De mediawaarde van een wielerploeg in de World Tour is jaarlijks gemiddeld 67,5 miljoen euro. Tachtig procent van deze mediaaandacht wordt verkegen in de Tour de France. Dat heeft het sportmarketing bureau Repucom berekend, in samenwerking met onze zustersite cyclingnews.com.

Meest succesvolle ploeg is Team Sky als het gaat om mediawaarde. Het Britse mediaconsortium kreeg alleen al in de Tour de France zo’n 420 miljoen euro terug aan media-aandacht.

Vacansoleil doet het wat dat betreft niet goed. In de Ronde van Frankrijk scoorde de aanbieder van campagingvakanties aan mediaaandacht slechts iets meer dan een kwart van het jaartotaal. Ook op jaarbasis staat Vacansoleil wat betreft mediawaarde in de achterhoede. Dit is allemaal verklaarbaar door de slechte prestaties van de ploeg in de belangrijkste wielerwedstrijd van het jaar. De ploeg had ondermeer te kampen met veel pech. Wout Poels viel bijvoorbeeld uit na een zware valpartij.

Rabobank

Ter vergelijking: Europcar scoorde in de Tour de France 95 procent van het jaartotaal aan mediawaarde. Het autoverhuurbedrijf staat op de elfde plaats van sponsoren die jaarlijks de meeste aandacht weten te genereren. Ook Rabobank deed het goed met een 13e plaats.

Om veel media-aandacht te krijgen is het niet essentieel om ook wedstrijden te winnen. Vaak in de aanval rijden levert een boel publiciteit op. Goed voorbeeld hiervan is Saur-Sojasun.

Ondanks veel negatieve aandacht voor het wielrennen vanwege alle dopingschandalen, blijft wielrennen voor sponsors een aantrekkelijke sport om te sponsoren. Elke geinvesteerde euro levert ongeveer 5 euro aan mediawaarde op. De wereldwijde TV exposure voor het wielrennen bedraagt omgerekend naar mediawaarde,  1,6 miljard euro.

BMC

Als het gaat om de aandacht voor fietsenmerken, dan scoort BMC goed. De Zwitserse fabrikant staat op de eerste plaats, gevolgd door Specialized. Giant doet het met een zestiende plaats aanzienlijk minder goed.

Het rapport van Repucom geeft ook een paar zwakke punten van het wielrennen aan. Buiten de Tour de France is er voor sponsors relatief maar weinig te verdienen. Volgens het sportmarketing bureau is de versnippering van de TV rechten één van de oorzaken. Het zou beter zijn als de rechten van de World Tour net als bij de Champions League, in één pakket worden verkocht.