Mooi, exclusief, Italiaans en vooruit, ook wat aan de prijzige kant. Campagnolo is een merk voor en door liefhebbers van mooie dingen. Een merk dat alles graag net even anders doet, maar ook een merk dat de bezem door het assortiment gehaald heeft en zich enkel nog richt op het hoge segment.

Geen fabrikant met zoveel historie als Campagnolo. Ze zijn de uitvinder van de moderne derailleur en de snelspanner voor fietswielen en met afstand de meeste Tour de France-overwinningen zijn met Campagnolo behaald: 43. Ter vergelijking, Shimano, de nummer twee, blijft steken op 11.

Daarnaast maakten ze in het verleden ook magnesium racewielen voor onder andere Lamborghini en Ferrari en bouwden ze het chassis van een NASA-satelliet. Misschien wel de bekendste renner die trouw was aan Campagnolo en veel met ze samen werkte is Eddy Merckx, een goede vriend van oprichter Tullio Campagnolo.

Oh, en hadden we al gezegd dat ze de mooiste remklauwen ooit hebben gemaakt? Qua remkracht waren de Campagnolo Delta-remmen geen uitblinkers, maar de Italianen hadden al vroeg door dat de looks voor veel fietsers minstens zo belangrijk zijn. Of ze hadden zich laten verleiden om vorm boven functie te laten gaan, dat kan natuurlijk ook…

Campagnolo richt pijlen op hoge segment

Campagnolo staat bekend om mooie, hoogwaardige onderdelen, maar in het verleden heeft het merk ook goedkopere onderdelen geproduceerd. Groepen als Campagnolo Xenon en Mirage waren relatief voordelige instapgroepen, te vergelijken met Tiagra en Sora. Ook in de middenklasse was Campagnolo goed vertegenwoordigd met Veloce, Centaur, Athena en Potenza. Was inderdaad, want op dit moment richten de Italianen zich alleen nog op het hogere segment.

Bovenaan de rangorde staat Super Record, met Record daar een klein stapje onder. Chorus is de huidige instapper uit het gamma, maar die groep zit prijstechnisch zelfs een stapje boven Shimano Ultegra. Alleen van Super Record is een elektronisch schakelende versie beschikbaar: Super Record Wireless. In het verleden heeft Campagnolo ook voordeligere groepsets gehad met elektronisch schakelen, zoals Athena EPS en Chorus EPS, maar deze zijn niet meer leverbaar. Wel is er nog een 13 speed-onderdelengroep voor gravelbikes: Ekar.

Schakelen met Campagnolo Ergopower

Campagnolo Ergopower was in 1992 het antwoord van de Italianen op Shimano STI: gecombineerde rem-schakelhendels. Waar je bij Shimano de remhendel zelf gebruikt om te schakelen, koos Campagnolo voor een andere weg: de hendel achter de remhendel is om op te schakelen, afschakelen gaat met een duimschakelaar aan de zijkant.

Wie SRAM Doupletap of Shimano STI gewoon is zal misschien heel even moeten wennen, maar de omschakeling is snel gemaakt en dan werkt Ergopower uitstekend. Daarnaast is het ook een karakteristieke en onderscheidende eigenschap van Campagnolo. Des te opvallender is het dat Campagnolo voor de elektronsiche Super Record Wireless-groep is afgestapt van de duimschakelaar en switcht naar twee hendels achter de remhendel. We zijn benieuwd of de trouwe fans van ‘Campy’ daar blij mee zijn…

Campagnolo en carbon

Zeg je Campagnolo, dan zeg je carbon. De Italianen waren er vroeg bij met het gebruik van dit lichte, maar sterke composietmateriaal. Aanvankelijk begon men rond de eeuwwisseling met het gebruik van carbon voor de remhendels en de derailleurbody, niet veel later zouden ook carbon cranks en voorderailleurs volgen.

Men begon met het gebruik van gewoven koolstofvezel, herkenbaar aan het regelmatige patroon. Niet veel later is men voor de cranks overgestapt op wat men forged carbon noemt: kleine stukjes koolstofvezel die niet in een vast patroon liggen en daardoor eenvoudiger te gebruiken zijn voor ingewikkelde vormen. Door de structuur heeft forged carbon wat weg van donker marmer. Tegenwoordig gebruikt Campagnolo forged carbon voor alle carbon delen.

Campagnolo wielen

Terwijl het aantal groepsets behoorlijk is uitgedund in de afgelopen jaren, hebben de Italianen nog steeds een flink aanbod wielen. Voorheen waren deze alleen leverbaar met Campagnolo-body en moesten wielrenners met Shimano of SRAM uitwijken naar dochterbedrijf Fulcrum voor hun wielset. Tegenwoordig zijn ook Campagnolo-wielen met Shimano HG-body’s beschikbaar.

Kenmerkend is het spaakpatroon van Campagnolo-wielen, met de spaken in een zeven- of achtpuntige ster. Campagnolo-wielen zijn traditiegetrouw vermoed naar bekende winden, zoals Shamal, Bora, Levante en Scirocco. Twee autofabrikanten hadden hetzelfde idee, dus als die namen je bekend voorkomen dan kan dat kloppen. Alleen topwiel Hyperion doet het met een windloze naam.

Dit spaakpatroon is kenmerkend voor (bijna alle) wielen van Campagnolo