2011: Gazelle Silhouet
4 juli 2011
Het frame van de Silhouet is behoorlijk ‘rond’: de gebogen boven- en onderbuis is van HM carbon, het oversized bracket heeft geïntegreerd B86 trapaslagers en aan de achterzijde is een S-bended achtervork. Krap 1000 gram voor het frame, de volledig carbon voorvork met twee maten balhoofdlagers weegt ook maar 320 gram.
We schreven vorig jaar in de test in FIETS 4 ondermeer: ‘Racefietsen zijn een lange tijd een ondergeschoven kindje geweest. Maar wat ons betreft doen ze met deze Silhouet weer helemaal mee. Gazelle neemt zijn plaats in het peloton weer in en stoomt meteen naar voren. Licht, heerlijk comfortabel door de gebogen bovenbuis, de bended achtervork en de ver uitstekende 27,2 millimeter zadelpen. En wil je volle bak over de dijk? Geen probleem’. Dat staat nog steeds. De stijfheidsmetingen zijn ruim in orde: 89 Nm/ torsiestijfheid en het bracket scoort 40. Dat is vergelijkbaar met een frame als de Colnago C 59, Look 695 of een Trek Madone 6.9. Stijf, maar niet super stijf. Dit houdt wel meteen in dat de Silhouet niet de eerste keuze lijkt als je een sprintbom of super-krachtige rijder bent.We bouwden de Silhouet op met een Campagnolo Super Record groep, FSA delen, Gipiemme wielset, GP 4000 banden en een Prologo zadel. 7400 gram. Het monteren van de Campagnolo trapas vroeg wel om de speciale platte cups – om daar de lagers in te laten ‘vallen’. Het zijn de Ultra-Torque OS-Fit 86,5 X 41. Die passen! Er zijn ook modellen voor BB 30 -maar die passen dan weer niet. De cups pers je in hef frame waarna je het crankstel kunt monteren. Daarnaast is een ‘lik’ carbon pasta zeker op zijn plaats als je de zadelpen monteert. Nogmaals: ‘ Licht, heerlijk comfortabel door de gebogen bovenbuis, de bended achtervork en de ver uitstekende 27,2 millimeter zadelpen’. Dat gevoel is niet weg gegaan. Daarnaast is de fiets in deze samenstelling niet super-licht, maar wel lekker degelijk. Voor mijn gewicht – rond de 77 kilo- en rijstijl is de Silhouet bijna perfect. Ben niet zo’n krachtige ‘coureur’ en trap niet zo snel iets kapot. Heb er een paar tochten mee gereden, enkele koersjes – ja, ook op een industrieterrein in Raamsdonkveer- en gewoon prettig mee getraind.Mooi is dat sinds vorig jaar de Silhouet los verkrijgbaar is voor een prettige prijs van € 1499,- voor frame en voorvork. Super strak is de Silhouet niet; wil je dat, dan moet je op zoek gaan naar pakweg een Canyon of een Rose. Scherp sturen? De geometrie is allround en het is toch jouw eigen rijstijl die dat bepaalt… Maar zoek je een betaalbaar licht frame en je wilt m ‘custom’ opbouwen dan is de Silhouet een goede keuze. Daarnaast is het een Gazelle; niet zomaar een frame van een onbekende aanbieder of specialist. Het frame is in veel kleuren verkrijgbaar, het spuitwerk wordt in Dieren verzorgd. Het samenstellen van een complete fiets gaat via de dealer of rechtstreeks via de website en geeft je een ruime – en toch beknopte – keuze. Beleefd aanbevolen deze Silhouet!
Info via www.gazellesport.nl
4 juli 2011
Menno Grootjans
Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.
Meer artikelen van Menno Grootjans