De Evil Eye Roadsense past helemaal in de (brillen)tijd van nu: groot en opvallend. Toch is de Roadsense in vergelijking met andere brillen nog een bescheiden model. Wij mochten ‘m uitproberen.

Als Evil Eye een nieuwe bril op de markt brengt, ontvang ik altijd snel een berichtje. Om heel eerlijk te zijn: tot het berichtje over de nieuwste Evil Eye Roadsense maakte mijn hart nog nooit een sprongetje vanwege de looks, maar bij het zien van de Roadsense was ik direct benieuwd. Een bril die een beetje doet denken aan de Oakley Sutro, dan moet het wel interessant zijn.

Evil Eye Roadsense

Toen ik bij een online presentatie van Evil Eye aanwezig was, zag ik veel ‘normale’ monturen passeren. Tegenwoordig is het ‘hoe groter, hoe beter’, maar bij Evil Eye verkopen ze tenminste nog ‘normale’ fietsbrillen die je ook gerust in de auto kunt dragen zonder vreemde blikken te krijgen. Deze Roadsense past niet helemaal in dat straatje, want het nieuwste topmodel van het in 2019 opgerichte bedrijf is lekker aanwezig.

De Evil Eye Roadsense heeft doorlopende cilindrische glazen, waardoor het een sportief en trendy uiterlijk heeft. De LST Active Red Mirror-glazen van polycarbonaat beschermen de ogen tegen regen, wind en andere zaken. En natuurlijk: tegen de zon en uv-straling. Ik moet ook zeggen dat het fijn kijken is door de LST-glazen met uv 400-bescherming, want alles ziet er bij een scherp zonnetje net iets donkerder en warmer uit. Je ogen raken minder snel vermoeid door het knijpen.

De Evil Eye Roadsense beschikt in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Vistair Y, die ik eerder mocht uitproberen, over een volledig frame. Daardoor is hij in gewicht iets zwaarder, maar dat is minimaal, mede doordat Evil Eye gebruik maakt van het lichte PPX-materiaal. Wel voelt het allemaal dikker aan, ook omdat er net iets meer is toegevoegd dan puur de glazen. Zo is er bij de Roadsense een stukje boven de neusbrug geplaatst en zijn de vorkpoten iets dikker.

Comfort

Maar belangrijk: hoe zit-ie? Goed! Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben, al heb ik ook een paar gekke dingen ontdekt. De bril voelt namelijk klein aan, en dat is gek. De bril is in twee maten verkrijgbaar (S en L), en ik heb de grootste versie gekregen. Toch voelt het alsof de vorkpoten een stuk korter zijn dan bij andere brillen. Maar nadat ik dat op wilde schrijven en puur voor mijn bevestiging even andere brillen erbij pakte, kwam ik erachter dat het eigenlijk wel meevalt. Gemiddeld zijn de poten van deze Roadsense een centimeter korter. In vergelijking met de Vistair Y is de lengte zelfs nagenoeg hetzelfde. Raar maar waar. Vooral als ik de bril in mijn helm weg wil steken voel ik het verschil. Afijn, geen groot probleem dus. De bril blijft daarnaast goed op zijn plek zitten door de rubberen stukjes bij de uiteinde van de vorkpoten.

Wel een probleempje: de lenzen beslaan snel. Waar het precies door komt weet ik niet, maar als het warm weer is worden de lenzen sneller vies. Misschien door het dikkere frame, misschien doordat er minder ruimte is voor ventilatie; ik heb geen idee. Maar feit blijft wel dat ik bij warm weer liever een andere bril op mijn neus zet.

Toch scoort de Roadsense een dikke voldoende. Met een prijs van 209 euro is hij aan de dure kant, maar ondanks het minpuntje is het zicht gewoon goed. Ook niet onbelangrijk: je loopt er goed bij en de bril beschermt tegen de zon, daar draait het uiteindelijk om. Mocht maat S (breedte van frame is 137,4 mm) te klein zijn, is maat L ietsje breder (142,7 mm). De bril is in zes kleurcombinaties te verkrijgen. Het is ook mogelijk om de lenzen op sterkte te maken. Meer daarover op de website van Evil Eye of bij een van de verkooppunten.

Specificaties Evil Eye Roadsense

– Adviesprijs: 209 euro
– Verkrijgbaar in zes verschillende kleuren en twee maten
– LST en Vario-glazen
– PPX-materiaal
– Neusstukken en vorkpoten niet verstelbaar
– Volledig frame, beslaat snel, wel prima zicht