De nog prille carrière van Mark Cavendish (39) schoot de hoogte in kort na het verschijnen van de eerste editie van Procycling. In 2008 bestormde hij de sprinttop met het winnen van twee etappes in de Giro d’Italia en liefst vier in de Tour de France. Afgelopen zomer verbeterde de Manx Missile het record van levende legende Eddy Merckx met 35 ritzeges in de Tour. Nu neemt hij afscheid als renner. Renaat Schotte sprak met een zeer openhartige en ook emotionele Cavendish voor de jubileumeditie van Procycling. “Hoe je de dieptepunten doorstaat, definieert je als persoon.”
[Auteur: Renaat Schotte]
Mark Cavendish
Sir Mark Cavendish! Allereerst gefeliciteerd met je kersverse ridderschap. Hoe bijzonder was het om geridderd te worden door de Britse koning?
“Het is zeker een geweldige eer. Maar het verandert mij of de mensen om me heen niet echt. Ik verwacht dat iedereen me gewoon Mark blijft noemen. Die titel geeft me wel het gevoel een echte Britse patriot te zijn. Ik ben er best trots op.”
Wat leidde tot die onderscheiding? Was het Tourritzege nummer 35, of je hele carrière?
“Dat ridderschap was al een paar weken voor de Tour aangekondigd. Dus het was ruim voor nummer 35. Het is een erkenning voor mijn hele loopbaan, wat erg mooi is. Het gaat niet alleen om mijn prestaties op de fiets, maar ook om mijn liefdadigheidswerk, dat ik om de juiste redenen doe. Ik doe geen liefdadigheid voor extra publiciteit, het zijn bewust low profile activiteiten.”
Over welke goede doelen spreken we dan?
“Ik vond altijd: wanneer je in een bevoorrechte positie zit, moet je iets teruggeven. Gebruik je privileges als bekend persoon of sporter om goede doelen te steunen. Right to Play helpt kansarme kinderen in hun groei en opleiding. De British Armed Forces Charity is persoonlijk zelfs belangrijk voor mij, want daar ontmoette ik mijn vrouw Peta Todd tijdens het liefdadigheidsproject Help for Heroes.”
Wat gebeurde er na nummer 35 in je leven? Was het een gekkenhuis?
“Nee, niet echt. Om eerlijk te zijn veranderde er niet veel. Het gebeurde in etappe vijf, op zestien etappes van Nice. Uiteindelijk werd Nice bereiken ook een doel, net als ritwinst. Ik probeerde weer te winnen. Als je kijkt naar de lange geschiedenis van de Tour, die allereerste edities waren meer uitdagingen dan koers. Vandaag de dag leeft die challenge nog altijd. Het blijft een van de zwaarste sportevenementen wereldwijd. De eindstreep bereiken na drie weken is al moeilijk genoeg. Elke keer weer zie je samen met je ploegmaats af bij de beesten. De hele trip tussen Florence en Nice dit jaar was ongelooflijk en absoluut buitengewoon.”
‘Elke keer weer zie je samen met je ploegmaats af bij de beesten. De hele trip tussen Florence en Nice dit jaar was ongelooflijk en buitengewoon’
Als je terugdenkt aan die rit naar Saint-Vulbas, borrelt dan de sprint op als eerste gedachte?
“De sprint van rit vijf begint feitelijk al in etappe drie, want die lange rit van 230 kilometer naar Turijn bracht me in het goede Tourritme. Dat had ik in het verleden ook vaak nodig. Wat we wilden doen in de finale van de vijfde etappe verliep vrijwel volgens plan. De jongens waren ongelooflijk. Na de laatste klim loodsten ze me perfect naar de finish.
Natuurlijk was er in ons hoofd een plan met een volledige leadout. Het was een goede kans voor ons met die rotonde rond anderhalve kilometer voor de finish. Een vliegende bocht in de finale kwam ons altijd goed uit. In de slotkilometer wist ik nog altijd waar ik moest zijn om de sprint te kunnen leveren. Er waren de gebruikelijke golven en toen kwam opeens dat gevoel: nu is het juiste moment om de ruimte op links op te zoeken. Ik ging aan en was op weg naar de winst.”
Het jaaroverzicht 2024 van Procycling
Het eerste gedeelte van het interview met Mark Cavendish komt voort uit het jaaroverzicht 2024 van Procycling. Maar wat lees je nu allemaal in dit nummer?
Zoals je van ons gewend bent, vind je De Afrekening terug. Welke ploegen presteerden goed en welke vielen er in 2024 tegen? Wie zeker niet tegenviel, is Tadej Pogacar. De Sloveense wereldtopper volgden we op de voet tijdens de Ronde van Lombardije, een van de klassiekers die hij met overmacht wist te winnen.
Daarnaast is er volop aandacht voor Visma-Lease a Bike. We spraken met Matteo Jorgenson, ploegleider Frans Maassen, Robert Gesink en revelatie Bart Lemmen. En als je denkt aan indrukwekkende Tourstarts, denk je aan Frank van den Broek en Charlotte Kool. Ook zij delen hun verhaal. Kortom: in het Procycling Jaaroverzicht vind je genoeg boeiende verhalen en analyses!
Bestel ‘m zonder verzendkosten