Pedala’s Kim fietst deze winter 100 dagen lang. Dit bespaart haar een winterdip én de nodige winterkilootjes. Toch maakte ze zich de afgelopen dagen wel wat zorgen om haar geliefde racefiets. Natuurlijk is het fijn als het niet te glad is om te fietsen, doordat er wordt gestrooid. Maar wat doet die pekel eigenlijk met je racefiets? Kim ging op onderzoek uit!

Wat doet pekel met je racefiets?

Bij een racefiets zijn de ‘meest vitale onderdelen’ niet zoals bij de meeste stadsfietsen afgeschermd door een kettingkast. Hierdoor kun je jouw fiets makkelijker uit elkaar halen en repareren onderweg, maar het maakt je fiets ook kwetsbaarder voor invloeden van buitenaf. Zoals bijvoorbeeld water, zand, een combinatie van die twee – beter bekend als modder – en pekel. Nu houdt je fiets van geen van bovenstaande invloeden, en is het altijd een goed idee om je fiets zo schoon, droog en beschermd (bijvoorbeeld door een laagje olie of wax) te houden. Maar aan pekel heeft je fiets echt een hekel! Juist omdat het vloeibaar is, en omdat ervoor zorgt dat het water waar het mee in aanraking komt ook vloeibaar blijft, dringt het extra gemakkelijk je fiets binnen. Hier kan het zorgen voor extra slijtage en roest, bijvoorbeeld bij je balhoofd, een plek waar je maar lastig bij kunt komen als je je fiets schoonmaakt.

Direct schoonmaken, drogen én smeren!

Het grootste deel van het leed kan voorkomen worden door je fiets direct bij thuiskomst schoon te maken. En dat is niet alleen belangrijk omdat je er meestal na een warme douche helemaal geen zin meer in hebt. Waar je normaal gesproken zo weinig mogelijk water gebruikt, is het nu wel zaak om goed te spoelen. Doe dit met een zachte straal – bijvoorbeeld met een gietertje – om te voorkomen dat je door de druk van het water ervoor zorgt dat de pekel op plekken terecht komt waar je minder goed bij kunt. Gebruik geen warm water, want dit kan het zout (nog) meer oplossen, waardoor het ook dieper tussen de onderdelen kan raken. Maak de vitale onderdelen na afloop goed droog. Vergeet niet te flossen op plekken waar je moeilijk bij kunt, bijvoorbeeld dat randje tussen je voorvork en je stuur niet. En voorzie je ketting van een laagje olie voor slecht weer (wet lube). Daarnaast kun je je fiets eventueel beschermen met siliconenwax. Volgens Mantel.com geeft deze siliconen spray “…hoogwaardige bescherming aan vrijwel alle onderdelen van de fiets. Door het aanbrengen en inwrijven van de siliconenspray wordt er een hittebestendige filmlaag aangebracht die tevens een waterafstotende werking garandeert.”

Extra onderhoud

Natuurlijk kun je veel zelf doen, en sommigen kunnen zelfs alles zelf. Hoe handig je ook bent, houd in ieder geval rekening met extra slijtage – en dus extra onderhoud – als je door fietst in de winter. Zorg er voordat de winter begint voor dat ook de onderdelen waar je zelf niet bij kunt, goed zijn ingevet. En wacht ook gedurende de winter niet tot je iets moet vervangen. Onderdelen die het zwaar te verduren hebben zijn vaak de ketting en cassette, de lagers bij je balhoofd en in je wielen, je trapas en niet te vergeten de remranden van je wielen.

Neem een ‘pekelfiets’

Om te voorkomen dat je jouw dure carbon racefiets met dito onderdelen na één winter doorfietsen af kunt schrijven, kun je er ook voor kiezen om de winter op een minder dure fiets door te brengen. Misschien heb je jouw allereerste fiets nog wel in de schuur staan of kun je er eentje bemachtigen op marktplaats. In sommige gevallen kan dit goedkoper zijn dan het vervangen van alle onderdelen na de winter, al is dit ook afhankelijk van hoe goed jij jouw fiets hebt onderhouden. Een tussenoplossing kan het gebruik van een andere, goedkopere set wielen zijn. Zoals hierboven aangegeven hebben o.a. de wielen het zwaarder in de winter. Juist de wiellagers zijn lastig schoon en droog te houden en de enige oplossing om je remranden te ontzien, is minder remmen. En of dat nu zo’n goed idee is…

Kies jouw fietsmomenten zorgvuldig uit

Misschien ben je door het lezen van het bovenstaande stuk een beetje ontmoedigd. En dat is natuurlijk het laatste wat we willen! Juist met deze donkere dagen is het zó fijn om regelmatig even op de fiets te stappen. Naast alle voorzorgsmaatregelen om je fiets te beschermen voor invloeden van buitenaf, kun je natuurlijk ook zelf slim zijn en kiezen voor de momenten die het fijnst zijn voor jou en jouw racefiets. Wie vaker fietst in de herfst en winter, weet dat het weer vaak minder onstuimig is dan je denkt als je vooral binnen zit. ‘Het regent bijna nooit’, is één van de favoriete uitspraken van Pedala’s Kim. Het is ook in de winter vaker droog dan nat, en dan kun jij prima met jouw racefiets op pad. Vind je dat nog te weinig, omdat je bijvoorbeeld alleen op de weekenden bent aangewezen? Denk er dan eens aan om een mountainbike aan te schaffen. In de Nederlandse bossen zakt veel water gelijk de grond in. Daarnaast wordt er in de bossen zeker weten niet gestrooid 😉