Wat betekent het Coronavirus voor fietsenfabrikanten? De stand van zaken bij Intersens
20 maart 2020
China draait weer op 50-75%. Maar dat is pas sinds 1 week zo. Dus voordat we hier spullen daadwerkelijk hebben zal nog wel even duren. Want ook de verschepingen liggen op z’n gat.
Helaas kregen we gister het bericht dat enkele fabrieken van Shimano nu weer sluiten in bv Maleisië. Daar komt het gros van de disc-brakes vandaan. Dus we zitten straks met fietsen die maar 80% compleet zijn.Wat is de voorraad die nu ‘in stock’ is?
Nu is de voorraad nog redelijk op peil, al slinken de hardlopers wel weg en moeten we op enkel SKU’s “nee” verkopen.Wat kunnen de bottlenecks worden?
Een mogelijk winkelsluiting zou natuurlijk de boel compleet lam leggen. Als winkels sluiten, krijgen ze geen geld meer binnen en kunnen ze geen facturen meer betalen. Dit terwijl er wel goederen binnenkomen bij ons, die vrijwel allemaal vooruit betaald moeten worden. En de kosten voor personeel lopen door. Dus de voorraad loopt dan hard op hier, dat moet allemaal wel gefinancierd (kunnen) worden.Nemen de winkels nog voldoende af?
België staat sinds de winkelsluitingen daar volledig stil. De vervoerder is ook gestopt daar. In Nederland was deze week nog wel redelijk.Zie je al een verschuiving van fysieke winkel naar online winkels?
Niet heel duidelijk. Al kan het zijn dat normale winkels meer via hun webshops verkopen. Maar daar hebben wij geen inzicht in.Zie je een verschuiving in vraag? M.a.w: andere modellen, lagere of juist hogere prijzen
Nee, daar zien we geen verschil in. Behalve dat iedereen graag heeeel snel de fiets wil hebben om te kunnen fietsen voordat de winkels eventueel moeten sluiten.De vertegenwoordigers & kantoor: werken die nu vanuit thuis?
De vertegenwoordigers werken vanaf huis/kantoor. Enkel in uitzonderlijke gevallen kan een bezoek gepland worden.
Het fysieke werk moet toch op de fabriek gebeuren. Het maken van bonnen/etiketten voor verzendingen kan enkel “hier” gebeuren. Sommige planningen/orders kunnen ook in de cloud vanuit huis gedaan worden.
Maar ontwikkel werk (gravel 😊) is iets dat ook op de fabriek moet doorgaan. Samples, passen en meten kan deels in 2D/3D maar moet uiteindelijk wel fysiek gecontroleerd/opgebouwd worden.Hebben jullie contact met jullie leveranciers in het Verre Oosten en Italie? Wat voor verhalen horen jullie daar?
In China begint het weer op gang te komen. In Italië draait de productie volop. Van alle Italiaanse leveranciers krijgen we bericht dat ze gewoon draaien. De lockdown is dus niet van toepassing op de industrie. Al mogen de mensen daar niet meer fietsen… update 23 maart: alle fabrikanten van frames en delen in Italië zijn gesloten.Onze samenvatting: het gaat nog. Maar zodra de winkels moeten sluiten en je mag niet meer naar buiten dan… Afijn, laten we hopen dat we binnenkort weer ‘gewoon’ aan Campagnolo kunnen denken als we een C spotten…
20 maart 2020
Menno Grootjans
Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.
Meer artikelen van Menno Grootjans