Gisteren heeft Strava een bommetje laten vallen toen ze mededeelden dat er op zeer korte termijn paal en perk gesteld gaat worden aan het gebruik van apps van derden die jouw data verwerken voor analyse, challenges of andere zaken. Dit komt als een volkomen verrassing, niet alleen voor de eindgebruikers van Strava, maar ook voor alle ontwikkelaars van die handige apps.
Privacyzorgen
De wijzigingen hebben invloed op de Strava API (Application Programming Interface). Dit is het stuk dat ervoor zorgt dat je fietscomputer je training naar Strava kan verzenden. Zo’n zelfde api geeft vervolgens apps zoals VeloViewer, Sauce for Strava, Wandrer Earth of een van de duizenden andere, toegang tot jouw gegevens in Strava.
De reden die ze voor het aangepaste beleid geven is dat ze bezorgd zijn om de veiligheid en privacy van hun en jouw gegevens. Daar is misschien best iets voor te zeggen. Je wilt uiteindelijk ook niet dat jouw hartslagdata via een derde terecht komt bij een zorgverzekeraar die vervolgens jouw premie omhoog gooit omdat je in een risicogroep valt. Nu misschien toekomstmuziek en ook juridisch voldoende dichtgetimmerd, maar hier kun je op zich niet voorzichtig genoeg mee zijn. Afgezien van die ethische afweging, is er misschien bij Strava ook wel de angst voor claims in geval van een datalek via een derde partij. Al is die angst waarschijnlijk onterecht, zie verderop in dit artikel.
Wat verandert er precies?
De wijzigingen komen in grote lijnen hier op neer:
- Andere apps mogen straks jouw Strava-activiteiten alleen nog aan jou tonen, geen klassementjes op Wandrer Earth of KOM-lijstjes op Veloviewer meer dus.
- 3rd Party apps mogen geen A.I gebruiken om de data verder te bewerken of analyseren.
- 3rd Party apps mogen niet ‘lijken op Strava’ qua uitstraling.
In de praktijk
De wijzigingen werken voornamelijk één kant op. Jouw fietscomputer mag nog steeds je ritjes uploaden naar Strava. Dat is tenslotte het hele verdienmodel van Strava. De andere kant op, data uit Strava richting een analyse-app, wordt wel sterk geraakt. Zo sterk, dat deze wijzigingen misschien wel het eind van een groot deel van de 3rd party apps zal inluiden. Bijna alle coaching-apps bijvoorbeeld, gebruiken Strava-data als input. Simpelweg omdat ieder merk fietscomputer, smartwatch en fitnesstracker trainingsdata naar Strava kan sturen en eindgebruikers de app dus graag als eenvoudig centrale data-opslag gebruiken.
Gelukkig voor hen hebben ze vaak ook een verbinding met Garmin of Wahoo, met afstand de grootste spelers op fietsgebied. Trainerroad bijvoorbeeld werkt al rechtstreeks met Garmin en is bijna klaar met het zelf aansluiten van Zwift en Wahoo.
Het einde van de 3rd party apps?
Ken je dat leuke jaaroverzicht op Veloviewer? Die van vorig jaar zal waarschijnlijk je laatste zijn, want daarvoor is analyse van je gegevens nodig en dat mag niet meer. Tegeltjes fietsen? Gemeentes afvinken? Heatmaps maken? Nope, afgelopen! Het enige dat onder de nieuwe regels nog mag is aan jou je ritgegevens tonen, nou dan kun je net zo goed alleen nog in Strava kijken. En dat zal ongetwijfeld ook de bedoeling zijn.
“Activiteiten van Strava zullen binnenkort alleen zichtbaar zijn voor de atleet die de activiteit heeft uitgevoerd, niet voor hun coaches of volgers. Dit is een nieuwe toevoeging aan de Strava API-voorwaarden en -voorwaarden”, zeggen ze bij Strava. Het is natuurlijk superknap dat het Strava gelukt is om al die merken in de afgelopen jaren aan zich te binden, maar nu blijkt ook hoe gevaarlijk zo’n ‘bijna-monopolie’ is.
De 3rd party app-bouwers hebben van Strava 30 dagen de tijd gekregen om aan de nieuwe eisen te voldoen. Redden ze dat niet (en voor velen zal het niet eens nut hebben omdat hun bestaansrecht afhangt van het analyseren van jouw data) dan gaat de stekker uit de verbinding. De grotere apps hebben, zoals gezegd, overigens vaak al een workflow waarbij jouw ritdata niet alleen bij Strava gehaald wordt, maar ook rechtstreeks bij Garmin en Wahoo. Die zullen dus misschien niet eens zo rouwig zijn dat Strava straks als ‘man-in-the-middle’ verdwijnt.
Relive
We spraken Lex Daniels van Relive, een app met Nederlandse roots waarmee je hele leuke dingen met je ritgegevens kunt doen. Relive kan bijvoorbeeld toffe 3D-videos maken van jouw ritten. In 2019 maakten zij dit gedoe met de api van Strava al eens mee toen de trainingsapp zonder al te veel uitleg, of waarschuwing vooraf, de stekker uit de verbinding met Relive trok. Relive had op dat moment al zo’n 2 miljoen gebruikers, die ‘not-amused’ waren door de actie van Strava.
Lex hierover: “Wij konden gelukkig binnen een week de boel zo ombouwen dat gebruikers hun data rechtstreeks naar ons konden toesturen, zonder tussenkomst van Strava. Uiteindelijk leverde dit ons veel meer op dan het gekost heeft.”
Ondertussen heeft Relive 20 miljoen gebruikers en werken er 35 mensen. “Deze nieuwe beperking van Strava zal vooral effect hebben op de 3rd party apps van kleine ontwikkelaars die niet het budget hebben om zelf api’s te bouwen voor alle devices die willen connecten. Wij hebben ondertussen onze eigen api waar partijen mee kunnen verbinden, als ze willen dat hun devices data met ons kunnen delen. Daar worden hun gebruikers natuurlijk blij van. En dan verbinden we zelf ook nog met de api’s van een paar grote aanbieders zoals bijvoorbeeld Garmin.”
Daniels denkt dat het uiteindelijk ook een betere oplossing is als een middenpartij als Strava uit de data-uitwisseling verdwijnt.
Wat doet dit met Strava?
Wat nu precies het doel van Strava is, blijft een beetje vaag. Natuurlijk stoort het Strava dat er veel apps zijn die aan de haal gaan met de data die Strava ze via de API levert en daar kennelijk iets beters mee doet dan Strava zelf kan. Maar de leveranciers van die data, jij en ik dus, zijn hier absoluut niet mee geholpen. Het privacy argument houdt weinig stand, aangezien Strava helemaal geen eigenaar is van jouw data, dat ben je zelf. En derde partijen tekenen bij gebruik van de api de voorwaarden waarin staat wat ze wel en niet mogen. Mocht jouw data bij die partij verkeerd behandeld worden, dan is Strava daar dus helemaal niet verantwoordelijk voor.
We zijn dan ook vooral benieuwd wat dit gaat doen met het aantal betalende leden van Strava. Op veel internationale community websites wordt er al volop geklaagd over deze impopulaire maatregel. Op ons eigen forum ook overigens. Grappig feitje is dat je op de Strava community niet mag klagen over de nieuwe maatregels, da’s toch wel een beetje sneu van ze. Ook zien we al heel wat screenprintjes van gebruikers die hun premium-abonnement hebben opgezegd.
Ondertussen doet Strava al wat aan damagecontrol. Bijvoorbeeld op The Verge, waar ze reageren op een artikel met de mededeling dat ze verwachten dat maar weinig apps geraakt worden. “We anticipate that these changes will affect only a small fraction (less than .1%) of the applications on the Strava platform–the overwhelming majority of existing use cases are still allowed, including coaching platforms focused on providing feedback to users and tools that help users understand their data and performance.”, aldus Brian Bell, Strava VP of Communications and Social Impact.
Kansen voor concurrenten?
De tijd zal leren of dit een verstandige zet is geweest van Strava. Voorlopig lijkt het erop dat ze zichzelf hiermee in de voet schieten. We kunnen ons voorstellen dat Garmin zich in de handjes wrijft vanwege deze mooie kans om hun Connect platform uit te breiden met veel nieuwe gebruikers en zo zal dat vast voor meer aanbieders gelden.