De juiste helm
Voor het uitzoeken van een geschikte helm ging ik weer langs bij mijn fietsvrienden van Trek Utrecht. Hier hebben ze een ruime keuze aan fietshelmen met verschillende pasvormen. Erg belangrijk, want een helm die niet goed zit en niet goed aanvoelt, draag je met tegenzin. Het is dus verstandig om een aantal helmen te proberen en te kijken welke comfortabel aanvoelt én goed aansluit op je hoofd.In mijn geval betekende dat een zo klein mogelijke helm. Niks nieuws, met snowboarden ben ik al gewend een kindermaat helm te dragen 😉 We komen uiteindelijk uit op een paarse Bontrager Starvos helm in maat S (51-57cm). Extra handig: dankzij het ‘Intuïtief Headmaster verstelsysteem’ kan je met één hand via een draaiknop de hoogte en hoofdomtrek verstellen (strakker/losser).Overigens had ik de neiging om de helm te ver naar achter te dragen. Michiel gaf aan dat de helm slechts ‘2 vingers’ boven je wenkbrauwen hoort te zitten. Leg dus 2 vingers horizontaal boven je wenkbrauwen om te kijken of de helm ver genoeg over je voorhoofd zit.SchoenenEen helm die niet goed zit en niet goed aanvoelt, draag je met tegenzin
Onmisbaar: fietsschoenen mét klikpedalen. Je kan best een rondje op je sneakers rijden om te wennen aan je racefiets, maar stap vervolgens snel over op fietsschoenen. Rijden zonder klikpedalen is hetzelfde als 30km/u met een Porsche rijden. Zonde en niet waar ‘ie voor bedoeld is. Even wat voordelen: de zool van een fietsschoen is ontzettend stevig. Zo vervormt de zool niet of nauwelijks als je kracht zet op de pedalen, waardoor er minder energie verloren gaat. Je kan hierdoor efficiënter rijden, meer kracht zetten en doordat je vast zit aan de pedalen ook makkelijker ‘rond’ trappen.Je fietsschoenen kies je trouwens vaak één maat groter dan je normale schoenen. En mocht je nou twijfelen over de juiste schoen dan kan ik één tip geven: kies voor fietsschoenen met een Boa-sluiting. Met de draaiknopjes bepaal je zelf heel eenvoudig en nauwkeurig hoe strak de schoen zit. Kom je er onderweg achter dat je schoen toch iets te los zit? Met een simpele draai is het opgelost. Ideaal!Ik kies de Bontrager Sonic damesraceschoen. Stevig, comfortabel en met Boa L6 sluiting voor exacte verstelmogelijkheden. Handschoenen
Deze worden niet door iedere wielrenner gedragen, maar het heeft wel zo z’n voordelen. Michiel van Trek Utrecht vertelt me: ”Het zorgt voor extra grip, geeft demping aan de handen en beschermt je tijdens een val.” En dit laatste moet je niet onderschatten. Eén val zonder handschoenen en je handen liggen gegarandeerd open. Hoewel je misschien denkt (en hoopt) dat je nooit gaat vallen, is er helaas niemand die je dat kan garanderen. Better safe than sorry!
Geloof het of niet, maar 20 min nadat ik met mijn gloednieuwe
Trek racefiets de winkel verliet, ging het al fout
De benodigde accessoires
We gaan nog even door, want met alleen een fiets en de juiste kleding/bescherming ben je er nog steeds niet. Vergis je dus niet in het lijstje met benodigde materialen als je begint met wielrennen. Je kunt het uiteraard zo gek en duur maken als je zelf wilt, maar wat betreft fietsaccessoires zijn dit de musthaves:- Racefiets pedalen
Nieuwe racefietsen worden bijna altijd zonder racefiets pedalen geleverd. Deze schaf je dus los aan. - Bidonhouder + Bidon
Jammer genoeg zit er op een nieuwe racefiets ook nog geen bidonhouder. Ook deze schaf je los aan en monteer je op het fietsframe. - Fietsbel
Wat voor een maakt eigenlijk niet uit, als ‘ie maar belt. En zelfs als je het ‘niet mooi vindt’, dan is er alsnog een optie: de onzichtbare HideMyBell! - Fietspomp met manometer
Onmisbaar als je een racefiets aanschaft. Je bandenspanning gaat per fietstocht omlaag en deze moet je dus regelmatig oppompen. - Handpomp voor onderweg
Deze draag je in het achtervak van je jersey ragen of je bevestigt deze (zoals ik) aan je fietsframe. - Reparatie setje + extra binnenband (of 2)
Klaar voor de eerste fietstocht:
Zo, mijn fiets is binnen, kleding binnen, accessoires binnen. Ik ben klaar voor m’n eerste ritje! Geloof het of niet, maar 20 min nadat ik met mijn gloednieuwe Trek racefiets, kleding en accessoires de winkel verliet en naar huis fietste, ging het al fout. Lekke band. Plat. Ja, na twintig minuten al. Toen ik thuis kwam had ik eigenlijk nog niks door, maar nadat een vriendin de opmerking maakte ‘horen die bandjes zo plat te zijn?’ schrok ik even. Ze bedoelde vast dat de bandjes extreem dun zijn, toch? ‘Ja die horen zo dun!’, riep ik nog zonder te kijken. Maar helaas, mijn achterband was platter dan plat. Hele dikke vette beginners pech. Het kan iedereen overkomen, al is dit volgens mij een snelheidsrecord. Om positief te blijven: elk nadeel heeft z’n voordeel. Ik was diezelfde avond genoodzaakt om mijn technische skills te testen en mijn fiets van dichtbij te bekijken.Nou ben ik heel blij dat ik een ervaren fietser in mijn vriendenkring heb: ‘Haal je achterwiel er even uit, kom je hierheen, kijk ik er even naar!’, stuurde hij. Goed idee, maar hoe haal ik dat achterwiel eraf? Ik had uiteraard nog nul ervaring met het uit elkaar halen van mijn gloednieuwe (!) fiets, dus dit was meteen een leuke uitdaging. En lang leve Whatsapp, want dankzij onderstaande foto-uitleg wist ik binnen no time hoe ik mijn achterwiel eruit kon halen om vervolgens op mijn stadsfiets naar mijn redder in nood te rijden.Conclusie: er zat een minuscuul gaatje in de binnenband. Waar sommige wielrenners elke maand lek rijden, hebben anderen er slechts 1x per jaar last van. Dit was trouwens wel meteen een wijze les, want ik ga nu nooit meer zonder extra binnenband de deur uit.De volgende keerHoe doe ik dat? Ik had natuurlijk nog nul ervaring met
het uit elkaar halen van mijn gloednieuwe racefiets
Na het fiasco van dit eerste ritje kon ik dan ein-de-lijk aan m’n eerst echte fietstocht mét klikpedalen beginnen. En dat was nog best spannend… Daarover volgende keer meer!Liefs,
Yv