De 2023-versie van de Giant Propel is alweer even uit, maar de mogelijkheid voor een test konden we niet laten liggen. Ronald fietste 17.000 kilometer op een model uit de vorige generatie. Zijn alle oude pijnpuntjes weggewerkt?
Vorig jaar schreef ik voor Fiets.nl een uitgebreide Doorgetest over mijn eigen Giant Propel uit modeljaar 2021. De conclusie was dat ik heel tevreden ben over zowel de fiets als de service van Giant – ik had een issue met het frame dat heel netjes opgelost werd. Aandachtspunten waren de standaard banden uit eigen fabriek (snel vervangen!) en de knullige manier waarop de kabels waren weggewerkt in het stuur. Ik schreef in de conclusie: ‘Ik zie al uit naar de introductie van het nieuwe model. Als ze daar het ‘issue’ met de bekabeling weten op te lossen, dan is de kans groot dat ik direct weer een nieuwe Propel bestel.’ Wel, deze maand test ik de 2023-versie.
Ik krijg een prachtig ogende Advanced Pro mee met Shimano Ultegra Di2. Een beetje afhankelijk van de lichtval ziet hij er paars tot bijna zwart uit. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de vorige generatie Propels (geïntroduceerd in 2018) zijn het ontwerp van het frame, de op maat gemaakte bidonhouders, de 50 millimeter hoge hookless velgen en de geheel vernieuwde stuurinrichting. Qua geometrie is het frame vrijwel overal tot op de millimeter gelijk met de vorige generatie. Het ontwerp en de vorm van de buizen is wel heel anders, wat leidt tot een aanzienlijk lichtere fiets. Volgens Giant boek je dankzij de betere aerodynamische vormen een winst van 6,21 watt. Dat moet je over een afstand van 40 kilometer een tijdswinst van 27 seconden opleveren bij een snelheid van 40 kilometer per uur.
Giant Propel
Met een weegschaal neem ik de proef op de som en waar mijn ‘oude’ Propel 8,4 kilogram op de display zet, is het nieuwe model met 7,7 kilo bijna 10 procent lichter. De trend van afgevallen aerofietsen zie je ook terug bij andere merken. Je krijgt in feite een fiets waarmee je alles kunt, het verschil tussen aerofietsen en klimfietsen verdwijnt daarmee een beetje. Wat mij opvalt, is dat Giant toch nog best wat gewichtsbesparing laat liggen. Op mijn eigen fiets heb ik bijvoorbeeld een Giant Fleet SLR-zadel zitten dat 40 gram lichter is dan de Fleet SL die standaard op deze nieuwe Propel zit. De stuurpen is van het type SL in plaats van het lichtere SLR.
De consumentenprijs van de SLR-modellen is enkele tientallen euro’s hoger dan die van de SL, maar het verschil in kostprijs voor de fabrikant zal een stuk lager zijn. Als Giant overal de SLR-componenten uit de eigen lijn monteert, zou de fiets nog zomaar weer 100 tot 200 gram lichter worden, zonder dat dit Giant heel veel extra zou kosten. Voor die lichtste componenten moet je naar de Advanced SL 0, maar die is bijna twee keer zo duur.
In de langetermijnreview van mijn ‘oude’ Propel was ik kritisch op de banden die Giant standaard leverde. Anno 2023 zijn die vervangen door het topmodel van het Giant-onderdelenmerk Cadex: de Race Tubeless (in 25 millimeter). De bandjes sluiten perfect aan op de velg, wat tubeless maken heel eenvoudig maakt. Lekrijden is me op deze banden nog nooit gebeurd, dus qua gemak/comfort zijn ze een absolute aanrader. Kritische kanttekening is dat ze erg prijzig zijn (€ 79,95 per band), terwijl tegelijkertijd de rolweerstand hoger is dan die van de concurrenten. Met mijn gewicht moet ik, om 35 kilometer per uur te rijden, maar liefst 17,88 watt meer leveren dan bij een paar Continental GP5000 STR’s. Dat verschil is groot. Het loont dus de moeite om bij vervanging te kiezen voor een paar Conti’s of Schwalbes.
Mooie details
Maar hier houdt de kritiek wel zo’n beetje op en begint mijn lofzang op de Propel. De velgen zijn prachtig en licht, echte pareltjes. De afwerking van het frame is heel fraai en de speciaal voor dit model gemaakte bidonhouders sluiten heel mooi aan op het frame. Het Uniclip-systeem in het zadel maakt het makkelijk om allerlei accessoires zoals lampjes, een zadeltasje of een spatbordje te monteren. Ik blijf dit heel prettig vinden. Over het rijden heb ik het dan nog niet eens gehad. De fiets voelt een beetje lichter en speelser aan dan zijn voorganger, vooral als je uit het zadel komt. Dat komt ongetwijfeld op het conto van de iets lagere velgen (50 millimeter in plaats van 65 millimeter) en die kleine kilo minder gewicht.
Ook de opzet en inrichting van de voorzijde van de fiets is flink verbeterd. Alles is netjes weggewerkt en de kabels geven nul frictie bij het sturen. Daarmee heeft Giant wat mij betreft het laatste beetje bezwaar
dat je tegen deze fiets kon hebben weggenomen. Daarnaast blijf ik liefhebber van de nieuwe Di2 shifters. Die liggen gewoon lekker in de hand en de knoppen zitten op de goede plek. Het klopt allemaal.
Conclusie
Deze nieuwe generatie Propel voelt als een verbeterde versie van mijn eigen fiets. En dat is het ook. Giant heeft de onhandige wegwerking van de kabels goed op weten te lossen. Het enige minpunt dat blijft zijn de banden, maar die zijn snel te vervangen. Voor 6599 euro koop je een 7,6 kilogram licht aero racemonster, afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2 en schitterende wielen. Veel concurrenten leveren voor hetzelfde geld een zwaardere fiets met een 105-groep. Bij Giant krijg je dus nog steeds onverminderd veel waar voor je geld.
Specificaties Giant Propel Advanced Pro
Plus: fraaie details, fijn rijgedrag
Min: hoge rolweerstand banden
Prijs: € 6.599,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,6 kilo (excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra Di2 R8100 2×12, 52/36, 11-30, 160-140 mm
Wielen: Giant SLR1 50 carbon
Banden: Cadex Race 700x25c (26,5 mm)
Zadel en pen: Giant Fleet SL/Giant Vector
Stuur en pen: Giant Contact SLR Aero Integrated Bar & Stem
Maten XS, S, M, M/L, L, XL
Klik hier voor meer informatie.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."