Specialized 2012. De Venge, voor echte bikkels
Ronald Jacobs
13 juli 2011
Net als de Tarmac SL4 is het frame en de voorvork van de Venge gemaakt van FACT IS 11R carbon. De asymmetrische zadelpen is omkeerbaar. De pen heeft net als de zitbuis een terugstand van 10 mm. Daardoor is de terugstand 20 mm, of als de pen wordt omgedraaid: 0 mm. Deze constructie is door de UCI goedgekeurd. De zitbuis maakt ongeveer halverwege een bocht om het achterwiel ruimte te geven. De rechte voorvork is aerodynamische gevormd en ultra stijf. Alle kabels lopen door het frame. Bovenin het balhoofd zit een 1 1/8” lager en onder een 1 3/8” exemplaar. De staande achtervorken hebben de vorm van een vliegtuigvleugel met een platte buitenzijde en een rondere binnenzijde. Dit alles voor een verbeterde aerodynamica. Rij impressie
Iedere trap is raak. De Venge is een hele snelle strak sturende fiets. Op glad asfalt valt er eigenlijk niets meer te wensen. Maar ja, de wereld ligt daar niet vol mee. Oneffenheden in het wegdek worden ongefilterd doorgegeven. Ieder hobbeltje in het wegdek voel je. De hoge en uitermate stijve aerodynamische carbon velgen rollen prachtig en maken een melodieus zacht zoemend geluid. Daar staat tegenover dat ze het harde karakter van de Venge nog eens extra onderstrepen. Het is geen fiets voor tere zieltjes, maar voor echte doordouwers en voor hen die daarvoor door willen gaan. Over de gladde kustweg langs de Stille Oceaan was het rijden een feest. Aan de klinkerwegen thuis moest ik maar even niet denken. Het spectaculaire uiterlijk laat toch nog ruimte voor twijfel. Het oog moet ten slotte ook wat. Wie bereid is bijna alle comfort in te leveren, heeft een fiets met Formule 1 aspiraties.
Ronald Jacobs
13 juli 2011
Gerelateerd nieuws
Mountainbiketest | Specialized Chisel Comp, lijkt sterk op de bekende carbon variant
11 oktober 2024 - Nieuws
Nieuwe Specialized Stumpjumper 15, met Genie shocks en aanpasbare geometrie
2 juli 2024 - MTB nieuws