Vorige week werd ik uitgenodigd op het kantoor van Specialized om een rondje over de Posbank te fietsen met Fabio Jakobsen, de Nederlandse topsprinter van het Quick-Step Alpha Vinyl team. Natuurlijk niet omdat hij het zo gezellig vindt om met een langzame amateur als ik te fietsen, maar om de nieuwste schoenen van sponsor Specialized te presenteren, de S-Works Torch.

Opvolger van de 7

De S-Works Torch is de vervanger van de vorige topschoen van het merk, de S-Works 7 Road. Voor we op de fiets stapten kregen we eerst een uitleg van één van de ontwerpers van de schoen. Die legde uit wat er de verschillen zijn tussen de Torch en de 7, en dat zijn er nogal wat. De voetplaat is nog steeds knalstijf, maar ze hebben hem wel 20 gram lichter weten te maken. De zool is aan de zijkanten zo dun dat je hem nauwelijks ziet zitten. Onder het schoenplaatje is hij wat dikker, maar dat zie je niet als je ingeklikt bent.

De voorkant en de hak hebben een bescherming. Het hakstukje is te vervangen als deze is versleten.

Flexibele upper

Heel tof is het gebruikte materiaal voor de bovenkant. Delen daarvan zijn van rekbaar spul gemaakt, wat drukpunten beter weet te voorkomen. Op plekken waar je geen rek wilt, is er ander materiaal onder gebruikt. Omdat het een sandwich contructie is zie je daar aan de buitenkant niets van.

Geen strap meer op de bovenkant, 2 BOA’s zijn genoeg

Iets bredere voetplaat

Wat Specialized zelf heel belangrijk vindt is dat de voetplaat breder is geworden. Ze hebben ’s werelds grootste database als het gaat om maten en vormen van voeten in de sportbranche. Met hun eigen Body Geometry fit systeem hebben ze jaren aan metingen bij elkaar verzameld. Uit analyse van al die data bleek dat de zolen beter net iets breder konden zijn. Daardoor kan het bovenwerk lager over je kleinere tenen zitten, wat helpt om de voet goed te fixeren zonder dat het aan de zijkant van je voeten gaat knellen. De Velcro-strap aan de voorkant is hiermee ook overbodig geworden. Het geeft de Torch een hele cleane look. Fietsers met bredere voeten kunnen een halve maat kleiner proberen als ze voorheen een maat groter kozen om de breedte te vergroten. De schoen is overigens nog steeds verkrijgbaar in een standaard en wijde pasvorm.

De twee BOA-sluitingen zijn gebleven. De draad van de bovenste gaat nu door twee lusjes. Die zorgen ervoor dat de tong niet kan verschuiven en netjes in het midden zit. Enige nadeel daarvan is dat bij een breuk van de kabel je naar een dealer moet om die te laten vervangen. Dat kan nu alleen nog als je het juiste gereedschap hebt om de BOA zelf open te maken.

De hielkap is asymmetrisch geworden. Dat geeft meer ruimte om de zijkant van de schoen te verlagen, zodat je minder kans hebt op druk- of schuurplekken onder de ‘enkelknobbel’.

A-symmetrische hielcup

Ik heb zelf al een paar keer met de schoenen kunnen rijden en die elastische delen in de ‘upper’ zijn echt een slimme vondst. Ze sluiten perfect aan, maar knellen nergens. Niks te klagen dan? Natuurlijk wel. Voor deze muiltjes vraagt Specialized het astronomische bedrag van €440,-! Dat is natuurlijk volkomen belachelijk voor een paar fietsschoenen. Maar goed, het past wel in de trend van onze steeds maar duurder wordende sport.

Fabio rijdt overigens zelf nog niet met de schoenen. Hij wil niet midden in het seizoen van schoen wisselen, dus hij zal komend najaar zijn 3 paar (1320 euro aan schoenen!) Torch-schoenen gaan inrijden. In de komende Tour de France moet hij zijn sprints dus nog winnen op zijn oude sloffen. Dat gaat hem tot nu toe prima af. Tijdens ons ritje deed hij de Torch wel even aan trouwens, ik kreeg niet het idee dat ik hem erop kon leggen omdat hij nog niet aan de nieuwe schoenen gewend was ;-).

Andere renners van SD Worx, Quick-Step Alpha Vinyl, TotalEnergies, en BORA-hansgrohe rijden wel al sinds januari met de schoenen, dus misschien heb je ze op koersfoto’s al eerder langs zien komen.

De S-Works Torch is te koop in drie kleuren, zwart, wit en oakgreen en leverbaar t/m maat 48.

Meer info: https://www.specialized.com/nl/nl