Canyon sponsort twee top teams: Movistar en Katusha. Nu zou je waarschijnlijk denken dat de Duitse firma alleen maar razendsnelle race modellen brengt. Dat was zo tot een paar maanden terug: toen kwam Canyon met de Endurace CF.

Tekst Menno Grootjans, foto’s Remco VeurinkUiterlijk heeft de Endurace zeer veel weg van de Ultimate CF SL(X) modellen. Hoofdkleur is zwart. Oversized buizen, deels interne kabelvoering, pressfit bracket en een slanke achterzijde bijvoorbeeld. Ja, zelfs de overgang tussen de bovenbuis, de ‘Maximus Seattube’ staande buis en de ‘VCLS Stays’ achtervorken heeft veel weg van de Ultimate CF. als je iets beter kijkt zie je vooral verschil bij de afmontage: alle modellen worden geleverd met de VCLS Post 2.0, Ritchey WCS EvoCurve stuur en Fizik Bull zadels. Daarnaast extra brede DT Swiss velgen met 25 mm Continental Grand Prix 4000S II banden. En de geometrie is onder handen genomen. Sport Geometry Concept noemen ze dit. Uitgangspunt is de Stack-to-Reach Quotient – zie voor uitgebreide uitleg de website van Canyon.

In principe is de zit op de Endurace minder ‘agressief’ dan wel super sportief. Er zijn vier versies: CF 8.0 (105), CF 9.0 (Ultegra), CF 9.0 Pro (Campa) en de CF 9.0 SL (Dura-Ace). Dit is de 9.0. 1899,- euro. Afmontage: Shimano Ultegra RD-6800, 50/34 crankstel, 11-28 en DT Swiss R23 Spline wielen. 7,90 kilo complete in een maat L. Er zijn zes maten: XS, S, M, L, XL, 2XL en 3XL.

In vergelijking met een Ultimate CF heeft een Endurace een iets langere balhoofdbuis, meer ‘spacers’ een iets langere achtervork en stack van 590 en reach van 380. Wat levert dat op zodra je het asphalt op stuurt? Eerlijk gezegd niet heel veel anders dan bij een Ultimate CF. Zeker niet als je lekker ‘op spoor’ zit. De 9.0 is wel iets ‘zwaarder’ dan een Ultimate 9.0 SL, ook met Ultegra ( zie ook de test in FIETS 12 van 2013). Pas als je snel bochtjes wilt maken ‘rond de kerk’ of op een parcours merk je dat iets meer moet werken. Nee, het is geen ‘wringen’, je moet wel wat meer moeite doen. Er zit duidelijk veel meer comfort ingebouwd dan pure ‘race’ snelheid. Dat zit hem ook in de ‘gespleten’ zadelpen, het zadel en de 25 mm bandjes. Dat is ook precies de bedoeling van Canyon. De torsiestijfheid is met 130 Nm zeer hoog en garandeert een stabiel geheel. Frame en vork wegen samen rond de 1400 gram.Het frame is goedgekeurd door de UCI ( en dus gereed voor ‘tochtjes’ als Parijd-Roubaix en de RVV).

Wat valt er tegen? Twee kleuren zwart en een beetje blauw Ja, de Endurace is wel heel saai. Dat mag wel wat uitbundiger eerlijk gezegd. Dat verdient de fiets echt wel. Vergelijkbaar is de Endurace met modellen als de Synapse, Roubaix en Defy. Als je op zoek bent naar een betaalbare en goed afgemonteerde Performance racer, dan is de Endurace-serie zeker aan te bevelen. De Endurace is duidelijk minder ‘koers’ dan de Ultimate CF of de Aeroad. Wat ook aan te bevelen is: een juiste framemeting. Zeker als je van een ‘standaard’ racefiets overstapt. Je moet echt wel even weten of jij goed zit. Maten checken, proefrijden en in het geval van Canyon: eventueel informatie opvragen per telefoon.  www.canyon.com

detail Canyon3

detail Canyon2

detail Canyon1