Mooi spul de nieuwe Ultegra Di2! Heel veel 2012 middenklasse racers zijn afgemonteerd met deze nieuwe groep. De prijs van een aluminium racer ( Canyon en Rose) begint bij zo’n € 2400,-, een carbon racer met Di2 is er vanaf € 2795,- ( de Cube Agree). En een losse onderdelengroep kost circa  € 1595,-. Ehh.. mooi natuurlijk, maar de ‘elektriek’ is voor ons ‘middenklasse’ fietsers niet 1, 2, 3 gesneden koek. Daarom hier meer info -we monteerden een Sensa Guilia af met de Di2 groep. De ’tips and tricks’ zijn in twee delen opgedeeld; lees eerst deel 1, online sinds 10 januari.De centrale kabel voer je door de onderbuis. Om deze kabels zijn een soort tie-raps geplaatst. Deze zorgen ervoor dat als eenmaal de kabel geplaatst is, het hele ‘spul’ rammelvrij blijft; de tie-raps drukken tegen de onderbuis aan. De stroomkabel voer je aan de linkerkant door de onderbuis; eventueel ‘help’ je de doorvoer door een staalkabel te gebruiken.

De kabel voer je door het open bracket naar buiten. Dan trek je de kabel naar de voorderailleur, de kabel naar de achterderailleur en de kabel naar de accu. De junction SM-JC41  heeft vier ingangen; de vier stroomdraden klik je in de junction  –en deze stop je vervolgens in de onderbuis.  (N.b. er is ook specifieke Di2 junction SM-JC40 voor een montage van de Di2 aan de buitenzijde; deze is beter afgedicht en kan aan de onderzijde van het bracket gemonteerd worden ). Het is even zoeken en proberen.

Daarna monteer cq klik je de kabels in de shifters; een links en een rechts. Je kunt hiervoor een bijgeleverd kunststof gereedschapje gebruiken. De accu schroef je vast en ook daar klik je de kabel in –net als bij de voorderailleur en de achterderailleur. Zorg dat de kabels ‘mooi’ lopen. Dat wil zeggen: niet te veel uitsteken, ook niet ‘te kort’, want het moet wel blijven werken.

Vooral de kabel van de connector bij de shifters naar de onderbuis moet een bochtje kunnen maken – je moet zelf ook de bocht om! En de stroomdraden van de linker- en rechtershifter lopen onder het stuurlint. Strak erlangs voeren en eventueel bij teveel aan het einde een kleine ‘lus’ leggen en goed aftapen. De rechterkant van het frame –waar de mechanische achterderailleurkabel loopt- dek je af met het kapje. Bij de ingang van de achterderailleur en de ingang in de staande buis: kapjes en rubbers. Zit alles dan de BB86 lagers erin. Cruciaal is de huls tussen het linker- en rechterlager: de stroomdraden moeten natuurlijk niet de as raken…

Dan de afstelling. Dat gebeurt in de vijfde versnelling achter. Zodra de ketting op het vijfde kransje ligt, druk je een keer op de knop op de connector SM-EW67-A-E  Dan ga je ‘finetunen’: er zijn vijftien klein stapjes in de rechtershifter. Tikje, nog een tikje, even draaien en dan hoor je vanzelf of die mooi loopt. Klaar. De voorderailleur stelt zich vanzelf in –zorg wel dat je de kooi –net als bij de mechanische voorderailleur- mooi recht staat en op juiste afstand van de bladen staat.

Goed, de weg op. Binnenkort een test van de Sensa Guilia Di2. Op de foto links Joop Stiggelbout en rechts Gijs van Tuyl.

www.shimano.comwww.sensabikes.com en www.cc5311.nl

code:1205102