Alpe d’HuZes kwam het afgelopen jaar een aantal keer negatief in het nieuws vanwege vermeend hoge vergoedingen aan enkele organisatoren en onderzoeksgeld dat op de plank blijft liggen. “Alpe d’HuZes heeft een roerig jaar achter de rug, maar met een opbrengst van meer dan 13 miljoen zijn we nog steeds de grootste particuliere fondsenwervingsactie in Nederland. De organisatie heeft een nieuwe structuur en we richten ons vanaf nu op de tiende editie van Alpe d’HuZes. We zijn ervan overtuigd, en hebben ook laten zien, dat wij samen het verschil maken. Alpe d’HuZes zijn wij samen: deelnemers, vrijwilligers, donateurs en supporters. Samen hebben we hetzelfde doel: we willen dat er niemand meer dood gaat aan kanker en daar zetten we ons altijd maximaal en volkomen belangeloos voor in. Iedere euro voor onderzoek telt, dus 13,5 miljoen euro is een waanzinnig mooi bedrag”, aldus Johan van der Waal.
Over Alpe d’HuZes
Alpe d’HuZes is een actie waarbij deelnemers, alleen of in een team, geld bijeenbrengen waarmee zij een bijdrage leveren aan de strijd tegen kanker. Onder het motto ‘Opgeven is geen optie’ beklimmen deelnemers op één dag de legendarische Alpe d’Huez tot maximaal zes keer. Alpe d’HuZes bevordert en ondersteunt onderzoek naar kanker in alle mogelijke vormen, zodat uiteindelijk minder mensen doodgaan aan kanker.Eén op de drie Nederlanders krijgt gedurende zijn of haar leven kanker, per jaar ruim 100 duizend mensen. Jaarlijks sterven er zo’n 44 duizend mensen als gevolg van kanker. De ziekte is hiermee in Nederland doodsoorzaak nummer één.