Helaas zal er de komende maanden geen vergelijkingstest met snelle MTB banden in Fiets staan. Wat moeten we dan met de ervaringen van de afgelopen maanden? Precies, we zetten ze op fiets.nl!

Vandaar 5 types snelle cross country banden. Helaas geen compleet overzicht van de markt maar een greep uit wat er op onze redactie rondslingerde.

5 Types voor komende zomer, als het lekker weer is en de ondergrond stevig, en je zo snel mogelijk onderweg wilt zijn.

 Bontrager is onderdeel van Trek maar ondertussen geen ondergeschoven kindje meer. Naast een complete collectie sturen, zadelpennen, wielen en wat al niet meer, heeft Bontrager dus ook banden in de aanbieding.

De XR0 (XRnul) is dé mooi weer band van Bontrager. Hij is licht en smal en heeft vrij lage noppen voor een lage rolweerstand. Op zich natuurlijk niets nieuws, wel nieuw is de vorm en positionering van de noppen. Het zijn een soort schoepen die naar de zijkant steeds groter worden. Doordat ze schuin achter elkaar geplaats zijn ontstaan er een soort doorlopende, grote schoepen.

Het resultaat is een veel betere band dan wij verwachtten; de XR0 biedt verrassend veel grip. De tractie bij remmen en trappen zijn dik in orde. Verrassend is ook de grip in bochten, de schoudernoppen zijn hoog genoeg om door een dun laagje prut heen te prikken. Doordat de band vrij smal is rijd je hem automatisch vrij hard, daardoor stuurt hij strak. Pas op een zachte ondergrond merk je dat de XR0 relatief weinig noppen heeft, dan glijdt hij wat makkelijk. Dan gaat hij ook zwaar lopen doordat hij te diep wegzakt. Ook wortels en rotsen zou je wensen dat je wat bredere banden gekozen had.

Prijs: E26,95
Maat 26X2.1
Gewicht: 380gram

Maxxis schept er eer in iedere keer wéér een lichtere band te maken. De Maxxlite 310 is niet eens de aller lichtste, dat is de ‘285’. De ‘310’ heeft heel lage nopjes op een super licht karkas. Volgens Maxxis gemaakt voor extreme acceleratie op een harde, droge ondergrond en dan weet je het wel, dan is het geen all rounder.

In het midden, het loopvlak bij rechtuit rijden, zijn de noppen extreem laag. Om voldoende grip te hebben in een steile klim of bij hard remmen moet je hem zeer zacht oppompen. Dan kan rustig, het karkas is zó dun en soepel dat de rolweerstand voelbaar licht blijft. Ook hier geldt weer, zolang de ondergrond hard is. Op een zachtere ondergrond graaft de Maxxlite zich veel te diep, dan ben je sneller op bredere rubbers.
Opvallend is de bochtengrip, die is relatief goed. Dat is te danken aan de schoudernoppen, ze zijn laag maar gelukkig talrijk.

Om echt snel te zijn op deze banden moet je bijzonder goed kunnen rijden.

Prijs: 59,-
Maat: 26×1.95"
Gewicht: 315gram

De SpeedKing is eigenlijk een vreemde band. Een combinatie van een soepel en licht karkas met hoge noppen moet zorgen voor een laag gewicht, een lage rolweerstand én veel grip. Een onmogelijke combinatie die Continental nog tot een aardig compromis heeft weten brengen.

Weliswaar valt de 2.3 erg smal, een dikke 2,1" als je het na meet, 450 gram is nog steeds serieus licht. Om dat voor elkaar te krijgen zijn de noppen dun gehouden, Door die dunne, flexibele noppen is ook de rolweerstand heerlijk laag. De noppen, en dan vooral de hogere zij noppen, bieden vooral grip op zachte ondergrond. Bos, zand, gras en gruis gaan prima. Is de ondergrond harder dan valt het stuurgedrag erg tegen, als de noppen niet in de grond verdwijnen verbuigen ze zodanig dat je niet precies voelt of je nou glijdt of niet. Op een snelle asfalt afdaling in een bocht remmen is geen goed idee.

Prijs: 44,95
Gewicht 450
Maat 26×2.3"

 Een rariteit, de Raven. Een product van het Amerikaanse Stan’s, de ‘uitvinder’ van de latex vloeistof.

Met die latex vloeistof vervang je een binnenband, voorwaarde is natuurlijk dat de velg luchtdicht is. Montage van een gewone band op een speciale Tubeless velg is meestal geen probleem. Een gewone velg met een lucht dicht lint kan een stuk lastiger zijn, de band sluit niet goed aan op de velg waardoor de lucht makkelijk ontsnapt. Om dat probleem te voorkomen rust Stan’s zijn banden uit met een extra dikke ‘lip’. Omdat de band ook nog strak om de velg valt en de band van binnen bekleed is met een extra laag rubber is hij meteen na montage luchtdicht.

Voor de Raven spreekt de rolweerstand, monteer je hem met latex dan loopt hij niet zwaarder dan de beste ‘gewone’ combinatie met binnenband. Door de rubberlaag binnenin sluiten eventuele gaten extra snel, wat lekbestendigheid en probleemloosheid prima dus!

Het profiel is eigenaardig, kruis achtige noppen in het midden en een soort driehoeken op de schouders. Ook voelt het rubber wat stug aan, niet echt plakkerig. In de praktijk valt het allemaal erg mee, de noppen vervormen nauwelijks in scherpe bochten of bij hard remmen waardoor je nauwkeurig kunt blijven sturen. Rotsen en boomwortels worden verrassend goed verteerd en ook op hoge snelheid kan je nauwkeurig blijven sturen. Pas in blubber vallen de Raven’s door de mand, de noppen liggen duidelijk te ver uit elkaar.

Prijs: 48,50
Gewicht: 505gram
Maat: 26×2.1"