De World Tour kent topteams die dankzij grote multinationals en royale geldschieters eindeloze mogelijkheden hebben. Zowel wat betreft het aantrekken als het begeleiden en faciliteren van renners om de grootste koersen te winnen. Maar hoe gaat dat bij een ploeg met bescheiden middelen? Welke keuzes worden er gemaakt? Hoe kan het zich onderscheiden ten opzichte van andere teams en proberen succesvol te zijn? Sportief manager Aike Visbeek geeft, in de Seizoengids & Klassiekers van Procycling, een inkijkje in de werkwijze van Intermarché-Wanty, de ploeg met het kleinste budget op het hoogste niveau.

 

Door: Thomas Olsthoorn

Aike Visbeek

Budget

Drie ritzeges én de groene puntentrui in de grootste wedstrijd van het jaar, die over de hele wereld wordt uitgezonden. Behaald door een unieke renner met een bijzonder levensverhaal. Betere reclame voor het binnenhalen van een nieuwe of extra (hoofd)sponsor is niet mogelijk, zou je zeggen. 

 

Toch bleef het ondanks die uitstekende publiciteit in de daaropvolgende maanden angstvallig stil op de burelen van Intermarché-Wanty. De vurig gewenste financiële injectie kwam er niet voor de Belgische formatie, die in 2021 toetrad tot de hoogste divisie van het wielrennen.

 

Het gezamenlijke budget van de achttien World Tour-teams steeg – volgens de Gazzetta dello Sport die een paar maanden terug de officiële UCI-cijfers inzag – van 499 miljoen euro in 2024 naar 570 miljoen euro dit jaar. Daarmee is het gemiddelde budget van een WT-team nu 32 miljoen.

 

Met een financiële huishouding van 16 miljoen zit Intermarché, dat wat betreft budget op de achttiende en laatste plaats staat, daar precies de helft onder. Ter vergelijking: Tadej Pogačar verdient volgens de Italiaanse sportkrant in zijn eentje op jaarbasis al 8 miljoen euro salaris bij UAE Team Emirates-XRG. “Het budget dat we nu hebben past bij de ploeg die we hebben,” aldus Visbeek, die vier jaar geleden aan boord kwam toen Intermarché de opstap naar de World Tour maakte.

 

“Dat betekent dat we één renner van het niveau Biniam Girmay kunnen hebben. Als we er een topper naast willen hebben, dan moet het budget groeien. Dat geldt ook voor het behouden van onze renners en talenten. Afgelopen winter hebben we met Mike Teunissen en Madis Mihkels twee jongens verloren die we met meer budget hadden kunnen behouden. Ik wil er niet dramatisch over doen, maar de realiteit is dat we elk jaar één of twee goede renners verliezen. We hebben een jonge ploeg die zich snel ontwikkelt.

‘Ik wil er niet dramatisch over doen, maar de realiteit is dat we elk jaar één of twee goede renners verliezen’

Sportief manager Aike Visbeek
Sportief manager Aike Visbeek

Willen we verder groeien dan moet er geld bij. Zo simpel is het. “Welke Belgische ploeg heeft afgelopen winter een extra sponsor gevonden? Het antwoord is geen één. Dat is de realiteit op dit moment. Bij ons is NIPPO (een Japans bouwbedrijf dat co-titelsponsor van de opleidings­ ploeg is geworden) erbij gekomen, maar dat is nog niet de gamechanger.”

 

Door de beperkte middelen is de begeleidingsstaf vrij klein voor WT-begrippen. Weinig handen moeten veel arbeid verrichten. De werkdruk ligt hoog. Ook moet er goed worden nagedacht over het investeren van het budget. In de eerste periode na zijn komst deed Intermarché dat op aandringen van Visbeek vooral in materiaal, voeding en de organisatie, met het binnenhalen van experts en kennis. “Een belangrijke keuze was iedereen er intern van overtuigen dat 95 procent van je budget niet in renners moet zitten maar in een goed fundament. We hadden jongens die slechts twintig in plaats van negentig gram koolhydraten per uur aten in koers. Sommigen wisten niet eens wat ze aten.

 

In plaats van de twee of drie beste coureurs nog beter te faciliteren, was het zaak eerst de twintig renners met minder kennis beter te maken. Dat kun je pas doen als je een goed apparaat hebt staan.”

Procycling Seizoengids & Klassiekers 2025

Het eerste deel van het interview met Aike Visbeek is afkomstig uit de Seizoengids & Klassiekers van Procycling. De seizoengids zit boordevol interviews, achtergronden en reportages over de grote namen en verrassende verhalen.

Procycling Seizoen- & Klassiekergids 2025

Lotte Kopecky deelt haar Tour-doelen en voorbereidingen, terwijl Patrick Lefevere terugblikt op zijn legendarische carrière. Ben O’Connor vertelt over zijn overstap naar Jayco-AlUla en zijn ambities als klassementsrenner, terwijl allrounder Puck Pieterse terugblikt op haar veelzijdige seizoen in het veld, op de weg en de mountainbike.

 

Bij Flanders Classics spreken we met CEO Tomas Van Den Spiegel over de overname van de Amstel Gold Race en de toekomst van het wielrennen. Tim Wellens kiest voor een relaxtere rol, terwijl Riejanne Markus zich bij Lidl-Trek ontwikkelt als klassementsrenster en tijdrijdster.

 

Na een lastig jaar wil Visma | Lease a Bike in 2025 weer de koppositie pakken, terwijl Lidl-Trek bewijst dat teamwork topfavorieten kan verslaan. Ook wordt de transfermarkt dynamischer dan ooit—zaakwaarnemers delen inzichten over trends en verschuivingen in het peloton.

 

Het seizoen belooft spektakel, en met de Seizoengids & Klassiekers van Procycling ben je overal op voorbereid. Mis niets van het nieuwe wielerseizoen!