Begint het idee van een wedstrijd steeds meer te kriebelen? Zie jij jezelf wel in een peloton rijden?Dan is het wellicht tijd om je in te schrijven, eens moet de eerste keer zijn! Wel is het fijn om het een en ander te weten, vandaar onderstaand rijtje met tips.
1. Haal alles van je fiets
Maar dan ook echt alles. In een wedstrijd mag je alleen je bidonhouders laten zitten. Je zadeltasje, spatbord, lampjes en andere fratsen sloop je er van te voren vanaf. Dit is vooral vanwege de veiligheid en als het tijdens de de wedstrijd wordt gezien, neemt de jury je per direct uit koers.
2. Rij een oefenrondje
Een ongelukje zit in een klein hoekje en als onervaren pelotonrijder moet je gewoon twee keer zo goed opletten. Rijd het parcours daarom altijd van te voren. Krijg een gevoel met de bochten en kijk waar het zwaarste gedeelte is. Let ook goed op de wind en bepaal in welke positie in het peloton je moet plaatsen om uit de wind te zitten. Neem de lastige bochten minimaal één keer op volle snelheid om in te schatten hoe je hem aan moet snijden.Voorbereiding is het halve werk en hier zul je als starten veel tijd in moeten steken.
3. Zorg voor minstens één basislicentie
Voor een paar euro per jaar heb je een basislicentie van KNWU. Deze heb je bij de meeste verenigingen nodig om mee te mogen rijden met clubwedstrijden. Zorg dus in ieder geval dat je deze hebt, vaak mag je niet starten zonder basislicentie in verband met verzekeringen en de veiligheid. Het is daarnaast zeker de moeite waard om lid te worden van de club waar je vaak te gast bent, dan kun je ook direct het clubtenue bestellen en ‘hoor je er echt bij’.
4. Train vooraf met sturen
Ervaren renners hebben soms het nodige commentaar op de ‘nieuwe’ renners in het peloton. Zij kunnen soms nog niet goed sturen en zorgen daardoor voor onnodig gevaarlijke situaties. Nu is dit niet altijd het geval, maar de meeste nieuwe coureurs moeten echt wel even wennen aan de snelheid, fietsen al snel boven hun macht en maken daardoor nog wel eens een stuurfoutje of tikken met hun pedaal de grond aan. Hiermee jagen ze coureurs die al langer rondrijden de stuipen op het lijf, want iedereen is doodsbang voor een valpartij.Laat dit je niet ontmoedigen, want je moet ergens beginnen, maar wees er op voorbereid dat een peloton vol met angstige mensen zit, die desondanks het gevaar opzoeken
5. Maak geen onverwachte bewegingen
Een peloton beweegt zich als een slang over het asfalt, als jij als eenling uit dat patroon stapt veroorzaak je gegarandeerd een valpartij. Kijk dus goed voor je om te zien hoe de patronen in het peloton lopen. Houd het wiel voor je en als je op het laatste moment een put of ander obstakel tegenkomt, pak dan je stuur stevig vast en vang de klap zelf op zonder anderen in gevaar te brengen.
6. Blijf drinken en eet vooraf voldoende
Klinkt zo logisch, maar toch gaan veel beginnende renners hier de fout in. Tijdens een wedstrijd fiets je al snel met een gemiddelde van rond de 40 kilometer per uur. Dat is een flinke inspanning en hierdoor zweet je in een korte tijd erg veel. Drink voor de start van de wedstrijd dus voldoende water en zorg voor minstens één volle bidon tijdens de wedstrijd.Net als drinken moet je ook genoeg eten. De motor moet genoeg brandstof hebben om te presteren. Er is in ieder geval één stelregel: Eet niet binnen twee uur voor de start van de koers. Een half uur voor de koers een bord pasta eten is dus geen goed idee! Voor noodgevallen kan je altijd een energyreep of gelletje meenemen.
7. Maak geen onnodige last-minute aanpassingen aan je fiets
Dit is nergens voor nodig en kan er alleen maar voor zorgen dat je raar op je fiets gaat zitten. Het is heel verleidelijk om zo kort voor de koers nog snel je zadel 1mm hoger of lager te zetten. De ervaring leert dat je dit beter een paar dagen daarvoor kan doen zodat je kunt wennen aan de nieuwe instellingen van je fiets.
8. Neem reservespelden mee
Één van de grote charmes van het fietsen van een koers is het opspelden van je rugnummer. In principe krijg je altijd vier spelden bij je rugnummer, waarmee je het nummer goed vast kan maken. Het kan alleen zo zijn dat er een speld kapot is of dat je bijvoorbeeld het nummer liever met zes spelden vastmaakt. Neem daarom altijd een paar reservespelden mee, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
9. Start zo ver mogelijk vooraan
De beste positie in een peloton is vooraan in het bolletje van het peloton. Hier zit je net voor de drukte, maar wel vol uit de wind. Vooral de eerste paar kilometers gaat de koers erg hard en je kunt dan maar beter vooraan zitten, zodat je je op latige plekken strategisch een paar plaatsen kan laten zakken. Die plekken moet je natuurlijk ook weer opschuiven op een handige plek.
10. Wees niet bang om vragen te stellen
Als je met een domme vraag een valpartij kunt voorkomen, stel die vraag dan gewoon. Fietsers zijn over het algemeen sociale wezens en zullen je vraag altijd helpen beantwoorden. Op deze manier heb je direct wat contact in het peloton!
11. Blijf in het wiel van je voorganger.
Heb je voor een bocht net iets te veel geremd? Rijd dan je eigen gat dicht dat je hebt laten vallen, als je het gevoel hebt dat je de energie niet meer hebt om dit te doen laat het peloton dan gewoon lopen. De meeste valpartijen ontstaan doordat mensen boven hun macht in het peloton fietsen en dus te laat reageren.
12. Neem contant geld mee
Soms finish je op een totaal andere plek, dan waar bijvoorbeeld je auto staat. Of je hebt na de finish ontzettend veel behoefte aan een koud colaatje. Een beetje kleingeld (briefje van 5 of 10) kan dan echt een uitkomst zijn. Sommige wedstrijden moet je trouwens bij aanvang cash betalen, controleer dus altijd van te voren of dit het geval is!
13. Neem een droog ondershirt mee voor na de race
Als je op de fiets terug naar huis gaat kun je het beste een droog ondershirt aandoen, zodat je niet verkouden wordt op de terugweg.
14. Blijf niet te lang wachten met je eerste wedstrijd
Tot slot: je bent nooit écht klaar voor je eerste wedstrijd. Een koers leer je pas rijden door het te doen. Wacht dus niet tot morgen, maar schrijf je vandaag in bij de wielervereniging bij jou in de buurt! Heb jij nog tips die in dit rijtje ontbreken? Laat het ons weten!Bron: Cyclingreview