We waren ’toevallig’ toch ‘down under’  afgelopen weekend. Vanweg de introductie van de nieuwe Giant Propel. En we konden zo op zondagmorgen voor de start van de Tour Down Under even door het rennerskwartier heen lopen. Dat ‘kwartier’ staat in een soort permanent ‘village depart’, in het centrum van Adelaide.

Vlak bij het Hilton hotel waar alle renners verblijven. Vanuit Adelaide trekt er elke dag een karavaan naar de startplaatsen. In de avond keert het hele spul weer terug  in Adelaide. Dat is een lekker begin van het seizoen; weinig verplaatsingen voor de renners en mecaniciens.En we checkten meteen een paar nieuwe fietsen van de profs. Nou ja, nieuw. Omdat het nog januari is, was er vooral een mix van oud’ en ‘nieuw’ te zien. De teams leggen deze periode vooral de nadruk op een juiste presentatie van renners, kleding en materiaal. Nog weinig innovatie te zien –dat wordt pas in het voorjaar. Wat viel ons op? We keken even bij Vacansoleil, Blanco, BMC en Lampre.

Vacansoleil koerst met de nieuwe Bianchi Oltre XR. Uiterlijk weinig verschil, maar het nieuwe kader moet een stuk stijver zijn dan de 2012 versie. En vorig jaar nog Shimano, nu Campagnolo Record EPS. De Oltre XR’s zijn ‘dedicated’ frames: geen doorvoer meer mogelijk van kabels. De accu van de Campa is te vinden achter de bidonhouder. Wielen van FFWD ( de custom decals gemaakt door Brady van Dalen!), FSA onderdelen als remmen en stuur en stuurpennen. Een grote verscheidenheid trouwens: van witte ‘uit een stuk’ Plasma carbon tot losse alu en carbon. Dat wordt straks meer een eenheid, zowel in type als in kleur. Banden en tubes van Vredestein, Custom ‘celeste’ zadels van San Marco. Grappig: de Tour Down Under was de eerste officiële koers van vader en zoon van Poppel.

De Blanco mannen rijden deze week op de Propel en de TCR. Elke renner heeft naar verluid twee fietsen mee genomen in ‘de vlieger’. Op de Propel heeft Giant haar eigen remsysteem . Shimano levert de delen; nu nog 10-speed Dura-Ace 7900 Di2. Reden: de 9070 Di2 11-speed is er gewoon nog niet. Giant heeft net de eerste dertig groepen binnen.

En om nu een deel om te bouwen… Dat wordt waarschijnlijk pas na de klassiekers in April. Wielen van Shimano, delen van Pro, zadels van Fi’zi:k. En Vittoria tubes. De mannen rijden met helmen van Bell en kleding van Exondo. De renners zijn dit jaar vrij in de schoenen keuze. Zo kwamen we te weten dan Wilco Kelderman met ‘custom’ 43,5 Sidi’s koerst. Tjallingi gebruikt de schoenen van Shimano.

Wereldkampioen Gilbert koerst met een ‘custom’ Team Machine SLR01. Mooie regenboog ‘striping’! Afmontage van deze Zwitserse carbon – nu nog-  met Shimano 7900 Di2. 3T verzorgt het stuur en de stuurpen, wielen van Shimano, tubes van Continental, zadels van Fi’z:k. Sommige BMC mannen reden met de Time Machine TMR01, die met de eigen remmen. Helmen van Giro, kleding van Pearl Izumi. Gilbert heeft zijn eigen ‘WK’ DMT schoenen.

De Scultura van Merida vielen al op voordat ze een kilometer hadden gereden…. De mix van het Merida groen met het Lampre paars (?) aangevuld met zwart, wit en rood is op zijn zachtst gezegd opvallend. De Italianen rijden met Shimano 7900 Di2, wielsets komen van Fulcrum, tubes van Continental, aanbouwdelen van FSA, zadels van San Marco. Nee, geen celeste zoals bij Vacansoloeil, maar een fluor groen…  Veel renners rijden zo aan het begin van het seizoen met SRM systemen. Binnenkort meer info over de nieuwe Merida’s.