Denk je aan schakel- en remdelen voor racefiets, gravelbike of MTB, dan denk je aan Shimano, SRAM en Campagnolo. Maar er zijn meer vissen in de vijver. We kijken naar de minder bekende alternatieven, in dit geval uit China. Meestal goedkoper, maar niet altijd…

Bekijk je oude koersfietsen, dan kom je veel rem- en schakeldelen tegen van merken die al lang niet meer onder ons zijn of enkel nog bepaalde onderdelen maken. Denk aan Huret, Simplex, Super Champion, Mavic en Vittoria Margherita. Tegenwoordig heb je enkel nog Shimano, Campagnolo en SRAM. Toch?

Niet helemaal, want ook vandaag de dag zijn er nog genoeg grote en kleine fabrikanten die graag een stukje van de staart willen. Bijvoorbeeld omdat ze een niche vullen of omdat ze grootse ambities hebben om het de bekende merken moeilijk te maken. We beperken ons voor dit overzicht tot de merken die schakelgroepen maken en voor dit eerste deel kijken we naar China. In deel 2 komen merken uit onder andere Taiwan, Duitsland en Spanje aan bod.

Sensah

Het is geen toeval dat Sensah en de twee andere Chinese merken hieronder begonnen zijn rond 2013 en zijn gevestigd in en rondom Guangzhou. Tot 2013 had SRAM daar een fabriek. Toen ze de deuren sloten besloten diverse oud-werknemers zelf maar een onderdelenmerk te beginnen en Sensah is daarvan wellicht de bekendste. Het belangrijkste verkoopkanaal van Sensah is de bekende website AliExpress.

Gezien de achtergrond van Sensah zal het geen verrassing zijn dat het schakelen hetzelfde werkt als bij SRAM’s Double Tap. Een kleine beweging voor afschakelen, de hendel verder duwen laat je opschakelen. Er is keuze uit diverse groepen, van 7 tot 12 speed. Zeker 12 speed klinkt bijtijds, maar op twee vlakken lijkt men toch de boot gemist te hebben: er zijn geen remschakelgrepen voor hydraulische schijfremmen en ook naar elektronisch schakelende derailleurs zoek je tevergeefs.

In 2020 namen we al eens de proef op de som en testten we Sensah Empire.

L-Twoo

Ook L-Twoo is opgestart door een oud SRAM-medewerker, maar bleef lange tijd onder de radar in Europa. Ze worden echter steeds zichtbaarder en niet zonder reden, L-Twoo heeft een zeer compleet en modern onderdelengamma. Niet alleen bieden ze 12 en 13 speed-groepen, ook zijn er remschakelgrepen voor hydraulische schijfremmen, is er een specifieke gravel-groepset (L-Twoo GRT) en zelfs elektronische schakelgroepen: L-Twoo eRX en eR9.

Hoewel L-Twoo in haar AliExpress-store complete groepsets aanbiedt, maken ze niet alle componenten zelf. Net als Sensah werken ze samen met ZRace voor de cranksets, cassettes en remmen. Van de drie Chinese merken dichten we L-Twoo de grootste kansen toe om ook in Europa voet aan de grond te krijgen. Op hun website lezen we op het moment van schrijven zelfs dat ze een sales specialist zoeken in Nederland…

S-Ride/Jshoebike

De derde Chinese speler, al zijn ze een stuk minder aanwezig dan L-Twoo en Sensah. Kijken we naar het aanbod, dan snappen we ook wel waarom. Voornamelijk zeer goedkope en vermoedelijk ook weinig verfijnde onderdelen en ook hier lijkt de boot richting schijfremmen volledig gemist. Er is nog werk aan de winkel willen ze ook in Europa marktaandeel afsnoepen van de grote drie.

Wheeltop

Aan de ene kant willen we Wheeltop heel graag serieus nemen, ze hebben immers een eigen elektronisch schakelende achterderailleur voor MTB’s ontwikkeld (compatibel met SRAM Eagle) en werken volgens de eigen website aan een versie voor racefietsen. Tegelijkertijd staat de website vol met her en der gejatte foto’s, onder andere van Neerlands damesfietsmerk Fons. Overigens kost zo’n Wheeltop EDS Upgrade kit met schakelunit, derailleur, accu en lader meer dan een SRAM Eagle GX AXS eTap upgrade kit, dus voor het geld hoef je het ook niet te doen.

Chinese onderdelen, een goed idee?

De Chinese fietsindustrie wordt elk jaar een beetje serieuzer en merken als L-Twoo presenteren in rap tempo nieuwe en bijtijdse groepen. Tegelijkertijd zien we ook veel goedkope immitaties en achterhaalde techniek, waarbij we twijels hebben over de kwaliteit.

Ook dat is een punt dat we even moeten vermelden: de bekende merken hebben Europese dan wel Nederlandse verkoopkanalen en importeurs waar je terecht kunt met garantiekwesties. Bij onderdelen die je in China koopt is het altijd maar afwachten of de verkoper bereid is het product terug te nemen, te vervangen of te repareren.

Wil je toch een sprong in het diepe wagen, dan adviseren we om bijvoorbeeld op AliExpress goed te kijken naar de reviews en de onderdelen te bestellen via de officiële shop van de fabrikant. Heb jij goede of minder goede ervaringen met Chinese onderdelen? Dan zijn we heel benieuwd en lezen we dat graag in de comments!

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."