In FIETS 11 staat een test van de drie mechanische topgroepen van Shimano, Campagnolo en SRAM. Voor deze test hebben wede 9000 groep laten monteren in Nunspeet, bij Shimano door Jack Post. Tijdens de montage konden we meekijken en noteerden we enkele opvallende nieuwigheden.

In FIETS 11 staat een test van de drie mechanische topgroepen van Shimano, Campagnolo en SRAM. Voor deze test hebben wede 9000 groep laten monteren in Nunspeet, bij Shimano door Jack Post. Tijdens de montage konden we meekijken en noteerden we enkele opvallende nieuwigheden.

Mooi: de nieuwe 9000 groep is niet heel anders dan de ‘oude’. Dat wil zeggen: bij de montage zijn er geen grote veranderingen. Alleen kleine ‘veranderingen’.

Maar die zijn wel belangrijk. Tevens heb je nieuwe ‘gereedschapjes’ nodig. De TL-FC24 en de TL-CN28. Montage van het bracketlager gebeurt nu met een TL-FC24. Dat is een grote ‘kunststof’ ring die op de kartel s van het lager past. Omdat de kartels van het SM-BB9000 bottom bracket een andere vorm hebben heb je dus –het bijgeleverde- gereedschap nodig. Het bottom bracket is compatible met een BB 30 middels een adapter. Er is een metalen gereedschap onderweg naar de dealers. Het crankstel schuif je net als het 7900 model gewoon door het frame en borg je met de twee bouten ‘zoals je gewend bent’.

De 11-speed ketting CN-9000 heeft een eigen ‘pin’ –en een eigen kettingpons. De TL-CN28. De ketting heeft geen voor- of achterzijde meer. Wel zo makkelijk! Maar er is nog steeds dezelfde ‘recommended’ manier van de ketting ponsen ( aan de onderzijde, van buiten naar binnen en de ‘open’ schakel aan de achterzijde van de ketting).

De grootste veranderingen zijn te vinden bij de Dual Control rem/schakelgrepen. Ten eerste is de plaats van de bout net weer anders als bij de 7900. Daarnaast hoef je nu niet meer een kapje los te maken om de remkabel te monteren; die gaat aan de voorkant gewoon naar binnen. De derailleurkabel ‘routing’ is net wat anders –en wat zeker belangrijk is: er is een ander eindkapje gebruikt. Deze zorgt voor een mooier ‘verloop’ van de binnenkabel.

Bij de voorderailleur zijn er twee ‘manieren’ om de kabel te bevestigen; welke je gebruikt hangt voor een groot deel af van de routing dóór of langs de ‘monobox’ bracket. Voor het inkorten van de buiten –en binnenkabel dien je een echt ‘scherpe’ tang te gebruiken; de goede werking van de kabels is cruciaal voor de snelle werking van de derailleurs. De remmen zijn standaard uitgerust met blokjes voor alu velgen, maar Shimano levert ook blokjes voor carbon velgen.

Nog wat extra info betreffende de Campagnolo Super Record groep.

Super Record heeft slechts 1 versie qua achterderailleur. Afschakelen kan per 5 kransjes en opschakelen per 3 kransjes (in één rits kan enkel met EPS.

Campagnolo werkt sinds 3 jaar met 11-speed

Campagnolo maakt geen verschil tussen 11 en 10-speed wielen,  je hoeft dus geen specifieke 11-speed wielen aan te schaffen bij overstap naar een 11-speed aandrijving. Enkel de cassette dient aangepast te worden op het gebied van wielen.

Titanium as in de crank t.o.v. Shimano en SRAM welke dit niet hebben.

Afschakelen kan per 5 kransjes en opschakelen per 3 kransjes

Dan nog wat extra informatie over de ‘gebruikte’ testfietsen in het artikel.

SRAM Red zat gemonteerd op Cannondale Supersix Evo, 7,20 kilo, 1080 gram frame (58), 430 gram voorvork. Torsie 106, bracket 51. www.cannondale.com

Campagnolo Super Record: op De Rosa Superking 888, 6,90 kilo, 1080 gram frame (L), 370 gram voorvork. Torsie 106, bracket 51. www.bicimondo.com

Shimano Dura-Ace 9000: Carrera Erakle TS, 6,80 kilo, 1100 gram frame (L), 375 gram voorvork. Torsie 90, bracket 43. www.salden.nl

121119