Van 6600 naar 6700 en van 2350 gram naar 2290 gram: de nieuwe Shimano Ultegra werd in 2009 geïntroduceerd. En de 6700 heeft onlangs een nieuwe kleur als optie gekregen: de ‘Glossy Grey’.

De eerste cijfers -6700- geven de codering van de groep aan, de tweede –en dat moge duidelijk zijn- het gewicht. In vergelijking met een 2008 Ultegra SL groep -waar de kabels nog ‘gewoon’ buitenom lopen- weegt de 6700 circa 60 gram minder. Nog een vergelijking: de Dura-Ace 7900 groep weegt 2100 gram. De grootste vernieuwingen in de Ultegra 6700 groep waren uiteraard de shifters. De kabels zijn weggewerkt en lopen langs het stuur. De Dual Controls horen bij het 6700 crankstel en zijn niet compatible met DA. 

Er zijn twee types achterderailleurs: SS (korte kooi) en GS ( medium kooi). De eerste is te gebruiken met een 50/34 Compact Hollowtech II crankstel en met een gewone dubbel, de tweede met een triple crankstel. En er zijn twee type voorderailleurs -voor dubbel/compact en triple. De 10-speed cassette is er in vijf combi’s waaronder 11-28: 34/50 voor met 11/28 achter geeft  2,60 meter en dat is bijna hetzelfde als  30/25 (2,55 meter  ) bij een triple.

De Dura-Ace 7900 diende natuurlijk als voorbeeld van de 6700: shifters met weggewerkte versnelling kabels, crankstel met hol buitenblad, dual-pivot remmen  en een nieuwe ketting. En zelfs de ‘finish’ komt in de buurt van de 7900 –en de XTR groep: iets minder glanzend wellicht, maar met een zeer sterk ‘high tech’ uiterlijk. Veel delen zijn geanodiseerd. De eerste uitvoering was een licht-glanzend metalen kleur, de onlangs geïntroduceerde ‘Glossy Grey’ is duidelijk donkerder. Alle delen zijn zo gekleurd – crankstel met bladen, derailleurs en remhoeven. De Dual Control remhendels zijn onveranderd gebleven.

Het monteren is niet veel anders dan bij de 7900 groep: de losse lagers in het frame schroeven, crankstel er doorheen steken, vastdraaien en borgen enz. Of natuurlijk het crankstel in de bracket geïntegreerde lagers steken… Even opletten bij het monteren van de de Dual Control hendels. Bij de 6700 hendels worden twee opvulstukjes bijgeleverd waardoor de afstand van je handen naar de grepen verkleind kan worden. Opvallend: bij de 7900 groep zijn de kabelhoedjes van aluminium, bij de 6700 van kunststof. De reden: de voorderailleur kent een ‘trim’ stand waardoor de krachtoverbrenging kleiner is dan bij de 7900 –waar in een ‘zwiep’ de ketting van binnen naar buiten en vv beweegt. Wat betreft de ketting:  deze kreeg opengewerkte binnenschakels en heeft een binnen- en buitenzijde. Bij de montage wordt aangeraden de ‘connecting pin’ te gebruiken.

We trapten zo’n 1000 kilometer weg in Nederland en Frankrijk. Op een Jan Janssen Quadra –niet de 2011 uitvoering, maar een 2009 model. Over deze Quadra later wellicht meer.  In 2009 concludeerden we al: ‘Ultegra SL was al goed, de 6700 is gewoon weg beter. Vooral  het schakelen staat op een hoger niveau dan bij de oude groep. En helemaal omdat in de Ultegra de opmerkingen van de eerste series Dura-Ace zijn verwerkt. Bijvoorbeeld: achter schakel je  drie tandjes in een keer op ( DA twee tandjes), een voor een keer af. je voelt en hoor je de werking beter; het wat vage, zachte ‘Shimano’ gevoel  lijkt compleet verdwenen te zijn door de nieuwe constructie. 

Maar vooral het schakelen vóór gebeurt nu razendsnel ; de speciale vertanding in combinatie met de nieuwe voorderailleur en de ketting staan hier garant voor.’ Dat gaat uiteraard ook allemaal op voor de nieuwe ‘Glossy Grey’; technisch is er niks veranderd. De kleur past overigens naadloos bij de Di2 onderdelen –ook de nieuwe shifters en derailleurs zijn behoorlijk donker. Hoe houdt het grijs? Goed, net als bij de eerste 6700 delen.

Wat zorgt voor slijtage? Schurende wielerschoenen op een crankstel uiteraard, troep aan de onderzijde van de remmen – onder het grijs zit ‘gewoon’ blank aluminium. We hebben een aanrijding met een verkeershek gehad wat een paar krasjes – zie foto- op het crankstel opleverde. Niet fijn, maar geen echt probleem. Is ook niet veel aan te doen; wellicht wat grijze lak zoeken en aanbrengen mochten de krassen (te) groot zijn. Op ‘donker’ aluminium zie je wel eerder een kras dan op blank alu –en daar kun je die eventueel nog weg polijsten. We hebben de onderdelen al op een aantal complete racefietsen gespot. En door de donkere kleur krijgt een racer net wat meer uitstraling. Dat wil zeggen: zolang het frame maar niet te ‘licht’ dan wel te ‘donker’ is. Uiteraard is dit een kwestie van smaak. 

Kort en goed: de 6700 Ultegra is een uitstekende onderdelengroep zonder echte minpunten. Als je voor Ultegra kiest, kies je voor gewoon goed, betrouwbaar ‘spul’ -en ook nog eens betaalbaar. En met betaalbaar bedoelen we dan in vergelijking met Dura-Ace. De groep is te vinden op fietsen vanaf pakweg €1200,- tot een meervoud hiervan. Mooi: de 6700 onderdelen zijn goed te gebruiken in combinatie met onderdelen uit de 105-groep -dan wel de 5700 delen. Adviesprijs: Shimano Ultegra 6700 ( acht delen) € 795,-, compact € 30,-  meer. Voor extra informatie kijk bij ‘Test en Techniek’. Daar staat een ‘doordruk’ uit 2010 van een duurtest van de 6700 groep.

www.shimano-benelux.nl

Tekst en foto’s Menno Grootjans