Rohan Dennis schreef woensdagmiddag geschiedenis door zijn tijdrit-wereldtitel te prolongeren. De renner van Bahrain-Merida deed dat niet op een fiets van zijn ploeg, maar op een BMC van zijn gelijknamige oud-werkgever en fietsenleverancier. Hoe zit dat?

Tourgedoe

Hij had weken, zo niet maandenlang toegewerkt naar de enige individuele tijdrit in de Tour de France. Daags voor de race tegen de klok in Pau stapte Dennis tijdens de twaalfde etappe plots af. Zomaar uit het niets. Hij was zoek en het gerucht ging zelfs heel even dat hij was ‘ontvoerd’. Zover kwam het gelukkig niet: Dennis werd later teruggevonden in de teambus. Maar opvallend is het allemaal wel. Hij had zijn ploeg zelfs niet ingelicht dat hij was afgestapt.

Waarom zou de regerend wereldkampioen tijdrijden daags voor de op een na belangrijkste tijdrit van het jaar afstappen? Was het de stress? De druk? Het bleek nog iets dieper te liggen. Dennis zou ontevreden zijn geweest over het materiaal, zo verklaarde zijn ploegmaat Dylan Teuns aan Sporza. De ploeg van onder andere Vincenzo Nibali werkt zijn tijdritten af op de Merida Warp, maar dat bleek voor Dennis – die in 2018 nog wereldkampioen werd op de Timemachine – niet goed genoeg te zijn. Daarom nam hij contact op met zijn oude baas Jim Ochowicz. Ook over de kleding was hij niet te spreken.

Rohan Dennis op de Merida Warp

Al sinds het Australisch kampioen in januari klaagde Dennis over de Warp. Hij zou niet dezelfde wattages trappen als op de Timemachine. Van de vier tijdritten wist hij er maar één te winnen, en dat als regerend wereldkampioen. Na de Tour zou hij de Vuelta rijden om zich voor te bereiden op het WK tijdrijden, maar door de onenigheid tussen Dennis en Bahrain-Merida werd hij niet opgesteld. Zo stond de 29-jarige renner na tien koersloze weken met flink wat twijfels aan het vertrek van de WK-tijdrit.

Met een Timemachine met Shimano-wielen rolde Dennis in Northhallerton van het startpodium. Op het frame was nergens de naam van BMC terug te zien, maar nadat Dennis de snelste tijd had neergezet was BMC er wel als de kippen bij om hem op Instagram te feliciteren met de overwinning. Het bericht werd al snel offline gehaald. Aan de zege zit trouwens ook een Nederlands randje: Dennis rondde het 54 kilometer lange parcours af op een tijdritstuur van Speedbars. Het bedrijf van Edwin van Vugt uit Heeswijk-Dinther ontwikkelde voor hem een op maat gemaakt carbonstuur.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Renners staan vrij om tijdens het WK tijdrijden voor eigen materiaal te kiezen, maar het is hoogst ongebruikelijk dat er niet wordt gereden op het materiaal van de ploeg. Voor Merida voelt het als een nederlaag dat ‘hun’ renner Dennis op een BMC-fiets de wereldtitel pakt. De kans dat Dennis volgend jaar nog voor Bahrain-Merida rijdt is uiterst klein, maar beide partijen zullen daar naar alle waarschijnlijkheid niet om treuren…

Rohan Dennis op de Timemachine in 2018
Dennis in 2018 op de Timemachine..

Rohan Dennis 2019
En een Timemachine zonder opsmuk in 2019.