De nieuwe 11-speed Dura-Ace groep is er in een uitvoering met ‘gewone’ kabels en een uitvoering met stroomdraden. Over de nieuwe 9000 groep hebben we al een paar keer geschreven in FIETS. De elektronische uitvoering konden we onlangs een weekend testen. Geen uitgebreide ‘review’, wel een eerste indruk! Mooi, want het betrof een eerste ‘shipment’ vanuit Japan naar Taiwan, speciaal voor de nieuwe Giant Propel. Na dit weekend zouden er zelfs een paar groepen weer los retour gaan; er is op dit moment nog niet heel veel leverbaar namelijk.

De nieuwe 11-speed Dura-Ace groep is er in een uitvoering met ‘gewone’ kabels en een uitvoering met stroomdraden. Over de nieuwe 9000 groep hebben we al een paar keer geschreven in FIETS. De elektronische uitvoering konden we onlangs een weekend testen. Mooi, want het betrof een eerste ‘shipment’ vanuit Japan naar Taiwan, speciaal voor de nieuwe Giant Propel. Na dit weekend zouden er zelfs een paar groepen weer los retour gaan; er is op dit moment nog niet heel veel leverbaar namelijk.

Extra informatie

Hier nog even wat extra informatie over de transitie van 10 naar 11: Shimano Dura-Ace 9000. Het is inmiddels ruim vijf jaar geleden dat de Dura-Ace 7900 werd geïntroduceerd. Bij de 10-speed groep verdwenen toen de kabels onder het stuurlint, er kwamen nieuwe remmen, een nieuw crankstel en de onderdelen werden gestyled. En nu is er de nieuwe Shimano 9000 serie. Juist, een nieuwe Dura-Ace groep. Meteen maar: de toekomst is dan wel elektronisch, aan de basis staan nog steeds de mechanische onderdelen. De 9070 Di2 groep is volgens Shimano een aanvulling op de mechanische groep. Immers: delen als crankstel, remmen, ketting en cassettes zijn gelijk.

Aandrijving

Bij de aandrijving valt meteen op dat de cassette van 10 naar 11 groeit. Er zijn vijf combinaties van een 11-23 tot een 12-28. De dikte en de steek van de kransjes is gelijk aan die van de 10-speed, echter de tussenringen zijn iets smaller gemaakt. En tevens is de spider van de derde, vierde en vijfde kransje nu van carbon in plaats van aluminium. Een 11-speed cassette past voorlopig alleen op de speciale Shimano 11-speed  WH-9000 wielsets –omdat de breedte van de cassette inclusief ringen bijna 2 millimeter breder is. Overigens: op de 11-speed wielen passen wel 10-speed cassettes (dan is een extra ring achter de cassette voldoende). De ketting – CN-9000- is natuurlijk 11-speed. Niet breder aan de binnenzijde –de breedte van de kransjes is immers niet aangepast- wel iets smaller aan de buitenzijde –omdat er dunnere schalmen  zijn gebruikt. En er is afgestapt van een specifieke draairichting en een verschil tussen de schalmen aan de binnen- en buitenzijde. De ketting kent wel een nieuwe ‘connecting pin’-met daarbij een nieuwe kettingpons. Nog meer aandrijving: het FC-9000 crankstel is voortaan asymmetrisch en bevat maar vier ‘poten’.

50, 52, 53, 54

Shimano heeft berekend dat de meeste kracht wordt uitgeoefend op het moment dat je naar beneden trapt; daartoe is dan ook de passing op aangepast. Dit houdt wel in dat het crankstel een eigen steek heeft. Wel 110 mm, maar ja, een gewoon blad gaat niet passen… 110? Ja, want het crankstel kan voortaan met 34, 36, 39 en 42 binnenblad en 50, 52, 53, 54 en zelfs 55 uitgerust worden. Mooi! De as is en blijft 24 mm en Shimano blijft hoogwaardig aluminium gebruiken; ze geloven in dit stadium niet in carbon. De lagers: er is het BB9000 bracket. Een nieuwe ‘seal’ en een lager met meer en kleinere kogels. Dit vermindert de weerstand. Om het te monteren heb je een soort adapter nodig. De remmen zijn opnieuw ontworpen. Geen ‘single’ maar een ‘double’ pivot. ‘Double symmetric pivot brake’ officieel. Twee draaipunten in plaats van een. Een betere modulatie en 20 % meer remkracht in combinatie met de nieuwe BC-9000 remkabels ( ook voorzien van de gladde coating!). En er is ook een zogenaamde BR-9010 rem; die past achter het bracket en aan de binnenzijde van de voorvork.

Weegschaal

Een kransje erbij betekent niet dat het ‘hele spul’ zwaarder wordt. We zetten eerst wat ‘Di2’ gewichten op een rijtje

Dual Control 11-speed ST-9070 237 gram,  10-speed ST-7970 255 gram

Voorderailleur 11-speed FD-9070 114 gram, 10-speed FD-7970 124 gram

Achterderailleur 11-speed RD-9070 217 gram,  10- speed FD-7970 225 gram

Eerste ritjes

Let wel: we hebben alleen met de groep kunnen rijden; niks kunnen wegen of monteren. Wat wel opviel: de stroomdraden zijn net wat dunner als die van de 10-speed. Ook de stekkers zijn anders. De 10-speed derailleurs zijn dus niet uit te wisselen met die van de 11-speed. De ‘looks’ van de achter- en voorderailleur zijn meer als de gewone 11-speed: deels gepolijst alu, en niet meer geheel ‘donker’ als bij de 10-speed. Daarnaast zijn de elektronische ‘mogelijkheden’ uitgebreid. Zo zijn er voortaan twee soorten acccu’s: een voor onder het bracket bijvoorbeeld en één voor in de zadelpen. Daarnaast zijn er zogenaamde SW-R610 ‘sprint’ shifters. Drukknoppen die je naar gelieven op een stuurhelft kunt monteren.

Verdeelpunt

Daartoe heeft de SM-EW90A –zeg maar het verdeelpunt- meer aansluitingen gekregen. De twee ‘sprint’ shifters werken standaard als volgt: met de linker schakel je op –van de 16 naar 17 bijvoorbeeld-, met de rechter schakel je af. En hou je de shifter ingedrukt dan gaat die ‘klik, klik, klik’ af; je hoeft dus steeds opnieuw te ‘schakelen’. Dit gaat ook op voor de dual control shifters. Overigens is er software (in de maak) waar je de snelheid van het schakelen kunt tunen en eventueel het schakelen kunt omzetten van links naar rechts.

‘Klik’

Het schakelen: dat gaat extreem gemakkelijk. Het lijkt –let wel: lijkt- wel of 11-speed nog sneller gaat dan 10-speed. Een klikje is echt voldoende. We kunnen niet zeggen of dit nu meer of minder kracht kost; eigenlijk kost het helemaal geen kracht…. We hebben het alleen bij droog weer kunnen proberen, maar dat ging uitstekend. Bergop ook al: geen centje pijn, ook geen ‘gekraak’ of ‘geratel’. Dat ligt uiteraard aan de correcte afstelling. Het gevoel op de  Dual Controls is echt prettig. Lekker zacht en toch stevig. De ‘hoods’ zijn ‘dual density’: op een plaats wat dikker dan de ander. Tevens is de breedte met 5 mm ingekrompen en kun je je handen net wat beter kwijt tussen de ‘kop’ van de dual control en de hendels. Goed, het is nu pas januari. Zodra de 9070 Di2 ook in onze contreien verschijnt komen we er vast op terug.