Koers is koers. Ja, dat denk je. Ondertussen vindt er onderhuids van alles plaats wat invloed heeft of gaat hebben op hoe wij fietsen. Hoezo, denk je? Ik trap toch gewoon mijn rondje? Klopt. Maar wat denk je van zoiets als schijfremmen? Ineens zijn racers met velgremmen ‘nutteloos’. En dat kastje op je stuur? Waar is de tijd gebleven dat er een Cateye-met-draad vastgeschroefd zat om je te vertellen hoe ‘hard’ je ging…. Goed. Vijf nuttige -en tegelijk- soms irritante innovaties van ondermeer 2019.

Schijfremmen

Alles is anders. Steekassen, andere wielen, bredere banden, hoger gewicht. Maar ook: nooit meer ‘klappende’ carbon velgen, schrik in de afdaling of in de stad en een stabielere racefiets. Nadeel: de oude racefiets met velgrem wordt langzaamaan waardeloos. Geen dure nieuwe kopen met velgremmen -zodra die bij je thuis staat is de restwaarde met 50% gedaald. Voordeel: racefietsen met velgremmen zijn goedkoper dan dezelfde modellen met schijfremmen, ze zijn lichter -minimaal een halve kilo- en je kunt heel goedkoop aan ‘high end’ wielen komen!

‘Garmin’ enz

…en alles wat je informatie verschaft terwijl je aan het fietsen. Voordelen: je raakt nooit verdwaald, je kunt je laten ‘verrassen’ en je kunt alle info naderhand opslaan. Ook een app als Strava geeft je veel info en je kunt er extra gedegen een trainingsprogramma mee afwerken. Nadeel: je kijkt wéér de hele tijd op je schermpje… En ‘als het niet op Strava staat is het niet gebeurd’. Ook leuk: gewoon zelf een rondje trappen zonder gestuurd te worden door een ‘hogere macht’.

Je stravaroutes worden automatisch gedownload

Zwift

Niet nieuw, maar de laatste maanden wel heel erg in opkomst. Ideaal als het koud en donker is. En je hebt overdag geen tijd om te fietsen. Veel interactie, community, trainingsmogelijkheden, enz. Een aanrader. Iets op aan te merken? Ja. Buiten is het ook leuk. Wordt geen Z(wift)Zombie. En dat volwassen mannen zich druk maken over een virtueel shirtje of petje…tja. We wachten af totdat het eerste Zwift huwelijk gesloten wordt. Ja, de afgelopen regels kun je lezen zoals je wilt (LOL).

48/32

…en andere verzetten. Geen ‘old skool’ 53/39 meer, maar (semi)compact. Meer mogelijkheden, zowel in 11- als in 12-speed. Ook op het achterwiel: niet meer alleen 11/28, maar ook 11/36 en tot 11/40. Leuk: je moet even tijd steken in ‘welk verzet’ bij jouw gedrag past. Het spreekt voor zich dat je voor een ‘rondje ringvaart’ andere kransjes nodig hebt dan ‘elk weekend in de Ardennen’.

Cockpit

Aargh! Ja, mooi als die eenmaal gemonteerd is. Niks meer te zien, alle remleidingen weggewerkt. ‘Clean’. Alleen: het verstellen van stuur en/of stuurpen is een ‘hele uitdaging’. En die aparte spacers… mooi. Maar hetzelfde verhaal. Maar toch: zet je een fiets met zo’n strakke Vision cockpit naast een ‘old skool’ Ritchey WCS stuur en stuurpen dan…

2020

Wat krijgen we komend jaar? Shimano Dura-Ace 12-speed, draadloos, nog meer mix racers (gravel ‘meets’ aero ‘meets’ allround), nog hogere prijzen ( + 11.000 euro), nog meer ‘online’ merken en grote bedrijven- en nog minder specialistische wielerzaken. Maar ook zal de vraag naar echte specialisten toenemen -niet iedereen gaat zijn of haar fiets repareren via filmpjes op ‘YouTube’. En ook: de connectie tussen fietsen en fietsers zal nog meer ‘in the cloud’ plaatsvinden. Denk: Google Maps, whatsapp, insta, FB enz… Grote merken zullen blijven innoveren en nieuwe fietsen brengen -ze moeten wel. En profs en daaraan gekoppelde evenementen worden steeds belangrijker. Gewoon reclame maken heeft geen nut meer en is zonde van het geld. ‘Eventing’ en ‘showcases’. Heh? De concurrentie doet het ook namelijk. Wacht maar af en huiver alvast… O ja: tot slot, gaan de E-Road racers doorbreken?