Review: Bianchi Cavaria
16 november 2012
CarbonDe Cavaria is een oversized en geovaliseerd monococque carbon frame. De bovenbuis loopt heel lichtjes naar achteren af. Aan de onderkant is deze bij de overgang naar de staande buis afgeplat. De staande buis is gewoon rond, de onderbuis flink oversized en in een ‘box’ vorm gegoten. Het bracket is een monobox en uitgevoerd met standaard BSA schroefdraad. De staande achtervork is een wishbone, de liggende achtervork deels horizontaal, deels verticaal ‘plat’ en S-bended. De rechter achterpat is verwisselbaar. De kabels lopen bovenlangs, de voorderailleur wordt via een katrolletje bereikt. De achterremkabel heeft een vaste nok op de ‘wishbone’, de voorrem heeft een stuitnok die vast zit aan de spacer van de voorvork. De gebogen cross vork heeft carbon poten en een aluminium balhoofdbuis en 1 1/8 lagers. Meteen maar: de Cavaria is er in 49-52-55-58-61 cm. En alleen te koop in de kenmerkende Celeste kleur met WK streepjes! Lekker retro.
8 kiloDe fiets is zoals gezegd afgemonteerd met SRAM Force 10-speed en een FSA Energy Cross 46/36 crankstel, 12/27 achter, FSA ketting, Reparto Corse delen, Fi’zi:k Ardea, Alex ALX730 wielen met grijze 34 mm Hutchinson Bulldog CX banden. En Avid Shorty 6 remmetjes. De torsiestijfheid – de doorbuiging van de balhoofdbuis – is 84 Nm/º. Het frame is licht: 1350 gram. De voorvork weegt 560 gram. Compleet weegt de fiets –maatje 55- 8.00 kilo. Mooi gewicht!
Te mooi?Ja hoor: het ligt er allemaal klaar voor, daar in het bos. Zand, modder, water, gras, hout en allerlei andere ‘troep’. En je hoeft geen ‘fan’ van retro te zijn om te zien dat deze fiets eigenlijk te mooi is…Maar ja, wie het veld intrekt met een ‘crossert’ heeft geen tijd om na te denken. Alles moet zo gaan zoal je denkt dat het moet gaan. Als je je moet gaan ergeren aan zaken als slecht schakelende versnellingen, een vervelend zadel of een verkeerd geplaatste rem/schakelhendel kom je al snel op achterstand. Dat zit allemaal goed bij de Cavaria.De kleine noppen van de Franse banden doen prima hun werk. Echte allrounders, net 400 gram per stuk en ‘tubeless ready. ‘Alleen’ de SRAM grepen. Dat is ronduit wennen, voor als je Shimano gewend bent. Het werkt uitstekend en trefzeker, maar het al dan niet ‘doorschakelen’ moet je even onder de knie krijgen. Een klikje af, een flinke ‘klik’ ( in feite twee) op. Heb je het momentum door, dan is er geen twijfel meer. Het is een pure crosser die heel graag vaart maakt. Even aanzetten en optrekken en dan hop. Remmen? Gaat best. Het zijn wel echte crossremmen: ze doen wat ze kunnen. Zeker niet meer dan dat.
PrijzigConclusie: licht, licht lopend, mooi. En zeer voorspelbaar. En kort gezegd: het is een prima crosser. De Cavaria kost € 3699,-. Ai…. Voor een crosser te duur. Mooi frame ook, leuke afmontage, maar voor dit geld mocht de fiets bijna Dura-Ace en een SL-K crankstel hebben… Tenminste: als je de Cavaria beschouwt als ‘hard core’ crosser. Maar als je niet zo ingevoerd bent in de cross dan zal je dat waarschijnlijk een zorg zijn en koop je de Cavaria omdat je fan bent van Bianchi. Prima reden. En dan kijk je anders naar het bedrag. O ja: de aluminium Bianchi Zurigo kost € 1699,-. Ook mooi! www.bianchi.nl
16 november 2012
Gerelateerd nieuws
Van Rysel lanceert premium crossfiets; de RCX II Pro ‘North Star’ Edition
24 oktober 2024 - Cyclocross
Nieuw en getest | Hammerhead Karoo, nog nooit zo’n fijne fietscomputer gebruikt
15 mei 2024 - Nieuws
Menno Grootjans
Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.
Meer artikelen van Menno Grootjans