Dankzij verschillende smart trainers en indoortraining-apps is binnenfietsen allang niet meer een geestdodende verplichting voor alleen in de winter. Door de immense populariteit van Zwift, trainen en koersen nu vele fietsers het jaar rond in de verschillende virtuele werelden als Watopia, London en Richmond. Niet voor niets en best logisch kwam Zwift eind vorig jaar met hun eigen smart trainer; de Zwift Hub. Wij hebben de trainer uitgebreid mogen testen en dit vinden wij ervan.
€499 inclusief cassette
De Zwift Hub is vorig jaar oktober gepresenteerd. Door de grote vraag en niet voldoende aanbod duurde het even voordat een testexemplaar op onze redactie werd afgeleverd. Als consument kan je inmiddels de smart trainer snel in huis halen voor het aantrekkelijke bedrag van €499. Dit bedrag is inclusief een vooraf gemonteerde cassette naar keuze. Tijdens het online bestellen kan je eenvoudig kiezen uit een 8, 9, 10, 11 of 12 speed cassette van het merk Sunrace. Vanzelfsprekend is het ook mogelijk om geen cassette te bestellen en te kiezen voor je eigen cassette, dit heeft overigens geen invloed op de prijs.
Inside de Hub, de details
Om de Hub beter te leren kennen heb ik de belangrijkste details op een rijtje gezet die vaak worden gebruikt bij de oriëntatie en aanschaf van een smart trainer (direct drive trainer):
- Maximaal wattage van 1800 watt
- Vermogensnauwkeurigheid: +/- 2,5%
- Simuleert stijgingspercentages tot max 16%
- ERG-modus aanwezig
- Verzendt draadloos gegevens via Bluetooth FTMS en Ant+ FEC
- Gewicht vliegwiel: 4,7 kg
- Productgewicht: 15 kg
- Maximaal gewicht van de fietser: 120 kg
- Geluid: 52 dB bij 250 watt
- Body: Hyperglide
- Compatibel met snelspanner (130/135 mm) en steekas (12×142/12×148) via meegeleverde adapters
- 2 jaar garantie onder voorwaarden
Installeren met twee linkerhanden
De Zwift Hub wordt in een passende doos geleverd. Op de doos is een QR-code afgebeeld die je leidt naar de online instructiepagina. Vier korte filmpjes nemen je aan de hand om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk kan Zwiften. Voor de liefhebbers is er ook een uitgebreide handleiding op papier. De Hub is echt in no-time gemonteerd, zelf met twee linkerhanden. Je bevestigt eenvoudig de armen met de meegeleverde sleutel en bouten. Dit kan eigenlijk niet misgaan vanwege het matchen van de kleuren en een subtiele gevarendriehoek die aangeeft waar je de poten moet plaatsen, easy does it.
De volgende stap is het monteren van de juiste adapter. Ook hier is over nagedacht om het zo makkelijk mogelijk te maken. Aan de hand van twee kartonnen kaarten (steekas of snelspanner) kan je eenvoudig meten welke adapter je nodig hebt die passend is voor jouw fiets. In mijn geval is het een fiets met schrijfremmen, dus een steekas. Vervolgens plaats ik mijn fiets op de Hub en stop de stekker in het stopcontact, want ja de Hub moet voorzien worden van stroom. Overigens wordt er geen voorwielsteun meegeleverd, ik maak zelf altijd gebruik van een voorwielsteun om geschuif te voorkomen. Als ik op mijn horloge kijk heeft het installeren, voor iemand met twee linkerhanden, slechts 20 minuten gekost. Hoera voor Zwift!
Kilometers maken
Ik ben een fanatiek Zwifter en gebruik hiervoor een Ipad. Als ik de Zwift-app activeer dan wordt de Hub snel gevonden en verbonden met de app. Er volgt een simpele kalibratie die bestaat uit trappen tot een snelheid van 35 kilometer per uur om vervolgens de benen stil te houden tot 0 kilometer. Ik kies voor een lange groepsrit van een dikke 70 kilometer op de Triple Loops Route. Een afwisselend parcours met een portie hoogtemeters door de welbekende heuvels buiten Londen. Wat als eerste opvalt is dat de Hub keurig rekening houdt met je buren en/of medebewoners, want veel geluid wordt er niet geproduceerd. Natuurlijk scheelt het als je ketting schoon en niet verouderd is, dit in combinatie met een nieuwe cassette.
Stabiel op zijn plek
Ondanks het relatief lage gewicht van het vliegwiel en de behuizing vind ik dat de Hub echt stabiel aanvoelt. De Hub blijft goed op zijn plaats, ook als ik uit het zadel kom tijdens een lange klim of doortrek tijdens een sprint. Natuurlijk neem je een statische positie aan, want de Hub beweegt echt niet mee. Een oplossing is dat je altijd nog kan kiezen voor een rocker plate om meer te bewegen en daarmee lichamelijke klachten te voorkomen.
Geloofwaardige rijervaring
De Hub reageert voldoende snel op verandering van waar je fietst, dit zorgt voor een geloofwaardige rijervaring. Gaat het omhoog of naar beneden dan merk je in een fractie van een seconde dat de weerstand wordt aangepast. Soms heb ik het idee dat er een kleine vertraging is als je flink aanzet of wanneer er veel wisseling is in de stijgingspercentages van een klim. Je ziet dan ook op je scherm snelle wisselingen in het vermogen dat je trapt. Het gaat echt om een fractie van een seconde en waarschijnlijk valt het mij meer op door de vele gereden kilometers op een Tacx Neo 2T. Deze smart trainer heeft een vermogensnauwkeurigheid van 1% ten opzichte van de 2,5% van de Hub, maar wel een veel hoger prijskaartje. Je kan deze trainers dan ook niet echt met elkaar vergelijken. De Hub in ERG-modus laat min of meer hetzelfde gedrag zijn, het voltooien van een workout of een Join-training verloopt dan ook prima in Zwift. Wel heb ik in de afgelopen weken regelmatig bij het opstarten van de Zwift-app de Hub gekalibreerd. Naar mijn idee kwam dit de nauwkeurigheid van de Hub echt ten goede.
Conclusie: Waar voor je geld
Voor de prijs van €499 inclusief een cassette naar keuze koop je gewoon een goede smart trainer. Weinig poespas met installeren en een uitstekend werkende connectie met Zwift en andere indoortraining-apps. De Hub is stabiel, maakt weinig geluid en de rijervaring is meer dan prima. Natuurlijk kan je iets vinden van de vermogensnauwkeurigheid van circa 2,5%, maar dit weegt niet op tegen het totaalplaatje wat deze smart trainer biedt. Bovendien is de vermogensnauwkeurigheid vergelijkbaar met bekende smart trainers als de Elite Suito-T, Tacx Flux 2 en S en de Wahoo Kickr Core. Daarnaast is een maximaal wattage van 1800 watt en stijgingspercentage tot 16% voor de meeste fietsers meer dan zat. Kortom Zwift biedt met hun eigen smart trainer waar voor je geld! Daarmee kan je indoor heel veel uren met plezier trainen en koersen, Ride on! Voor meer informatie of aanschaf van de Hub kan je terecht op de site van Zwift.
Luister ook de Fiets de Podcast aflevering 34 over trainen en wedstrijdjes op Zwift.