Zwitserse precisie vanuit Japan.
Dat de Shimano Ultegra Di2 er aan zou komen was zo klaar als een klontje, maar wanneer…dat was de vraag. Nu dus. Met ingang van modeljaar 2012 zal de middenklasse groep verkrijgbaar zijn. Los, maar zeker ook als aandrijving op compleet geleverde fietsen. We reden 4, 5 en 6 augustus met de groep in en rond Aigle, Zwitserland.

Uitvalbasis was het trainingscentrum van de UCI. In FIETS 9 volgt een test van de groep, hier alvast een aantal opmerkingen.

 

De Di2 groep bestaat uit een voorderailleur, achterderailleur, accu, twee shifters en een aantal stroomdraden. Een volle accu is goed voor tenminste 1000 kilometer en een accu kun je 500 maal opladen. 500 X 1000 = 500.000 km. Begin maar te trappen. De Dura-Ace Di2 7970 groep is het voorbeeld voor de Ultegra; de accu is hetzelfde, de toegepaste techniek ook. Alleen zijn de gebruikte materialen iets zwaarder, is de ‘motor’ in de achterderailleur net wat anders uitgevoerd en zijn de stroomdraden anders ( tweepolig in plaats van vierpolig). Een achterderailleur weegt 270 gram, shifter 158 gram per stuk en de voorderailleur 135 gram. Het gewicht van de Ultegra onderdelen in vergelijking met die Dura-Ace is zo’n 200 gram meer; in FIETS 9 de specifieke cijfers!

 

De Di2 onderdelen zijn te combineren met de Ultegra ‘Glossy Grey’ onderdelen zoals crankstel, remmen en ketting en cassette. Schakelen doe je hetzelfde als met de mechanische 6700 groep. Op en afschakelen gebeurt met twee afzonderlijke ‘units’: bij de mechanische schakel je rechts met de remhendel op, bij de 6770 met de voorste, losse ‘geribbelde’  hendel –zie foto. Afschakelen gaat met de binnenste hendel. Meteen maar: je merkt niet dat je met een elektronische groep te maken hebt. De sensatie, het gevoel dat je op een racefiets hebt is nog altijd aanwezig. Je voelt de wind, je moet je inspannen en je bent echt nog wel bezig met ‘wielrennen’. Alleen het schakelen is net wat makkelijker. Geen kracht zetten, slechts de hendel ‘intoetsen’. Zwiterse precisie vanuit Japan!

Vergelijk het met het indrukken van een computermuis. ‘Klik’ dus! Je hoort het ‘motortje’ licht zoemen –vooral bij de bediening van de voorderailleur. Logisch, daar is ook de meeste ‘power’ voor nodig! Daarnaast ‘hoor’ je nog steeds de ketting en het ‘derailleren’ van de ketting op de kransjes. Als je ‘mega-lomp’ trapt en je schakelt tegelijkertijd dan heb je nog steeds kans dat je ‘geknars’ hoort… Het schakelen kan een voor een: voor elke wisseling dien je te ‘klikken’. Je kunt dus niet drie in een keer schakelen zoals bij de 6700 groep.

 

Tot zo ver. De prijs zal rond die van de mechanische 7900 Dura-Ace groep ‘zweven’. Dat wil zeggen: de Di2 componenten in combinatie met de ‘Glossy Grey’ delen. Complete fietsen zullen waarschijnlijk vanaf circa €2750,- aangeboden worden. Op de Eurobike weten we meer.

Tekst Menno Grootjans, foto’s Shimano