Zoals het klokje in de UK en de US tikt, tikt het hier niet meer. Was vroeger een Reynolds 531 Champion Mondial of een Columbus SLX Italiaan de standaard, tegenwoordig is staal voorbehouden aan de ware liefhebber. Ergo: wij willen carbon en bijna geen staal meer. En als we staal willen, dan willen we er ook niet voor betalen.

Zo. Lekker positief he! Nee, dat klopt, maar wel realistisch. Het mooie eraan is dat een stalen frame van ‘main stream’ iets speciaals is geworden. Voorbeeld: deze  Mr. Pink van All-City. All-City is een Amerikaanse firma – 6400 W. 105th Street Minneapolis, MN 55438- dat vooral BMX en Fixie ‘spul’ maakt. Lekker trendy. Vergelijk het maar met een iets groter merk als Kona. De Mr. Pink is de eerste ‘road’ fiets van All-City. En heel erg gebaseerd op wat vroeger dus ‘mainstream’ was. Tenminste, op het eerste gezicht.

Gemaakt van een Columbus Zona double butted stalen buizen. Niks ovaal of dit oversized, maar rond en licht oversized. Althans, de hoofdbuizen; de achtervork is wel deels ‘plat’. Geen lugs, maar gewoon gelast. En het bracket? Geen schroefdraad, maar een ‘Press Fit 30’ model. En het achterwiel heeft een 130 mm spacing. Je kunt dus gewoon een moderne 10- of 11-speed groep monteren. Ook nog nokjes op de onderbuis voor de EP doorvoer en nokjes voor spatborden en dragers, licht ‘sloping’ bovenbuis met interne remkabel, 27.2 mm zadelpen. De voorvork is heerlijk ‘vintage’ met een aparte vorkkroon en lichte kromming. Materiaal is 4130 chroommolybdeen, de maat geen standaard 1 inch, maar oversized, 1-1/8“. Balhoofdstel: een ouderwets model, dus niet geïntegreerd.

Het gewicht: afhankelijk van de maat rond de 2000 gram. Een 58 centimeter raakte net de 2100 gram. De torsiestijfheid bedraagt 110 Nm/. De zeer klassieke voorvork bijna een kilo. Ons model kreeg een 11-speed Campagnolo Athena groep, Zonda wielen en Ritchey delen. 9,2 kilo compleet.

De remmen pasten maar net; dat ligt niet aan de remmen, wel aan de plaats van het remmannetje achter en de voorvork. Je kunt namelijk ook remmen monteren in combinatie met spatborden en dan heb je eigenlijk de speciale remmen van Shimano of Cane Creek nodig met een andere, langere remhoef. Een lichte fiets bouwen? Dat zit er niet in. Een hard core racer bouwen? Ook dat niet. Met hoeken van 73 ° en 73, 3 ° (zithoek), een wielbasis van 1023.1 en een achtervork van 42 centimeter  is het voor de kenner duidelijk dat dit geen ‘strassen flitzer’ is. Maar daar is de All City dan ook niet voor bedoeld. Wel om bijvoorbeeld een snelle ‘commuter’ te bouwen, compleet met spatborden en verlichting. Of om gewoon een mooie stalen racer te bezitten. De Mr. Pink rijdt in het begin wat ‘zwaar’, maar als je er eenmaal aan gewend bent is het best lekker.

Is het een unieke fiets? Ja. Want wij kennen niemand die deze All-City heeft. Het is natuurlijk wel een fiets voor de liefhebber. Nou ja, ‘de’ liefhebber ook weer niet. Je moet zelf een soort van ‘understatement’ hebben. De All-City is niet flitsend, ziet er niet flitsend uit. Dus eigenlijk neus omhoog, een retro Rapha outfit aan, zwarte lange sokken en een dure Giro en je waant je een stockbroker ergens in de USA. Ver verheven boven het gewone volk…

Mr Pink, 46cm, 49cm, 52cm, 55cm, 58cm en 61cm, €879,-  frame en voorvork.
www.allcitycycles.com
www.cosmisports.de

Fotografie: Edwin Haan.