In FIETS 10 van 2012 stond een test van een aantal cyclocross fietsen. Waaronder deze Cannondale SuperX. Na de test trapten we een winter door met deze Amerikaan. Vijf maanden later kijken we hoe de C’dale nog even hoe de crosser de winter heeft doorstaan.

In FIETS 10 van 2012 stond een test van een aantal cyclocross fietsen. Waaronder deze Cannondale SuperX. Na de test trapten we een winter door met deze Amerikaan. Vijf maanden later kijken we hoe de C’dale nog even hoe de crosser de winter heeft doorstaan.

Ruim 8 kilo

Er is een aluminium crosser bij Cannondale en de carbon SuperX. 8, 50 kilo licht. De basis: BallisTec Hi-Mod carbon -zelfde ‘spul’ als bij sommige Cannondale MTB’s. 1120 gram licht, 480 gram voor de voorvork. Het frame heeft een bovenbuis die lichtjes naar achteren af loopt en aan de onderzijde plat is. De onderbuis is oversized en komt uit in een bracket met mannetje. Bovenlangs

De staande buis is bij het bracket plat geovaliseerd, bij de zadelpen’lug’ bijna rond. De SuperX is afgemonteerd met Shimano Ultegra 10-speed, aangevuld met witte Mavic Ksyrium wielen, Continental banden, Cannondale delen, Fi’z:ik zadel en TRP remmen. De remkabel loopt bovenlangs de bovenbuis.

46-36

En een FSA crankstel met echte cross overbrenging. Twintig crossen en zo’n zestig uur tussendoor. Tel daarbij een twintigtal modderbaden, tien maal de hogedrukspuit (sorry C’dale), dertig emmers met sop en een spons (beter) en een flinke lading sneeuw in december en januari en dan heb je het wel zo’n beetje. Een crosser wordt kort maar hevig gebruikt. Dat overkwam de Cannondale SuperX ook deze winter. Keurig kwam hij de winter door.
Remmen

Wat werd er aan gedaan? Drie stel nieuwe remblokken –gewone, standaard blokken van een paar euro; ze slijten toch…. We hebben een aanvaring met een afzettingspaal gehad waardoor de voorrem een ‘tikje’ kreeg. Even rechtbuigen en toen remde de rem weer als vanouds. Verder af en toe een drup olie bij de ingang van de derailleur en achterremkabel en verder niet veel. Het balhoofdstel draait nog lekker rond al zouden we voor een volgend seizoen het hele spul schoonmaken en opnieuw invetten. De Ultegra ketting is nog lang niet versleten, evenals de kransjes en de FSA kettingbladen. We hebben de nogal zware Rapid Rob banden (met staaldraad) vervangen voor Challenge banden. Die zijn net een stuk soepeler en lichter (150 gram per stuk), omdat ze vouwbaar zijn.

Krasjes

 
De Ksyriums? Ook die draaien nog goed. Wel zijn de zwarte ‘geplakte’ decals her en der weggeremd. En je voelt natuurlijk de invloed van zand en troep op de remflanken. Maar ze zijn nog lang niet ‘dun’ geremd. Krasjes zie je op het crankstel en op de bovenbuis, net onder de remkabel. Logisch, omdat daar ook de bovenbuis wel eens vastgepakt werd. Ook op de onderzijde van de onderbuis is de lak iets doffer; daar ‘klapt’ de modder meestal het eerst tegenaan. Maar nergens is de lak nog echt aangetast. Ook niet op de liggende achtervork bijvoorbeeld. Wassen, opdrogen en af en toe in de spuit ‘was’ en klaar. Problemen? Alleen een klein probleem met de trapas lagers.

 

 

Lagers

Na drie maanden zat er speling op het FSA crankstel. Reden: de twee standaard gemonteerde lagers waren compleet op. Vol vuil en korrelig draaien. De oorzaak: de al genoemde modderbaden. Een setje standaard lagers kost € 30,-. Omwisselen is een eitje; al heb je er wel speciaal gereedschap voor nodig. Bij een detaillist moet je op zo’n  € 20,- rekenen.

Conclusie

Lekker lichte crosser, strak en zeker. Mooi frame, goede voorvork. Prijs/kwaliteit verhouding? Redelijke afmontage voor een fiets van bijna 2600 euro. Minpunten zijn de te zware banden (foei…) en de standaard goedkope lagers. Wat zou mooi zijn? Hetzelfde frame, maar dan met 105 en een stel Aksium wielen met vouwbanden. Dan zou de SuperX net wat goedkoper aangeboden kunnen worden. Cannondale SuperX € 2599,-,  www.cannondale.com

Foto’s Joop vd Kaa, Heidi Diels, Menno Grootjans