Zo, dus je hebt de knoop doorgehakt. Je gaat fietsen….op een racefiets of een mountainbike. Je hebt de bike, de mooie kleding, zelfs een coole helm ligt al klaar. Maar wat moet je nu met die pedalen? Je hoort en ziet veel medefietsers ‘klikken’. Maar dat lijkt je eng, of je ziet er het nut niet van in. Met platte pedalen en je sneakers gaat het toch ook prima?! Ja en nee, eenmaal gewend aan echte klikpedalen wil je nooit meer anders.
Bindingsangst
Het idee dat je voeten vast zitten aan je fiets is voor veel beginners een eng idee. Stel dat je snel moet afstappen en je komt niet los, wat dan? Help, stress, bel de brandweer….of nee. Denk even rustig na over de voordelen en waarom zoveel fietsers dan toch voor die enge klikpedalen kiezen.Toegegeven, bijna iedereen die met klikpedalen rijdt is in het begin wel eens omgekukeld doordat ze vergaten hun voet op tijd los te maken. Ondergetekende is het zelfs twee keer gebeurd. Maar beide keren was het mijn ego dat de grootste schade opliep. De eerste keer gebeurde het bij een stoplicht….een bekende valkuil voor eerstejaars klikkers. Je bent zo bezig met het afremmen, het stoplicht en het verkeer om je heen dat je gewoon even vergeet dat je vastzit. En dan lig je, voor je het weet, heel sullig op je zij. Met je mooie fiets nog vast aan je voeten. No worries
, het is me al jaren niet meer gebeurd. Het is dus te leren, en vrij simpel zelfs. Met de tips hieronder rij ook jij in no-time met fancy fietsschoenen en dito schoenplaatjes je rondjes.Welke pedalen moet ik dan kopen?
Racepedaal, je ziet de + en – van de veerspanning.
Grofweg zijn er twee soorten, die voor racefietsen en die voor mountainbikes. Bij allebei de pedalen horen schoenplaatjes die je onder speciale fietsschoenen moet schroeven. Met die plaatjes klik je jezelf, alsof je gaat skiën, vast aan je pedalen. Daardoor kun je niet meer van je pedaal af schieten, je fietsbeweging beter uitvoeren en als het bergje op gaat kun je (het grootste voordeel) ook aan de pedalen trekken!Met de wegversie is het lastig lopen. De plaatjes steken een eindje uit onder je schoen en die schoenzolen zijn ook nog eens spekglad. Je herkent de roadies aan hun waggelloopje naar de appeltaart met koffie. Bij de mtb-versie zit het schoenplaatje wat meer verstopt ‘in’ de schoenzool, dat loopt makkelijker, wat natuurlijk ook wat vaker nodig is bij mountainbiken. Je komt dit soort schoenen+pedalen daarom ook nog geregeld tegen bij toerfietsers met een racefiets. Het voordeel van het lopen weegt voor hen op tegen het rijden met mtb-schoenen op een racer. Dat dit met klem wordt afgeraden door de stijlpolitie boeit ze niet….en gelijk hebben ze 😉De mountainbike versie is om nog een reden handig…ze hebben geen onder of bovenkant. Je kunt er dus aan beide kanten mee inklikken. Racefiets pedalen hebben dat niet, maar door een slimme gewichtsverdeling draait het pedaal als je niet ingeklikt bent altijd in de juiste stand. Het leven kan soms zo makkelijk zijn…Voordeel van de racepedalen is nog dat de oppervlakte een stuk groter is dan die van mtb-pedalen. Hierdoor wordt de druk op je voet beter verdeeld en krijg je, zeker bij lange ritten, minder snel last van brandende voeten.Alle pedalen werken met een soort veer die ervoor zorgt dat je kunt inklikken en dat je voet daarna goed wordt vastgehouden. Bij de meeste modellen is de spanning van die veer in te stellen. Da’s fijn voor beginners of mensen met knieklachten, want door de veer lekker losjes te zetten klik je makkelijk in. En nog belangrijker, ook makkelijk weer uit. Om knieklachten te voorkomen is het belangrijk dat de plaatjes onder je schoen goed recht gemonteerd zijn en dat er enige beweging mogelijk is. Je kunt soms uit verschillende plaatjes kiezen die allemaal een eigen mate van bewegingsvrijheid geven. Een beetje aardige fietsenmaker helpt je er de eerste keer graag mee. Op veel schoenen staan trouwens ook handige streepjes waarmee het afstellen van de plaatjes een stuk makkelijker wordt.
Fietsen met plaatjes
Schoenen met uitlijn streepjes…handig!
En dan is het zover. Klikpedalen zijn gemonteerd, de plaatjes zitten op je schoenen en je hebt voldoende moed verzameld….ga dan niet gelijk door het drukke centrum rijden om te laten zien dat je nu een ‘echte’ wielrenner of mountainbiker bent. Schroef eerst de veerspanning even terug. Zet vervolgens je fiets naast een paaltje of een muur en oefen terwijl je stil staat een paar keer het in- en uitklikken. Je zult zien dat het inklikken in het begin best even wennen is. Je moet een beetje gevoel krijgen voor waar je je schoen moet plaatsen, maar het went snel. Vervolgens kies je een rustig weggetje en stel je je in op een bepaald punt waar je stil wilt staan. Ruim voordat je daar bent begin je met losklikken. Je hiel naar buiten draaien zorgt er voor dat je los komt. De laatste paar meter rijdt je met je voet gewoon los op het pedaal, zodat je als je tot stilstand komt direct je voet op de grond kunt zetten. Oefen dat met beide voeten! Een veelgemaakte beginnersfout is het losklikken van de ene voet terwijl je met je andere voet op de grond wilde gaan staan. Als je voldoende vertrouwen hebt kun je op pad. Laat ook eens iemand achter je rijden om te checken of je voeten een beetje recht op de pedalen staan. En controleer je zadelhoogte even. Sommige pedaal/schoenplaat combi’s zijn best hoog. Het zou kunnen dat je zadel iets omhoog moet.