Hoewel Massini Di Campiglio Italiaans klinkt, moet je voor de thuisbasis van deze custom racer al ver voor Maastricht in de remmen. Afslag 47 op de A2: die moet je hebben. Wij trokken naar de provincie van Tom Dumoulin en André Rieu om deze mooie Massini te bewonderen.
Het Limbrichtse Math Salden heeft zijn eigen merk: Massini. Onder die naam verkoopt de fietsenwinkel race-, gravel- en MTB-fietsen, waaronder deze racer: de Di Campiglio. De naam refereert aan Madonna di Campiglio, een skioord in de Dolomieten. Maar het is ook de plek waar Marco Pantani op 5 juni 1999, op het bordes van Hotel Touring, aan de aanwezige journalisten uitlegt waarom hij de Giro moet verlaten: een positieve dopingtest. Afijn, zo ver hoef je het niet te zoeken bij deze fiets. Salden presenteert de Di Campiglio als ‘een full carbon frame met een full carbon stuurbochtcombinatie die is gemaakt om te kunnen racen op de weg’.
Wat direct opvalt, is dat het frame onlosmakelijk is verbonden met de cockpit. Massini past op deze fiets het ACRsysteem van FSA toe. Die afkorting staat voor Aerodynamic Cable Routing. Hierbij komt de voorremleiding de vorkbuis binnen via de bovenkant van de stuurbuis; ACR-stuurpennen hebben een groter ‘klemgebied’ zodat de leiding naar de bovenkant kan lopen, waarna de rest van het systeem via een spacer het frame in loopt. Maar zoals gezegd: het frame hoort bij de combi en andersom. Er zijn vier combinaties (lengte stuurpen en breedte stuur). Mocht je een andere combinatie op je fiets willen, dan kun je ook eventueel een losse ACR-stuurpen kiezen.
Een snufje tricolore
Als frameset kost de Di Campiglio 1290 euro. De prijs van een complete racer loopt, afhankelijk van de afmontage die je kiest, van 2200 tot ruim 7800 euro. Deze testfiets is voorzien van de Shimano 105 Di2 groep, met een 50/34-crankstel en een cassette met maximaal 34 achter. De 105 12-speed is al prima, de Di2-groep is helemaal een feestje. Zeker omdat de groep deels draadloos is – en er dus alleen twee remleidingen verstopt zijn in de cockpit. De rem- en schakelgrepen kun je over een centimeter of vijf stellen; de ruimte waar de leidingen de stuurbocht ingaan is flink.
Hij schakelt uitstekend en snel. Het remgedrag is mede door de 160 millimeter schijf aan de voorkant zeer betrouwbaar en goed te doseren. Idealiter rem je vooral vóór, achter rem je eventueel extra bij, mocht je het niet redden met alleen voor – maar dat zal niet snel gebeuren. De in zwart uitgevoerde 105-groep past naadloos bij het frame en de cockpit. Ja, je moet dan wel van zwart houden natuurlijk. Een ‘Italiaans’ tintje wordt verzorgd door de tricolore decal en de ‘M’ van Massini, met Italiaans vlaggetje, op de balhoofdbuis en de bovenkant van het stuur.
Verder zien we op deze fiets een 27,2 millimeter zadelpen en Mavic Aksium Disc-wielen met 21 millimeter hoge velgen. Die laatste zijn voorzien van lekker soepele bandjes van Vredestein (Fortezza Senso Superiore) in maat 25. Met binnenbandjes. Er is trouwens voldoende ruimte voor breder rubber, de Aksiums kunnen banden tot 32 millimeter aan. Het gewicht van dit alles bij elkaar? 8,3 kilogram.
Waar lijkt hij op?
Even je ogen dichtknijpen, naar de fiets kijken van een afstandje – en dan lijkt de Di Campiglio op ongeveer elke andere moderne racefiets. We bespeuren een vleugje SL8, een toefje R5 en een restje Ultimate CF SLX. Zónder de bijbehorende prijskaartjes, maar wel met hetzelfde gevoel. Je fietst er zo op weg. Het is kortom een uitgesproken racefiets: geen gravelbike, ook geen endurancefiets, maar een racefiets zoals een racefiets ‘bedoeld is’. Dat klinkt wellicht wat vreemd, maar veel merken geven een nieuw model tegenwoordig een extra ‘uitsmijter’ mee, zoals one bike to rule them all, om aan te geven dat je er meerdere kanten mee op kunt. Daar doet Massini met de Di Campiglio dus niet aan mee.
De wielset loopt prima, de ratel is een van de mooiste die ik ooit heb gehoord en in combinatie met de 25 millimeter banden heb je voldoende grip en comfort, ook op rottig wegdek. De flexende zadelpen helpt mee om de oneffenheden van de weg te elimineren. Het is een levendige fiets: als je even aanzet, doet de Di Campiglio braaf wat hem opgedragen wordt. Versnellen dus. Bochtjes insturen gaat ook prima. Je bent wel verplicht om te wennen aan de vorm van het stuur. Ook hier: niks gravel, race!
Je kunt goed diep zitten. Bovenop heb je meer dan genoeg ruimte; als je kleine handen hebt zal de platte bovenkant van liefst 5 centimeter misschien ‘te’ zijn – maar waarschijnlijk zullen je handen meer op de hendels rusten. Lekker kilometers draaien met je maatjes (misschien heet een van hen wel Marco…), sprintjes trekken. Kortom: racen op de weg.
Conclusie: zoals je wilt
Dit is een heel nette, moderne racefiets – zonder een ‘grote naam’ erop, maar wel met alle mogelijkheden. De prijs van 3000 euro voor de fiets zoals wij hem testten, is heel netjes. Andere merken rekenen al snel zo’n 500 euro meer voor een racer met 105 Di2. Misschien zouden we de fiets zelf bestellen met een mechanische Shimano 105 R7120-groep; dan bespaar je nog eens zo’n 600 euro. Die kun je dan weer in een stel wielen met hogere velgen investeren.
Dat is ook het mooie aan zo’n custom Massini: je kunt het krijgen zoals je wilt. Hoe je hem ook afmonteert: als je reglementair uit het wiel gefietst wordt, zal dat toch echt aan jou liggen. Je zult deze Di Campiglio onmogelijk de schuld kunnen geven.
Specificaties Massini di Campiglio
Plus: de prijs-kwaliteitverhouding is prima, zeker met Di2
Min: het stuur is wennen en de looks zijn niet erg origineel
Prijs: € 3110,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,3 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano 105 Di2 2×12, 50/34, 11-34
Wielen: Mavic Aksium DB
Banden: Vredestein Fortezza Senso Superiore 25mm
Zadel en -pen: Fizik Antares/Massini
Stuur en -pen: Massini/Massini
Maten: XS, S, M, L en XL