Waar veel bedrijven het moeilijk hebben, daar beleeft de fietsbranche gouden tijden. Webwinkels als FuturumShop en Mantel draaien al sinds maart recordomzetten. Hoe gaat het daar nu? Is de rust inmiddels wedergekeerd?
Aan de verkoopcijfers kun je een beetje zien hoe het coronavirus zich heeft uitgespreid. Toen vooral Azië hard werd getroffen door het virus, was er in Nederland nog niets aan de hand en leek het op een ver-van-mijn-bed-show. Naarmate het virus dichterbij kwam en Italië hard werd getroffen, sloeg de paniek ook in ons kikkerlandje toe. Niet veel later volgde de eerste officiële besmetting, gevolgd door nog meer besmettingen en IC-opnames. Buurlanden gingen op slot, en dat zorgde voor de eerste verkoopgroei.Wat als we straks niet meer naar buiten mogen, zoals in Italië? Hoe blijven we fit? Toegegeven: conditieverlies is geen eerste wereldprobleem en de volksgezondheid is het allerbelangrijkste, maar als sporter ben je altijd naar iets toe aan het werken. Als je dan plots niet meer mag trainen, kom je in de problemen (mentaal en fysiek). Je zoekt naar alternatieven om fit te blijven. Wielrenners vonden dat in fietstrainers, zodat ze op Zwift of andere online platforms ‘gewoon’ konden blijven trainen. Fietstrainers waren eind maart niet meer aan te slepen.Intelligente lockdownOp 23 maart kondigde minister-president Mark Rutte de ‘intelligente lockdown’ aan. Het land ging voor een groot gedeelte op slot, maar in tegenstelling tot buurlanden was het nog wel toegestaan om buiten te sporten. Onder het motto ‘een frisse neus halen’ ging Nederland massaal op pad. Fietsen, wandelen en hardlopen was nog nooit zo populair. Sinds dat moment, het begin van de intelligente lockdown, is het niet meer rustig geweest bij webwinkels gespecialiseerd in fietsproducten.“Eigenlijk kun je de persconferentie van 23 maart een-op-een linken aan onze groei”, zegt FuturumShop-marketeer Menno Kamp. “In het begin verkochten we veel fietstrainers. Dat was een eerste signaal en maakte de impact van het coronavirus al een beetje duidelijk. Begrijpelijk, want veel was toen nog onzeker. ‘Is buitenfietsen straks nog wel toegestaan?’, dat soort zaken. Dat ging gepaard met beperkte beschikbaarheid. Het werd steeds lastiger om aan fietstrainers te komen.”
De populariteit van (binnen)fietsen steeg enorm.Omdat werd aangeraden om zoveel mogelijk thuis te blijven en gezellig winkelen er niet meer in zat, deden de webwinkels goede zaken. Fietstrainers bleven onverminderd populair, maar ook aluminium (instap)fietsen vlogen als warme broodjes over de toonbank. Mensen die nog een oude Gazelle of Batavus in de schuur hadden staan, zochten naar nieuwe groepsonderdelen of kleding om ook de weg op te kunnen. “Maar het is zeker niet zo dat we alleen maar beginnende wielrenners zagen. Ultegra-cassettes en Continental GP 5000-banden hebben het bijvoorbeeld bij ons erg goed gedaan.”Een combinatie van factoren (lekker weer, voetbalclubs die werden gesloten) zorgde ervoor dat nóg meer klanten de weg naar de webwinkels van onder anderen FuturumShop wisten te vinden. “Veel mensen hebben hun fiets uit de garage gehaald en zijn weer begonnen. Ze kochten nieuwe onderdelen, goede fietsbroeken en helmen. Daar zat een flinke groei in.”
“Buitensporten is het nieuwe fitnessen.”Het heeft wat weg van Black Friday, maar dan een lange versie. “Black Friday laat zich redelijk voorspellen. Al 3 tot 4 jaar zien we dan een piek, maar slechts tijdelijk. Enkele dagen na Black Friday zitten we weer in het normale ritme wat bestellingen betreft. Nu hadden we een kortstondige piek verwacht in combinatie met het mooie weer, maar het blijkt nu dat het consequent is”, legt Kamp uit, die het bedrijf FuturumShop anno juni nog even hard ziet groeien als in maart. “Dat zal wat ons betreft te wijten zijn aan het aantal fietsers dat is toegenomen.”Als gevolg van de maatregelen omtrent het coronavirus is fietsen dus een stuk populairder geworden. Opvallend is dat vooral het binnenfietsen aan populariteit heeft gewonnen. Sterker nog: volgens Kamp is dat een blijvertje. “Fietstrainers zijn nog altijd niet of nauwelijks beschikbaar”, legt Kamp uit. “Het indoorfietsen heeft echt een flinke vlucht genomen. Zelfs nu het buiten lekker weer is, blijft de vraag groot. Waar dat aan ligt? Wellicht is het gevoed door angst. Wat als er in het najaar een tweede golf komt? Dan hebben ze de trainer alvast. ““De groei zet zich echt permanent door”, vervolgt Kamp. “Buitensporten is het nieuwe fitnessen. Wij verwachten dat veel mensen die de fiets nu (her)ontdekt hebben, de voorkeur blijven geven aan de fiets boven de fitnessruimte. Fietstrainers zullen blijven groeien in populariteit, maar de hele sport (inclusief het buitenfietsen) lijkt gegroeid te zijn.”
Met zijn vieren op pad mocht weer.Fietstrainers zijn er dus nog even niet, maar over het algemeen is er van alles wel weer een voorraad. “We hebben een solide basis. Met leveranciers hadden we al afspraken gemaakt, daardoor kunnen we planningen naar voren trekken zodat we de levering wat eerder ontvangen. We zijn de afgelopen maanden goed doorgekomen qua voorraden. Op een paar merken na, voornamelijk uit Italië. De fabrieken waren daar dicht en de productie lag stil. De vervoerders konden het land ook niet uit, dus er kwam maar beperkte voorraad onze kant op. Nu loopt dat allemaal weer. Ja, er is genoeg voorraad.”Uitbreiding van assortiment
Ook bij Mantel is het ongekend druk. “De drukte houdt onverminderd aan”, laat het bedrijf in een reactie weten. “Geen enkele productgroep blijft achter. Met name de racefietsen en mountainbikes voor beginners verkopen extreem hard. Wij hebben zelfs onze collectie hierop uitgebreid met enkele merken die we voorheen niet in ons assortiment hadden, zoals Lapierre. Gelukkig komen de 2021-collecties er al aan, dus we verwachten nog steeds voor iedere fietser en voor iedere portemonnee de geschikte fiets aan te kunnen bieden.”