Wielerploegen zijn vaak afhankelijk van één grote sponsor. Kijk bijvoorbeeld naar Tinkoff, BMC of het vroegere Rabobank. Luijkx wil daar een stokje voor steken en hoopt met meerdere sponsoren een front te vormen. Hij heeft voor zes ‘kleinere’ sponsoren een plek op het wielershirt beschikbaar. Geen gedoe dus tussen sponsoren die een betere plaats op het tenue willen, omdat ze meer zichtbaarheid willen en/of meer betalen dan de andere geldschieters. Het draait erom dat bedrijven zich willen binden aan een wielerploeg, een duurzame profploeg. “Een ploeg die kiest voor spreiding onder partners en een eigen identiteit.”
“Team Earth gaat ervoor om de duurzaamste wielerploeg ooit te zijn. Dat doen we door de producten die we kiezen, de spreiding van partners – waardoor we het risico verkleinen – en de investering in onze standvastige identiteit. Met deze opzet wil ik graag de nieuwe standaard zetten voor wielerploegen. Ploegen met een eigen identiteit, met maatschappelijke betrokkenheid en meer onafhankelijkheid. Hierbij willen we niets overhaasten, maar gedegen bouwen,” aldus Luijkx in het persbericht.
Luijkx is met meerdere multinationals in gesprek en hoopt begin 2017 de eerste partners te presenteren. Vanavond ontvangt Al Gore (Amerikaanse politicus) in Amsterdam het officiële tenue. “Gore heeft een bijzonder platform gecreëerd voor zijn duurzaamheidsboodschap. Ik heb dan ook veel respect voor de impact die hij maakt. Als Team Earth willen wij de boodschap uitdragen dat we bewust moeten omgaan met onze omgeving en ons lichaam, want dit verdient prioriteit.”