Blijven eten
Je kunt ’s ochtends vanaf half 5 starten en de finish is om 20 uur. En tussen die twee tijdstippen moet je dan bijna 6500 hoogtemeters maken. Zonder al te veel tegenslag moet drie keer wel lukken, maar ja, als ik dat nu al denk, is dat geen echte uitdaging. Aan de andere kant kan een onrealistisch doel stellen ook een teleurstelling met zich mee brengen. Eerst maar eens wat mensen uit mijn kennissenkring polsen die zich al ooit vastgebeten hebben in het zes keer bedwingen van die berg. Stuk voor stuk goede fietsers. Wat blijkt nu belangrijke succesfactor te zijn? Unaniem antwoord: blijven eten. Nu is eten één van mijn favoriete hobby’s, dus dergelijke tips zijn koren op mijn molen. Maar wat eet je dan?Toen ik de Sensa Emilia ophaalde uit Almelo werd ik geadviseerd om even bij SportvoedingWebshop.com in het nabij gelegen Zenderen aan te wippen voor wat advies. Samen met Henry van Sensa werd ik allerhartelijkst ontvangen door Gert in het experiencecenter. Wat een gave entourage daar, zeg. Gert gaf ons enthousiast een heleboel tips over trainingen en voeding waarbij “alles met beleid” de boventoon voerde. Bij een offday kun je als een idioot tegen je natuur in willen trainen, maar daar bereik je juist het tegengestelde effect mee. Dat geldt ook voor voeding: teveel is niet goed en te weinig ook niet.Ik kan al vóór ik op de fiets stap in paniek raken over het feit dat ik straks misschien te weinig eten bij me heb
Doseren
Op de fiets vind ik het doseren superlastig. Met een volle maag kom ik niet vooruit maar de loerende hongerklop ga ik ook liever uit de weg. Ik kan al voor ik op de fiets stap voor een flinke toertocht in paniek raken over het feit dat ik straks misschien te weinig eten bij me heb. Ik weet niet of er meer mensen zijn die hierop zo gefocust zijn. Lastig is het wel. Soms ben ik wel een beetje jaloers op vriendlief. Die eet of eet niet, ruim van te voren of vlak van te voren of op de fiets, maar de trappers rondkrijgen dat lukt hem voortreffelijk. We vergelijken hem wel eens met een dikke (sorry, vriendlief) Amerikaanse V8 motor: je gooit er van alles in en het trekt mooi de bult op. En dan puf ik er achteraan met mijn zuinige Europese middenklasse motortje. Daar moet gedoseerde brandstof in anders loopt het niet lekker.In mijn zuinige Europese middenklasse motortje moet gedoseerde brandstof in, anders loopt het niet lekker