Cannondale introduceert de vernieuwde Topstone Carbon, hun all-around gravelbike. Een fiets met Kingpin en Lefty (optioneel) om voor optimaal comfort te zorgen.
Fully gravelbike?
Mag je dit de fully versie van een gravelbike noemen? Eigenlijk wel. Het bekende Kingpin systeem zorgt voor extra comfort aan de achterkant. Kies je voor de Topstone met een Lefty voorvork, dan zit er ook in het vooronder 40 mm demping. In combinatie met dikke banden, de Topstone kan achteraan 52 mm en voor 56 mm banden aan, dan heb je een ultieme gravelbike voor ruig terrein. Bij de Lefty is dat 47 mm aan de voorkant ivm de hoogte vd band.

Vorige maand werd de SuperX geïntroduceerd, Cannondale’s raceversie van een gravelfiets. Daar lees je alles over in de review die ‘onze’ Herman maakte. De SuperX is een gravelbike die ontworpen is om vooral heel hard mee over offroad paden te raggen. Voor iedereen die wat minder haast heeft, graag met tassen gaat bikepacken of geregeld een singletrackje wil meepakken, is de Topstone een betere keuze.
Want die demping zorgt niet alleen voor extra comfort, maar ook voor meer controle. Dat ondervonden we zelf al met de testfiets die redacteur Aranka te leen heeft. Haar review lees je in editie 5 van Fiets Magazine, binnenkort te bestellen in onze shop. Een kleine teaser van haar ervaringen: “De Topstone is geen agressieve race gravelbike, maar een gravelbike die het concept gravel eer aandoet: ga naar buiten en geniet!” en “Ik was echt verbaasd hoe makkelijk deze voorvork gravelen maakt. De fiets reageert heel voorspelbaar en stuurt extreem soepel door de bochten, zeker in de meer technische stukken.”

KingPin
Voor wie het nog niet kent, wat meer uitleg over het KingPin systeem. Het is een draaipunt in de zitbuis, waardoor de achterkant van het frame niet statisch aan de voorkant bevestigd zit. Daardoor is er enige flex mogelijk, ook doordat de buizen zo zijn opgebouwd dat ze zijdelings wel stijf zijn, maar lateraal wat kunnen bewegen. Het levert zo’n 30mm flex op, genoeg om de ergste hobbels wat uit te vlakken.

Lefty Oliver
Aan de voorkant kun je kiezen voor de third-generation Lefty Oliver, Cannondale’s superlichte eenarmige voorvork. Speciaal gemaakt voor gravel, dus met wat minder veerweg dan de mtb-uitvoering. Deze Lefty kan 40 mm inveren.

Fraaie details
De Topstone Carbon zit vol mooie details. Een UDH-derailleurhanger, BSA bracket, interne kabelvoering én een handige StashPort. Een vakje in de schuine buis, onder de bidonhouder, waar je reservemateriaal in kwijt kunt. Je krijgt een StashBag meegeleverd, die er natuurlijk precies in past.

De kabels gaan niet door het stuur, maar zijn er netjes onder verstopt, waarna ze de balhoofdbuis in gaan. Zo is onderhoud aan de voorbouw makkelijk, terwijl alles er wel heel clean uitziet. Vork en frame zijn verder voorzien van talloze boutjes om tassen en dragers te kunnen monteren.


Specs en prijzen
De nieuwe 2025 Topstone carbon komt in 5 uitvoeringen op de markt.
Topstone Crb LTD Di2, € 7.499
Topstone Crb 1 Lefty AXS, € 6.899
Topstone Crb 2 AXS, € 4.299
Topstone Crb 2 GRX, € 3.999
Topstone Crb 3 GRX, € 3.299
Crb 1 Lefty
Crb 2 GRX 2x
Crb 3
Crb LTDMeer info vind je op de site van Cannondale.