Tweede Decoupler
Er zit nu ook een decoupler aan de voorzijde: tussen de onderste 1,5″ lager en de bovenste 1 1/8″ lager zit een aluminium buis met een decoupler. Daardoor kan de balhoofdbuis iets doorbuigen –en die vangt onderweg dan de ergste klappen voor je op. Zonder dat je het idee hebt dat met een los balhoofdstel rijdt! Daarnaast heeft Trek ook een nieuw IsoCore racestuur: een mix van carbon en rubber wat ook nog extra klappen opvangt. Volgens Trek: in de laagste stand, van de verstelbare decoupler, wordt 14% meer verticale doorbuiging gerealiseerd aan de achterzijde van het frame, en 10% extra doorbuiging aan de voorzijde, daarnaast nog eens 20% minder trillingen ten opzichte van een standaard carbon stuur.Kom maar op met die kasseienMaar hoe gaat dat nu in de praktijk? We reden een eerste ronde in de buurt van Kortrijk met een ‘Project One’ maat 56, afgemonteerd met Dura-Ace 9000 met direct mount remmen. En uiteraard Bontrager delen met ondermeer Aeolus 3 carbon wielen en 28 mm Bontrager R3 banden. En gebouwd met een H2 geometrie. De Domane SLR is er nu ook met een H1 geometrie. OCLV 600 carbon, Deze weegt 7,10 kilo. Los weegt een frame mèt voorvork en decouplers met lagers 1750 gram.Je gaat zitten en dan.. tja, eigenlijk nog niks. Pas als je gaat trappen en onverhoeds een flink uitgevallen putdeksel of snelheidsremmer (lees: drempel tegenkomt, dan voel je net wat minder dan bij een gewone racer. De klap komt minder snel en heftig door. Minder kontenwippers ook. Je zit net wat meer ‘vast’ in het zadel lijkt het. We typen ‘lijkt het’, omdat het vrij lastig is om na een rit te bepalen wat nu de hoofdreden is. Een luie fiets is het niet. Dat komt ook omdat we ondertussen al meer gewend zijn aan racers met ‘dikke’ banden, iets luiere hoeken en een langere wielbasis. ‘Flüssig’ noemde een Duitse collega het rijgedrag. Vloeiend dus. Echt vloeiend gaat het nooit op de kasseien van pakweg de Kwaremont, maar dat hoort er natuurlijk allemaal bij.Beter in balansEerste indruk: De Domane SLR is zeker geen Gravel Racer. Het is en blijft toch een racefiets. Geen ‘hardcore’ racer he! Dan kun je beter een Madone of een Emonda kopen. De Domane heeft veel ‘ingebouwd’ comfort en ruimte voor brede banden. Meer comfort ook dan de ‘oude’ Domane. Ook omdat de oude alleen achter lekker ‘dempt’ en aan de voorzijde gewoon hard is en de nieuwe meer in balans is met zowel achter als voor een decoupler. O ja: je merkt vooral dat je met de Domane hebt gereden als je daarna weer op je racefiets met 23 mm banden stapt. Mooi is ook dat Trek investeert in dit soort nieuwe technieken. Bruikbare techniek, waar wij allemaal baat bij kunnen hebben wil je net wat lekkerder fietsen. Wij wonen niet in de buurt van de kasseien, maar deze Domane geeft toch wel aanleiding om eens op Funda te gaan kijken in de buurt van Oudenaarde…Trek heeft een complete lijn Domane SLR’s:- Domane SLR 9 eTap, € 9499,-
- Domane SLR 7 Disc € 5999,-
- Domane SLR 7 € 5499,-
- Domane SLR 6 Disc € 4999,-
- Domane SLR 6 € 4499,-
- Domane SLR Disc frameset € 3199,-
- Domane SLR frameset € 2999,-.
www.trekbikes.com. De Domane modellen zijn nu al te bestellen.We komen nog terug op de Domane SLR in FIETS