In een vorige uitgave van Fiets magazine vergeleken we een Merida One-Forty 8000 met de Canyon Neuron CF 9 SL uit dit artikel. De review van de Merida lees je hier.

Dat een trailfiets van alle markten thuis moet zijn en zich eenvoudig moet kunnen aanpassen, illustreren ze bij Canyon mooi met een groen meekleurende kameleonlak. Het merk vernieuwde de afgelopen twee jaar zo’n beetje de hele offroadfamilie en ook de Neuron kreeg recent een opfrisbeurt.

Haal hier de nieuwste editie van Fiets Magazine!

Hier wél een ‘normale’ maattabel, maar de fiets is ten opzichte van zijn voorganger flink gegroeid. Vooral in de lengte is het verschil immens: de Neuron XL is bijna vier (!) centimeter langer dan dezelfde maat van de vorige generatie. Ook alle andere maten doen hun voorgangers op kinderfietsjes lijken. De Canyon is iets eenvoudiger opgebouwd dan de Merida. De fiets heeft minder frutsels en al helemaal geen geheime vakjes. Wel is de Neuron net als de One-Forty uitgerust met een dropperpost, die om precies te zijn verstelbaar is tot 200 millimeter. Al met al heeft Canyon ervoor gekozen hun trailbike iets meer ‘crosscountry-achtig’ te houden.

Het carbon frame heeft net als dat van de Merida een vierpunts-veersysteem en veerelementen van Fox, maar weegt een stuk minder. De lichtere banden, lichtere voorvork en kleinere remschijven zorgen samen voor een fiets die ook goed uit de voeten kan op vlakkere trails zoals hier in Nederland. Onderhoud plegen gaat relatief eenvoudig: in het bracket vinden we een ouderwetse BSA-schroefdraad en hoewel de kabels door het balhoofd lopen zit er wel een volledig liner-systeem in het frame. Zo heeft elk nadeel weer zijn voordeel, zullen we maar zeggen.

Plakken

De veelzijdigheid van de fietsen testen we op de Nederlandse trails, een Duits bikepark en alles wat daar tussenin zit (lees: de Ardennen). Al snel ontdekken we de nodige verschillen. Beide fietsen lijken zo op het oog misschien op elkaar, maar in de praktijk zijn het twee totaal verschillende machines. De Canyon is licht, trapt prima omhoog en kan met een paar kleine aanpassingen in Nederland ook zonder problemen als crosscountry-fiets worden gebruikt. Door de banden te wisselen en een ander vlak stuur met diepere stuurpen te monteren, veranderen we de Neuron vrij eenvoudig in een soort Lux Trail. Ideaal!

Dezelfde exercitie is bij de Merida eigenlijk ondenkbaar. De vorkhoek is luier, het bracket ligt lager en de fiets is vooral te zwaar voor dit doel. De Fox 36-vork is zeer stabiel, maar slaat ook flink uit op de weegschaal. Die stabiliteit ervaren we goed tijdens een dagje vergelijkend afdaalonderzoek in de Ardennen. Waar de Neuron zoekend over de paden rijdt en soms duidelijk stijfheid mist – niet in het frame, wel in de onderdelen – dendert de Merida overal overheen. Ook de grovere banden komen hier van pas. De Maxxis-banden plakken aan de grond, maar de Schwalbe Wicked Will-achterband van de Neuron moeten we vooral zélf plakken: te fragiel voor ruig terrein. Datzelfde geldt voor de ‘slechts’ 180 millimeter grote remschijf voorop de Canyon. Die had absoluut een maatje groter mogen zijn.

Lang, langer, langst

We begonnen ons verhaal met de uitleg over de framemaat van de Merida. Die is groot, maar zeker niet vervelend lang. Bergaf sta je ‘op’ de fiets mooi gecentreerd, wat veel vertrouwen geeft. De forse voorkant absorbeert wat nodig is en de achterkant (de One-Forty heeft een kleiner 27,5 inch achterwiel) volgt makkelijk. Zeker in het korte bochtenwerk kun je deze mullet setup goed gebruiken. De Canyon daarentegen voelt veel langer, hoewel deze op papier haast gelijk is. We geven de schuld aan de iets steilere vorkhoek en vooral grotere stack, een moeilijk woord voor de verticale afstand van de trapas tot de bovenkant van de balhoofdbuis. Het balhoofd van de Canyon is bijna vier centimeter hoger dan dat van de Merida en dat zorgt voor een heel ander rijgevoel. In (omgebouwde) crosscountry-setup stuurt hij duidelijk scherper. Geregeld vraag ik me af of deze fiets niet té lang is. Dat klinkt miscchien gek uit de mond van iemand die fan is van lange en grote fietsen, maar gecombineerd met minder veerweg voelt de fiets soms toch wat uit verhouding.

Nederland-proof

Dan die ene centimeter veerweg. Dat deze daadwerkelijk veel verschil maakt, merken we bij een bezoekje aan het bikepark in Willingen. Waar de Neuron zich prima staande houdt op leuke trails op de Heuvelrug, kan ik met de Merida de Duitse jumps uitstekend aan. De Neuron is in het ruwe werk duidelijk beperkter. Vooral de banden en vork maken veel verschil. Grofweg kunnen we op basis van eerder testwerk en deze review een duidelijke grens aangeven: wil je een trailbike die Nederland-proof is, dan ligt de grens bij een fiets met vorkpoten van 34/35 millimeter doorsnee. Alles vanaf 36 millimeter is simpelweg te fors.

Wanneer we nogmaals een rondje rijden in België komt nog een onderwerp ter sprake. Beide fietsen zijn uitgerust met een draadloos SRAM AXS-schakelsysteem en Fox-onderdelen, maar de Canyon heeft een meer high-end uitrusting. Toch kost deze een stuk minder. De direct-to-consumer-aanpak van het merk is hier de belangrijkste verklaring voor. De fietswinkel moet tenslotte ook draaien. Beide fietsen zitten niet alleen technisch goed in elkaar, maar ook qua onderdelen is nergens op bezuinigd. Goede remmen, goede remschijven, goede wielen. Wat betreft dat laatste kiest Merida voor de wat exclusievere Race Face Turbine-set. De extra forse naven doen vermoeden dat er een motortje in verstopt zit, maar niets is minder waar. Wel hebben de wieltjes een heerlijke ratel. De DT Swiss-wielen in de Neuron zijn meer mainstream, maar net zo robuust en betrouwbaar.

Conclusie

De Merida One-Forty voelt voor mij meer als een endurofiets met beperkte veerweg dan een allround inzetbare trailfiets. Maar: wanneer je dit frame opbouwt met de onderdelen van de Neuron kan dat zomaar anders zijn. De fiets geeft veel vertrouwen en je kunt hem gemakkelijk naar wens instellen. Alles aan het frame is goed doordacht en fors uitgevoerd. Het is simpelweg een fiets die je koopt om heerlijk mee op vakantie te gaan of de Ardennen mee in te trekken. De Canyon Neuron is wél dat veelzijdige apparaat dat je verwacht bij de term trailbike. Hij kan alles, maar daardoor ook niks écht goed: het is geen crosscountry-fiets en ook geen enduromachine. Met wat aanpassingen maak je hem eenvoudig geschikter voor één van die twee afdelingen, maar in originele vorm is het vooral een fiets voor langere dagtochten, voor avonturen zonder haast op technische trails, extreme marathons, huttentochten – dat soort werk. Ben je op zoek naar meer vertrouwen, kies dan forsere banden. Rijd je graag wat harder, kies dan een andere cockpit. Kwalitatief gezien doen de fietsen nauwelijks wat voor elkaar onder en scoren ze beide erg hoog. Hoe dan ook, welke je ook kiest: dit zijn allebei fietsen waarbij de funfactor voorop staat, en die is absoluut aanwezig!

Specificaties Canyon Neuron CF 9 SL

Plus: prijs-kwaliteitverhouding, veelzijdigheid
Min: banden
Prijs: € 4.999
Frame: carbon / Fox Float DPS Factory
Voorvork: Fox 34 Float Factory 140 mm
Gewicht: 13,1 kg
Groep: SRAM X0 AXS 30, 10-52
Remmen: SRAM Code RSC 180/180
Wielen: DT Swiss XMC 1501
Banden: Schwalbe Nobby Nic / Wicked Will 2.4
Zadel en -pen: Ergon SM10 / Canyon G5
Stuur en -pen: Race Face Turbine / Next 35
Maten: S t/m XL
Website: canyon.com