The Nest. Klinkt als een horrorfilm, maar is de benaming van een aparte afdeling binnen de Zipp fabriek. Daar worden de nieuwe producten door zogenaamde ‘knappe koppen’ ontwikkeld. Daar zijn ook de nieuwe Zipp 454 NSW wielen ontwikkeld. 4 jaar ontwikkeling, 36 prototypes, 252 uren in windtunnel, 6000 uren in CFD simulatie.

Biomimicry voor Zipp 454 NSW wielen

Bij de ontwikkeling van deze wielen is vooral gekeken naar de Biomimicry: de vertaling van hoe het er in de natuur aan toegaat naar praktische oplossingen. Hoe lopen de spieren in een lichaam? Hoe lopen vezels in een boomstam? Check een vin van een haai en walvis ‘tubercles’ = de ‘knobbels’ op de vinnen van een walvis. De vertaling naar de sport: een spoiler (airfoil) van een race auto en een snel zwempak. De vertaling volgens Zipp voor de 454 NSW: Hyperfoils (= bobbeltjes) op de velg gecombineerd met de Hexfin ‘gaatjes’. Die twee werken samen: beiden zorgen volgens Zipp voor de beste ‘aero’ condities. De velgen zijn 53 tot 58 mm hoog. ? Ja, want de velgen hebben een Shark tooth ‘profiel’. En geen decals meer maar ‘direct print grahic’. Ook nog verbeterde remvlakken.

€ 4000,- euro

zipp-454-nsw-wheelsZipp claimt met de NSW de snelste ‘rim shape’ ooit gemaakt. En met de minste problemen in stevige wind: door de ‘inkepingen’ wordt de wind weggeleid. Daardoor heb je als rijder ook meer controle over je fiets. Van die windklappers – waardoor je je stuur hard vast moet houden, je kent dat wel- zou geen sprake meer zijn. Uiteraard heeft Zipp dit gelardeerd met staatjes en een indrukwekkende video. De naven: de Zipp Cognition types. 18 Sapim CX spaken voor, 24 spaken achter. Alleen voor gewone banden (23 en 25 mm). 1525 gram per stel, € 4000,- euro. Ja, je leest het goed. Ze zijn te koop vanaf 24 november. Een UCI toelating is er nog niet; de wielen zijn vrij ‘in the dark’ ontwikkeld. De NSW 454 werd vandaag ‘world wide’ geïntroduceerd. Alle info is te vinden via www.zipp.com

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=9I3pnXWpDvI?rel=0&showinfo=0]