Door Daan de Ridder“Het kon niet meer, het was niet meer te houden”, reageert Van Oosterhout tegen NUsport.
De sportmarketeer van Triple Double zei vorige week al dat een vertrek van Rabobank uit het wielrennen ‘denkbaar’ was. Toch is Van Oosterhout enigszins verrast door de timing van het besluit.
“Ik had eigenlijk verwacht dat de Rabobank nog een keer de diepte in zou gaan met een onderzoek naar de eigen ploeg.”Maar sinds de Amerikaanse dopingautoriteit Usada haar rapport openbaarde over de US Postal-ploeg van Lance Armstrong, verscheen de ene na de andere dopinggerelateerde onthulling in de wielerwereld.
Ook Rabobank was daar niet immuun voor. Zo bekende Levi Leipheimer in het Usada-rapport doping te hebben gebruikt in dienst van de Nederlandse ploeg en donderdag werd bekend dat de UCI een strafprocedure heeft geopend tegen Carlos Barredo.
Emmer overgelopen
“Op die manier wordt Rabobank constant geassocieerd met de diepe crisis in de wielerwereld, terwijl sponsoring draait om geloofwaardigheid”, stelt Van Oosterhout. “Er zijn zo ontzettend veel feiten. De emmer is nu overgelopen, er is te veel gebeurd.”
“Daarom heeft de bank nu gezegd: tot hier en niet verder. De beerput wordt alleen maar groter. Daarom is het doodzonde, maar is dit de enige juiste beslissing van de Rabobank, ondanks dat het een ramp is voor het wielrennen.”
Openheid
Van Oosterhout vindt wel dat de Nederlands ploeg pro-actiever had kunnen zijn in haar communicatie naar buiten toe over de ontwikkelingen van de afgelopen tien dagen.
“Het is een lastige materie, dus ik begrijp dat je voorzichtig wilt zijn. Maar op het moment dat je niet open bent, gaan mensen zelf wel bepalen wat hun mening is. Dan komen er speculaties en ongefundeerde meningen.”
“Ik vind dat je altijd moet aanvallen, initiatief moet nemen. In sponsoring word je altijd afgerekend op hoe je reageert op wat er gebeurt.”
Van Oosterhout denkt niet dat er snel nog een Nederlands bedrijf wielersponsoring zal oppakken. “Je hebt altijd uitzonderingen, maar voor iemand die dit rationeel en professioneel overweegt, zal het wielrennen niet in de top tien van sportsponsoring staan.”
© NUsport/Daan de Ridder