Wat de Jumbo-fietspomp voor stadsfietsen is, dat is de SKS Renkompressor voor sportfietsen. Een onverwoestbare, bijna iconische klassieker. En ja, ook klassiekers ontkomen niet aan vernieuwing. De NXT brengt de Renkompressor naar het nu, inclusief optioneel digitaal display.

Mede door de successen van Eddy Merkcx neemt de populariteit van wielrennen toe en na een bezoek aan een Belgische handelspartner besluit SKS midden jaren ’60 om speciaal voor de professionele wielersport een vloerpomp te ontwikkelen. De Rennkompressor uit 1966 is een solide, metalen vloerpomp met manometer, die volgens de Duitse fabrikant al snel door meerdere teams gebruikt wordt.

SKS Rennkompressor

Door de jaren heen is de Rennkompressor meermaals in het nieuw gestoken, maar vaak met dezelfde kenmerken: stalen behuizing, metalen voetjes, beukenhouten handvat en te gebruiken tot een druk van 16 bar. Ook de nieuwe Rennkompressor NXT tornt niet aan die eigenschappen, maar voegt daar -naast een modern nieuw ontwerp- een grotere en volgens SKS beter afleesbare manometer aan toe. Er is ook versie met digitaal display, dat tot twee cijfers achter de komma nauwkeurig je bandenspanning weergeeft.

De pompvoetjes kunnen worden ingeklapt en het handvat kan zonder gereedschap worden gedemonteerd, handig als je hem zo nu en dan mee neemt in de auto. De nieuwe Rennkompressor NXT wordt net als zijn voorganger -die gewoon leverbaar blijft- in Duitsland geproduceerd en heeft een adviesprijs van 99,99 euro. De digitale uitvoering kost 20 euro meer.