Nu mag Tony ‘Der Panzer’ genoemd worden, deze titel kunnen we deze winter ook gerust gebruiken voor deze ‘dikke’ Duitse crosser. De zwarte Rose Pro DX Cross. De afgelopen weken zetten we de fiets regelmatig in.

Even de belangrijkste feiten: DX staat voor ‘disc brake’. Juist, schijfremmen! Je kunt niet zomaar schijfremmen op een frame ‘plakken’, dus moet er toch echt een speciaal frame gemaakt worden. En dat hebben ze gedaan. De Rose is gemaakt van oversized en geovaliseerde ‘Ultralite’ 7005-aluminium. De zwart geanodiseerde buizen zijn vooral rond, de lasnaden weggewerkt. De achtervork heeft een inbouwbreedte van 135 mm.

De nokken voor de remklauw zit mooi aan de linkerzijde van het frame gelast. Daar zijn flinke openingen te vinden; zowel rechts als links. Zo blijft er geen modder ‘plakken’.

Alle kabels lopen binnendoor –nou ja, alle kabels… Er zijn drie doorvoerpunten voor de kabels; links twee voor de remkabel en voorderailleurkabel, rechts een voor de achterderailleurkabel. Deze Pro DX is uitgerust met een Shimano Ultegra Di2 groep dus loopt er slechts een stroomdraad vanaf het stuur door de onderbuis naar de accu. De accu zit op de onderbuis gemonteerd. De remkabel loopt in zijn geheel door de onderbuis en komt net voor het bracket weer naar buiten om langs de achtervork naar de schijfrem ‘te vertrekken’.

Het bracket is een BB90: geïntegreerde lagers dus. De voorvork is een oversized carbon model met twee maten lagers en een aansluiting voor de schijfrem. De fiets is zoals gezegd afgemonteerd met Di2 en een CX 50 46/36 crankstel. En Ritchey WCS, Fi’zi:k Arione, Mavic 29er CrossRide wielen en 35 mm Schwalbe Racing Ralph banden. En Avid mechanische schijfremmen dus!

De torsiestijfheid – de doorbuiging van de balhoofdbuis – is 120 Nm/º. Het frame is relatief licht: 1620 gram. De voorvork weegt 550 gram. Compleet weegt de fiets –maatje 58- 9,50 kilo. Voor een pure crosser te zwaar; maar Rose heeft de DX ook bedoeld als crosser. Een extreme crosser is het niet: er zijn nokjes voor een bidonhouder en oogjes voor spatbordjes. Je kunt de DX dus ook prima inzetten als winterfiets; door de lange wielbasis kun je eventueel nog dikkere banden monteren en je rijgedrag is zeer voorspelbaar.

Wie het veld intrekt heeft geen tijd om na te denken. Alles moet zo gaan zoal je denkt dat het moet gaan. Als je je moet gaan ergeren aan zaken als slecht schakelende versnellingen, een vervelend zadel of een verkeerd geplaatste rem/schakelhendel kom je al snel op achterstand. En maak het dan nog maar eens goed… Crossen kun je! Het zo afstellen zoals je wilt is geen probleem: de zadelpen is lang genoeg, je kunt een bepaalde lengte stuurpen kiezen en het stuur kan wat gekanteld worden. En dan kun je gas geven. Met ‘der Panzer’. En wat is die mooi zwart! Dubbel zwart eigenlijk: de decals met de merknaam en typenaam zijn ‘shiny’ zwart. Je moet wel heeeel goed kijken…

Als de brandweer gaat die. Even aanzetten en optrekken en dan stoomt de Rose dooooor. Niet te flauw doen want daar heeft de fiets een ‘hekel’ aan. Schakelen is een genot met de Di2; een druk op de ‘knop’ en daar gaat de ketting.

Remmen? Prima en zeer voorspelbaar. En ja, je kunt dus nu ook gewoon echt remmen op je crosser. Slijtage? Ja, ook. Maar je vervangt de blokjes eenvoudig en daarnaast kun je de afstand van de blokjes tot de schijf instellen ( zeg maar, centreren) na een modderige rit. Uiteraard hoor je de schijven dan wel; maar dat is iets wat op een mountainbike ook gebeurt.

Conclusie: robuust, betrouwbaar, voorspelbaar. Goed, beter, best: het schakelen en het remmen. Voor wie? Voor de rijder die een prima ‘high tech’ winterfiets zoekt; zowel in als naast het veld. De Rose is er in maat 52, 54, 56, 58, 60 en 62  cm. En in meerdere uitvoeringen; er is al een DX met 105 voor €1249,-. En de DX is er ook in het wit. De versie met Di2 kost € 2195,-.  www.rose.de