Elk jaar verschijnen er tientallen nieuwe racefietsen op de markt. Normaal gezien ‘zijn ze er ineens’. Dat klopt natuurlijk, maar er gaat een lang proces aan vooraf. En wij mochten even meekijken bij Koga bij de ontwikkeling van de Koga Solacio. Een maand geleden deel 1, nu deel 2.
Het gaat om de Solacio. Solacio is afgeleid van het Latijnse solacium: en dat betekent ‘comfort’. En dat is precies wat Koga wil bereiken met de Solacio racefiets. De fiets is er nog niet. Nee, hij is in wording. Die, volgens de planning, te zien moet zijn op de Eurobike in Friedrichshafen. Maar Koga is natuurlijk hard bezig om de Solacio ook echt op de weg te krijgen.De eerste afspraak in Heerenveen was halverwege de maand maart, de tweede een maandje later. De eerste samples waren binnengekomen. Vijf stuks, maatje 55 ( de Solacio zal er in vijf maten zijn). Van de vijf gaan er vier naar Quality Center: daar worden ze vooral oneerbiedig gesteld gemarteld. De mannen van dienst zijn Wim de Vries en Catharinus Helfrich ( foto).
Er is een ‘headtube’ test -1000.000 maal heen en weer-, de stijfheid wordt gemeten, de vermoeiing wordt gemeten, er is een impact test en er is ook een comfort meting: kortom als het kapot kan, gaat het daar ook kapot. Om het een en ander beter zichtbaar te maken gebruiken ze bij Koga ook zo iets als rode contrast vloeistof op de meest kritieke punten. Gaat het daar fout –met andere woorden: treden daar scheurtjes op- dan is dit direct zichtbaar. Per frame zijn ze ongeveer anderhalve week bezig. Per sample wordt er een rapport opgemaakt. Valt er een sample ‘door de mand’ dan worden de gegevens aan de fabrikant doorgegeven. Een van de samples die wij konden bekijken had miniscule ‘scheurtjes’ bij de ingang van de derailleurkabels. Dat gaat dus verbeterd worden, dat moge duidelijk zijn. Daarnaast worden ook veel eigen ‘parts’ getest zoals de stuurpennen en voorvorken.
Naast de ‘kale’ samples is er ook meteen een sample wat opgebouwd wordt ( zie foto); daar is dit jaar onder andere de Amstel Gold Race mee gereden. Niet met een kaal frame, maar al wel gelakt. Voordat de definitieve kleur er is is er behoorlijk wat overleg- en worden er verschillende ‘dummies’ beplakt ( zie foto). De Solacio moet een groot publiek aanspreken en daardoor oogt de Koga niet extravagant. De basiskleur is zwart, aangevuld met rood en wit. Extra aandacht krijgen de decals: de Solacio krijgt een soort ‘striping’ aan de binnenkant van de voor- en achtervork en wordt voorzien van enkele technische ‘uitingen’, zoals ‘internal cable guide’ op de staande achtervork.
De Solacio zal straks compleet aangeboden worden met Shimano 105 of Ultegra en met een FSA triple of compact crankstel. Witte kabels, eigen Koga wielset, zadel en stuurpen en stuur. Dit exemplaar woog 8,3 kilo. Er komt binnenkort ook een sample met Di2; eens kijken hoe dat rijdt. Binnenkort krijgen ook wij de kans om echt op de Solacio te stappen. We melden dit zo snel mogelijk. Er staat niet voor niets ‘deel 2′ achter The making of…En heeel modern: check
http://www.facebook.com/#!/KogaSolacio