbon wielen van ‘huismerk’ Reserve. Het 40 millimeter hoge voorwiel en het 44 millimeter hoge achterwiel zijn voorzien van DT Swiss 350-naven. Het gewicht van de wielset is ongeveer 1.540 gram. De bandjes zijn de 28 millimeter brede Vittoria Corsa N.EXT G2. Wil je ze breder, dan kan dat: er is ruimte voor banden van maximaal 34 millimeter.
Lekker in balans
Om de Soloist goed aan de tand te voelen, vertrek ik voor een rit van pakweg 170 kilometer richting de Posbank bij Rheden en weer terug. Ik heb de fiets op mijn vertrouwde houding afgesteld, waarbij het draaiknopje in de zadelpen opviel. Hiermee kon ik eenvoudig de hoek van mijn zadel afstellen.
Ik voel mij snel vertrouwd op deze racer, en hoef onderweg niet te stoppen om mijn zithouding aan te passen. Een unicum, want bij veel andere testfietsen is dit wel nodig. Ik zit deze keer precies goed: diep genoeg, en het stuur ligt fijn in de hand. Wel gaat mijn voorkeur uit naar een stuur van 40 centimeter, in plaats van de geplaatste 42 centimeter.
De kilometers vliegen voorbij, en ik koers op een flink tempo richting Arnhem. Met deze 28 millimeter brede bandjes, opgepompt tot 6 bar, voelt de fiets behoorlijk comfortabel aan. Zelfs als ik een strook kinderkopjes meepak. De verhouding tussen stijfheid en comfort krijgt een dikke voldoende. Niet alleen dankzij het gekozen rubber en de wielset, maar ook door het frame.
Met de handjes in de beugel stuur ik makkelijk en snel door de bochten. Het valt me op hoe scherp ik die kan nemen, met behoud van totale controle. Het effect van de kortere wielbasis is hierbij duidelijk merkbaar. Bovendien trek je de fiets ook weer snel op gang. De aanzet van de Reserve-wielset is meer dan prima.
De korte klimmetjes volgen elkaar snel op. Ze enthousiasmeren mij om steeds opnieuw uit het zadel te gaan en stevige krachtinspanningen te leveren. Poeh, wat klimt deze fiets gemakkelijk! Beter nog dan ik had verwacht. Het stijve, wendbare frame zorgt er in combinatie met de lichte wielset voor dat hoogtemeters maken geen punt is. Hij is misschien niet zo licht als de R5, maar je kunt met de Soloist heel wat cols bedwingen. Deze testfiets in maat 54, zonder pedalen, weegt een keurige 7,3 kilo. Dat merk je. Ook met de nodige kracht op de pedalen kun je de fiets goed heen en weer trekken.
Hij doet wat ik wil
In dalende lijn en met hoge snelheid geeft de Soloist mij voldoende vertrouwen om de bochten scherp in te sturen. De fiets doet wat ik wil en niet andersom. Ik puf uit op de slingerende wegen richting Eerbeek en geniet van de kudde Schotse hooglanders die ik passeer.
Inmiddels begint het wat te spetteren, maar heb ik wel de wind mee. Gas geven en doortrappen richting huis. Snelheid vasthouden gaat onder deze omstandigheden prima. Wel merk je dat de fiets op het gebied van aerodynamica, in combinatie met de niet ál te hoge velgen, die extra snelheidspunch mist. Je mist net dat gevoel van ‘wauw, de fiets kan nog een keer versnellen!’
Niettemin kom ik meer dan tevreden thuis. Ik haal een doek over mijn testfiets. Het gevoel was gewoon goed. Ik kan niet anders concluderen dat Cervélo met deze Soloist een echte allrounder heeft gemaakt. Het is niet de allersnelste, zoals de S5, of een échte lichtgewicht zoals de R5 – maar het is wel een pure racer waarmee je overal aan de start kunt verschijnen. Het is een uitgebalanceerde racer, om heel wat jaren fietsplezier aan te beleven. Bovendien is de geometrie waarschijnlijk passend voor veel fietsers.
Conclusie: in de spotlights
Cervélo maakt niet de goedkoopste fietsen. Zo kost het exemplaar dat wij testten op dit moment 7.899 euro. Helaas ontbreekt dan nog een powermeter en een cockpit van carbon. Die hadden er best op mogen zitten. Wel kun je ook kiezen voor een voordeligere uitvoering met 105 Di2. Die kost 5.799 euro. Wat ook kan: een losse frameset kopen en de fiets opbouwen zoals jij dat wilt. Ik droom even weg en denk aan de machtige Alpencols. Wat zou ik graag morgen met deze Soloist de bergen in willen. Klimmen, dalen en herhalen. Zou er een dag komen dat we Wout van Aert op deze fiets zien gloreren? Wie weet… Hoe dan ook: deze Cervélo verdient het om in de spotlights te staan.
Specificaties Cervélo Soloist
Plus: dit is een uitgebalanceerde racer met goede wielset
Min: stuur en -pen zijn niet van carbon en de kleurkeuze is beperkt
Prijs: € 7.899,- (deze uitvoering)
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,3 kg (excl. pedalen)
Groep: Simano Ultegra R8100 Di2 12-speed, 52/36, 11-30
Wielen: Reserve 40|44 (carbon)
Banden: Vittoria Corsa N.EXT 2 TLR, 28mm
Zadeln en -pen: Selle Italia Novus Boost Evo/Cervélo (carbon)
Stuur en -pen: Cervélo (aluminium)/Cervélo (alumiunium)
Maten: 48, 51, 54, 56, 58, 61
Meer informatie is te vinden op de website van Cervélo.