Vanaf dit seizoen is de organisatie van de Amstel Gold Race in handen van Flanders Classics. Met de toevoeging van de Nederlandse klassieker heeft het Vlaamse wielerevenementenbedrijf nu zeven grote voorjaarskoersen in de portefeuille. Reden genoeg om ceo Tomas Van Den Spiegel (46), in de Seizoengids & Klassieker van Procycling, zeven prangende stellingen voor te leggen. “Vandaag de dag een wielerkoers organiseren is een huzarenstukje.”

 

Door: Thomas Olsthoorn.

Tomas van den Spiegel

1). Net als de Ronde van Vlaanderen ruim tien jaar geleden zal ook het parcours van de Amstel Gold Race in de nabije toekomst een metamorfose moeten ondergaan.

 

“Onder impuls van koersdirecteur Leo van Vliet heeft de Amstel echt een eigen identiteit gekregen. Leo heeft zich staande gehouden in een landschap dat door de jaren heen enorm is veranderd. Sinds ik in 2018 ceo ben geworden, heb ik een goede band met hem opgebouwd.

 

We spreken dezelfde taal, denken over veel dingen in het wielrennen hetzelfde en zijn allebei van mening dat de Amstel er op termijn behoefte aan had om onderdeel te worden van een blok. De sport gaat ooit veranderen en op deze manier is de continuïteit van de Gold Race op het hoogste niveau verzekerd.

 

“Kijk je naar de eendagswedstrijden, dan zijn er naast de vijf monumenten voor ons drie klassiekers die boven de rest uitstijgen: de Strade Bianche, Gent-Wevelgem en de Amstel. Vanwege het unieke karakter van deze wedstrijden, de historie en hun positie op de kalender. Nederland is een belangrijke wielermarkt en historisch gezien een belangrijk wielerland. We gaan niet als Vlamingen binnenkomen en de boel op de schop gooien omdat we denken het beter te weten. We zien deze eerste jaren, waarbij Leo de komende twee edities nog koersdirecteur is en het dan dertig jaar heeft gedaan, als een voorzichtige transitieperiode.

 

Niet als een plotse ommezwaai in alles waar de Amstel voor staat. We moeten niet te veel aan die identiteit raken, niets overhaasten en eerst goed naar iedereen luisteren. Lokaal draagvlak is heel belangrijk. Dit is pas het begin van een lang traject. “Tegelijkertijd heeft iedereen kunnen zien wat wij de voorbije twaalf jaar met onze Vlaamse voorjaarsklassiekers hebben gedaan. We zijn de parcoursen anders gaan bekijken. Vanuit het oogpunt van zowel mobiliteit als commercie. We hebben geprobeerd merken neer te zetten. Dat beogen we met de Amstel ook stap voor stap te gaan doen.

 

Maar nogmaals: zonder onze hand te willen overspelen of met gestrekt been erin te gaan. Dat kan niet de bedoeling zijn. Wel zien we mogelijkheden. De combinatie van Maastricht met Valkenburg, dat zich duidelijk profileert als dé fietsbestemming van Nederland, werkt heel goed. In de toekomst willen we daar nog een laag bovenop doen, maar

Tomas van den Spiegel

2). In 2035 worden wedstrijden alleen nog maar op vaste omlopen verreden.

“Dat we op termijn hoe langer hoe meer op een beperktere oppervlakte moeten gaan koersen is logisch. Toen Flanders Classics in 2012 begon met drie keer de Oude Kwaremont was het een schande. Inmiddels is de Kwaremont dé arena van het voorjaar geworden.

 

Maar bij wielrennen hoort ook een historie die we niet zomaar mogen vergeten. Ik zeg vaak dat we in Vlaanderen beschermheren van cultureel erfgoed zijn. De koers is onderdeel van wie en wat we zijn. De Ronde van Vlaanderen is een Vlaamse feestdag waar elk kind mee opgroeit.

Procycling Seizoengids & Klassieker 2025

Het eerste deel van het interview met Tomas Van Den Spiegel is afkomstig uit de Seizoengids & Klassiekers van Procycling. De seizoengids zit boordevol interviews, achtergronden en reportages over de grote namen en verrassende verhalen.

Procycling Seizoen- & Klassiekergids 2025

Lotte Kopecky deelt haar Tour-doelen en voorbereidingen, terwijl Patrick Lefevere terugblikt op zijn legendarische carrière. Ben O’Connor vertelt over zijn overstap naar Jayco-AlUla en zijn ambities als klassementsrenner, terwijl allrounder Puck Pieterse terugblikt op haar veelzijdige seizoen in het veld, op de weg en de mountainbike.

 

Aike Visbeek onthult hoe Intermarché-Wanty met een bescheiden budget competitief blijft. Tim Wellens kiest voor een relaxtere rol, terwijl Riejanne Markus zich bij Lidl-Trek ontwikkelt als klassementsrenster en tijdrijdster.

 

Na een lastig jaar wil Visma | Lease a Bike in 2025 weer de koppositie pakken, terwijl Lidl-Trek bewijst dat teamwork topfavorieten kan verslaan. Ook wordt de transfermarkt dynamischer dan ooit—zaakwaarnemers delen inzichten over trends en verschuivingen in het peloton.

 

Het seizoen belooft spektakel, en met de Seizoengids & Klassiekers van Procycling ben je overal op voorbereid. Mis niets van het nieuwe wielerseizoen!