In FIETS 6 staat een test van een zestal racers. Waaronder de Rose X-Lite, Sensa Calabria, Zannata Z, BMC SLR, Merida Ride en Stevens Arcalis. Daar staat ook nog dit: ‘Op de website staan ook twee testen van de Ridley Helium 30 en de Bianchi Intenso Ultegra’.
Bianchi Intenso UltegraBianchi maakte tijdens de Tour van 2014 een mooie klapper met de overwinning van Lars Boom in de etappe naar Roubaix. Hij deed dit op de Infinito CV. Eigenlijk de ultieme kasseienfiets van de Italiaanse fabrikant, maar de goedkoopste Infinito CV is die met Ultegra voor € 4199,-. Ai. Maar niet getreurd: deze Intenso is eigenlijk de ‘oude’ Infinito. De Intenso is een monococque carbon frame met deels platte, deels verticale bovenbuis, slanke achtertrein, oversized balhoofdbuis en onderbuis- met intern lopende kabels- en een bracket met schroefdraad. De Intenso past in de reeks ‘C2C’ en dat zijn naast de Intenso ook de al genoemde Infinito CV, de Vertigo en de Impulso. Op de weg bleek de Bianchi vooral heel rustig te lopen. Heel rustig. Comfortabel ook. Dat ligt vooral aan de bouw van het frame en de niet al te hoge torsiestijfheid van de Intenso. De Intenso is een heerlijke ‘toer’ fiets en vooral bedoeld voor diegenen die wat minder gewicht in de schaal brengen en zijn of haar fiets niet extreem ‘op z’n donder’ geeft. De Intenso is er in diverse uitvoeringen. Vanaf € 2249,- met 105, deze heeft Ultegra en kost dan € 2499,-. Leuk: de RC remmen. Minder: de remwerking. De standaard Ultegra remmen doen het echt veel beter. Torsiestijfheid 95 Nm, gewicht compleet 8,10 kilo. Maat 47 tm 63 cm.
www.bianchi.nl+ Heerlijk rijgedrag
+ Italiaans
– Alleen voor lichte toerders
Ridley Helium 30Ridley deelt haar fietsen in drie klassen in: Aero, STW en Endurance. Deze Helium past in de Stiffness To Weight categorie: daar waar het gewicht telt en de stijfheid in verhouding moet zijn. Een renner als Tim Wellens zien we vaak op een Helium SL van zijn Lotto ploeg omhoog fladderen. Voor ons voert Ridley een de SL in een 10, 20 en 30 uitvoering en een Helium zonder SL toevoeging. Verschil: een SL is van iets ander composiet vervaardigd en weegt ruim minder dan 900 gram. De ‘gewone’ Helium weegt 1000 gram en kent ook een iets andere doorvoer van de derailleurkabels door de onderbuis. Ridley noemt de Helium ‘een sobere klassieke schoonheid’. Geen vreemde bochten en spinsels, maar licht oversized onder- en bovenbuis, ronde staande buis en slanke achtertrein. Bracket met press fit bracket en een lichte full carbon voorvork. En deze 30 heeft ook nog een klassieke laklaag. Juist. Ben je fan van de Noah dan is deze Helium wellicht net ‘te gewoontjes’. Maar op de weg is de Helium een soort verademing. Heerlijk licht en zeer vergevingsgezind door de dunne zadelpen en de slanke achterzijde. Standaard is de 30 gemonteerd met 39/53 Force crankstel, maar als klant kun je zelf je overbrenging kiezen. Torsiestijfheid 100 Nm, gewicht compleet 7,10 kilo. Maat XS tm XL. Compleet met SRAM Force en Fulcrum Racing 5 en 4ZA delen kost de fiets € 3199,-.
www.ridley-bikes.com+ heerlijk ‘simpel’
+ less is more
– ‘simpel’ design