SpecificatiesFrame: Felt F-Series FRD, 58cmBalhoofd: 1.125” – 1.5”Stuurpen: Pro vibe sprint 135mm 10 gradenStuur: Pro vibe compact 42cm ccStuurlint: ProRemmen: Dura AceRemgrepen: Dura AceVoorderailleur: Dura Ace 9070 Di2Achterderailleur: Dura Ace 9070 Di2Schakelgrepen: Dura Ace 9070 Di2Cassette: Dura Ace 11 speed.Ketting: Dura AceCranks: Dura Ace 175mmVoorbladen: 53 of 54 tands grote blad, 39 tands kleine bladBracket: Dura AcePedalen: Dura AceWielen: Dura Ace c50 voor en c75 achterBanden: Vittoria Corsa SC Pro SeriesZadel: Pro TurnixZadelpen: Pro VibeBidonhouders: EliteSpaken: SapimComputer: Srm (niet op foto) Persoonlijke maten:Lengte: 1 m 88Gewicht: 80 kgZadelhoogte, vanaf bracket cm 80,2 (c-t)
Marcel Kittel pakte in Saint Malo voor Argos Shimano alweer zijn tweede etappezege in de Tour de France. De Duitse sprinter droeg ook nog eens één dag de gele trui. Kittel rijdt op een Felt F-Series FRD. De Felt F-Series FRD is de opvolger van de Felt F1 en is afgemonteerd met de Shimano 11 speed groep. Deze fiets zou stijver en lichter zijn dan het vorige model, door de toepassing van ander carbon.De FRD is gemaakt van zogeheten UHC Nano TeXtreme. Dit carbon bestaat dunne laagjes. Volgens Felt kunnen door deze techniek meer carbonvezels in de fiets worden verwerkt, terwijl er minder relatief zware hars nodig is om de carbonlaagjes te verbinden. Het gevolg is een stijver en lichter frame. Kittel rijdt op een fiets met een taps toelopende balhoofdbuis (1.125 “tot 1,5″), interne routing specifiek voor Shimano Di2, koolstofvezel drop-outs en een schroefdraad trapashuis. De Duitser rijdt met extra schakelknopjes die in de beugel zijn gemonteerd. Dit geeft Kittel de mogelijkheid om in de sprint nog van versnelling te wisselen. De batterij van de elektronische schakelgroep is tegenwoordig in het frame weggewerkt. De batterij zit in de zitbuis.Opmerkelijk is de aanwezigheid van de naam van Mark Cavendish op de fiets van Kittel. De Duitser gebruikt de Pro Vibe ”Mark Cavendish” stuurpen. Deze carbon stuurpen is enkele jaren terug mede ontwikkeld door Britse sprinter. Deze stijve stuurpen is belangrijk voor spurters, gezien de enorme kracht die een in een massaprint op het stuur worden uitgeoefend.
Gerelateerd nieuws