Focus is al een paar jaar actief als sponsor van wielerteams: eerst  Team Milram, daarna Katusha en dit seizoen Acqua & Sapone. De coureurs rijden met de Izalco Team. Hier staat de burgeruitvoering, de Izalco Pro 2.0 van € 3199,-.

De Izalco ‘als naam’ bestond al maar is twee jaar terug op de schop gegaan. En dat zie je vooral aan de doorvoer van de kabels. De van HM-carbon vervaardigde Izalco heeft derailleurkabels die bij de balhoofdbuis in het frame verdwijnen. ‘Integrated Cable Tunnel’ noemt Focus dit.  De achterderailleurkabel gaat niet onder het bracket door, maar bovenlangs en komt in de rechterachtervork weer naar buiten, waar het een buitenkabel in schiet tot aan de achterderailleur. De voorderailleurkabel loopt wel onder het monobox bracket door. Het bracket is van het type BB30. De lagers rusten in het frame. 

Het frame heeft verder een conische zitbuis, aflopende bovenbuis, licht doorgezakte achtervorken, 3D carbon patjes en een balhoofdbuis met 1 1/8 inch en 1 1/4 inch lagers. Verder een volledig carbon 3T voorvork.

Vloeiend. Zo ziet het frame er uit. Nergens echte hoeken of scherpe bochten. ‘Liquid Shap Forceflow Design’, zo noemen ze dit bij Focus. Gewicht: respectievelijk 1060 gram en 430 gram voor de voorvork.

De afmontage: SRAM Force en Red, en Mavic Cosmic Elite wielset, Continental banden, Prologo zadel en FSA delen. 7,50 kilo. De SRAM delen hebben de unidirectional carbon Double Tap-hendels en cranks in combinatie met de ‘blanke’ aluminium Dual Pivot design remhoeven.

Uiteraard zien we de technieken als DoubleTap™, ZeroLoss™ Reach adjust en Exact Actuation™ bij de Force-groep. Ter info: er zijn zeven combinaties van cassettes van 11-23 tot 11-28. En er is sinds kort ook een WIFLI achterderailleur, waarmee je ook een ’32’ kunt schakelen. Mooi: de draaiende delen van Force zijn uitwisselbaar met 10-speed Shimano-kettingen en-cassettes.

De Izalco is een echt koersframe: licht, stijf (torsiestijfheid 100 Nm, bracketstijfheid 48 en voorvorkstijfheid 79) en wendbaar en toch comfortabel door de slanke achtervork en de 27,2 millimeter zadelpen. En het ‘shiften’? Je kunt in elke positie gemakkelijk remmen en schakelen. Trouwens, door de mogelijkheid om de rem- en schakelhendel in te stellen past het vrijwel altijd.

Opschakelen gaat met drie tegelijk, afschakelen een voor een. Als je nog nooit met SRAM gereden hebt, is dit even puzzelen en weet je ook niet precies hoe je je Shimano- of Campa-gevoel moet omzetten. Het gaat zeker niet langzamer of sneller of lastiger. Wel is het een kwestie van doseren.

Maar als je eenmaal weet hoeveel kracht je moet zetten om op dan wel af te schakelen, dan schakel je nooit mis. Echt geruisloos is het niet bij deze Focus, ook al door het mega-bracket van de Izalco en de hoge velgen. Je moet wel ‘wennen’ aan het FSA Compact stuur. Dat gaat natuurlijk voor elk type stuur op, maar ‘in’ deze FSA zit je niet diep.

Conclusie: een ‘lekkere’ racer. Mooi, licht frame. Wel is een frame met interne kabels vooral een ‘Di2’ frame. Dat is ‘in the end’ logischer. Mooie voorvork. Prima onderdelen. Al zijn het wel de SRAM delen en het FSA stuur dat de Izalco Pro 2.0 maken tot wat hij is. Ben je niet zo’n fan van met name het FSA stuur: monteer dan een ander type. Geen SRAM? De Pro 4.0 (€ 2199,-) is met Ultegra afgemonteerd. De Izalco is er in maat XXS tot 3XL. www.focus-bikes.com