In het artikel in FIETS 3 ‘Vooruit in de tijd -Drie fully’s van toen en nu’ staat op het einde ‘Op onze website vind je meer foto’s en uitleg over de verschillende veersystemen’. Hier dus!

Zoals we al schreven ‘huurde’  Giant het NRS patent van het Franse Renault F1. Nadat Giant zijn eigen systeem ontwikkelde, maestro, ‘huurde’ Binachi het NRS principe. Dit werd, wegens de ‘matige’ kwaliteit geen succes. Sinds vorig jaar zijn er weer ‘NRS’ mountainbikes, dit maal van Engine Lab.

Trek gebruikte een wel heeel radicale oplossing om de achtervering van de Y-Superlite niet te laten reageren op de kettingspanning, het cranckstel werd in de achterbrug gemonteerd. Het doel werd bereikt maar het had wel wat consequenties. Zo werkt de vering alleen als je netjes op het zadel zit. Ga je staan, en zet je je gewicht op de pedalen, dan halveert plotseling de veerweg. Daar zit je meestal niet op te wachten als je in een steile afdaling gaat staan. Bovendien was die enorm lange achterbrug vrij slap..
Gelukkig maar dat Trek al snel de Fuel introduceerde, waarop Roland Green al in 2001 wist te winnen, de eerste wereldbeker op een fully!