1. Ogen afkoelen
Wist je dat een aanzienlijke hoeveelheid warmte opgenomen kan worden door de ogen? Simpelweg het dragen van een zonnebril zorgt er al voor dat deze warmte wordt afgestoten. Een fijne bescherming voor de ogen én het houdt je hoofd koel.2. Smeren!
Zonnebrand is natuurlijk onmisbaar voor het beschermen van je huid. Zeker wanneer je in de volle zon gaat fietsen, is het belangrijk je goed in te smeren om verbranden tegen te gaan. Maar daarnaast heeft zonnebrand ook nog een verkoelende functie. Wist je namelijk dat je lichaamstemperatuur tot wel 10% koeler blijft wanneer je zonnebrand hebt opgesmeerd? Smeren dus!Tip: gebruik een extra goede zonnebrand crème die zeer waterbestendig is én langdurig blijft zitten, zoals bijvoorbeeld Vision. Tijdens het zweten kan slechte zonnebrand gaan afgeven óf (nog erger) met het zweet van je huid verdwijnen.3. Lichte kleding
Dit mag je heel letterlijk nemen. Draag licht gekleurde en dunne, goed ademende kleding. Het liefst iets met een rits, zodat je tijdens het fietsen nog een briesje kunt meepakken. Een witte top is hierbij het meest effectief, aangezien de zon gereflecteerd wordt.Tip: Hou vooral je armen en schouders bloot (dus tops zonder mouwen). Bij de oksels zitten namelijk belangrijke slagaders die gekoeld bloed terug naar het hart voeren om zo de rest van je lichaam af te koelen. Het is dus erg belangrijk om deze zo bloot mogelijk te houden.4. Drinken, drinken en nog meer drinken
Een inkoppertje, we weten het. Toch wordt de noodzaak van voldoende water drinken onderschat. Je verliest heel wat vocht en dit moet je op tijd aanvullen. Veel fietsers merken pas ná hun fietstocht dat ze toch wel erg veel dorst hebben. Geen goed teken, je kan hierdoor zelfs uitdrogingsverschijnselen krijgen of onwel worden. Volg onderstaande stappen om dit te voorkomen:- Drink voldoende voordat je gaat fietsen. Neem vlak voor vertrek nog een flink glas water.
- Begin onderweg al na een kwartier tot een half uur met de eerste slokken uit je bidon. Ook als je geen dorst hebt.
- Houd bij een lange rit ongeveer een liter water per uur aan. Neem dus voldoende bidons mee.
5. Water douche ‘on the go’
Neem direct nog een extra gevulde bidon mee, want tijdens een lange tocht kan dit zomaar je beste vriend worden. Gebruik de bidon voor een snelle ‘douche’ en spuit wat water op de volgende plekken:- Onder de oksels, hier zitten belangrijke slagaders die het lichaam koelen. Zijn de oksels koel, dan volgt de rest vanzelf
- Bij je lies, hier zitten de bloedvaten dicht op de huid, waardoor je lichaam sneller zal afkoelen
- Over je rug, niet alleen is dit ontzettend verfrissend, ook hier zitten de bloedvaten dicht op de huid. Daarnaast pakt een ‘natte’ rug meer wind en zorgt elk briesje voor een extra koele momenten.
6. Plan je rit
Wil je gaan fietsen op een dag dat het écht heel warm wordt? Kies er dan voor om ’s ochtends vroeg of juist ’s avonds laat een tocht te maken. Op het heetst van de dag gaan fietsen is niet aan te raden. Tussen 12 en 3 staat de zon op het hoogste punt en is er tijdens het rijden weinig tot geen schaduw. Geen aanrader!7. Stap af
Het lijkt overdreven, maar oververhitting kan heel gevaarlijk zijn. Vaak wordt gedacht ‘ach ik drink een beetje extra, dan komt het wel goed’. Of ‘een beetje hoofdpijn hoort erbij’. Pas hier écht mee op. Wanneer je dorst krijgt, is het eigenlijk al te laat, dit is een teken dat je tussendoor onvoldoende hebt gedronken. Ook hoofdpijn kan een symptoom zijn van oververhitting en duizeligheid is zelfs gevaarlijk. Wanneer je vlekken gaat zien of een licht gevoel in je hoofd krijgt moet je direct afstappen. Denk niet ‘het is nog maar een klein stukje’, maar luister naar je lichaam en ga in de schaduw zitten. Laat je lichaam hier tot rust komen, drink wat water en stap pas weer op de fiets als je je goed voelt.Kenmerken oververhitting:Bij oververhitting kan er sprake zijn van pijn in de spieren van armen en benen (hittekramp). Andere symptomen zijn hoofdpijn, misselijkheid, duizelig gevoel, hevig transpireren, een roodgestuwde huid (hittestuwing) of een bleke huid (hitte-uitputting).